Mazowsze serce Polski nr 3 (59) 2023

Radni obradowali

Ludwik Rakowski Fot. arch. UMWM Autor: Fot. arch. UMWM

Sejmik uchwalił nowe stawki opłat za egzamin na prawo jazdy i zaapelował o wydłużenie terminu konsultacji społecznych raportu przedstawionego przez Centralny Port Komunikacyjny.

Poza głównymi punktami sesji sejmiku omawiana była jeszcze m.in. kwestia przepisów o gospodarowaniu odpadami (więcej o decyzjach radnych na mazovia.pl).

Ile za prawo jazdy?

Rosnące koszty m.in. pojazdów, paliwa, utrzymania nieruchomości, placu manewrowego, mediów, wynagrodzenia egzaminatorów, obsługi technicznej, informatycznej i administracyjnej zmusiły radnych województwa do przyjęcia nowych stawek opłat za egzaminy na prawo jazdy.

Taką możliwość przewiduje nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Na Mazowszu od 1 kwietnia br. stawki za egzamin teoretyczny wzrosły o 20 zł, a za egzamin praktyczny od 5 do 60 zł w zależności od kategorii uprawnień.

– Samorządy apelowały do rządu o zmianę stawek. Rząd jednak decyzji o podwyżkach nie podjął i przerzucił na samorządy odpowiedzialność ustalania opłat egzaminacyjnych, uchwalając nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o kierujących pojazdami z 4 listopada 2022 r.
– wyjaśnia radna województwa Anna Katarzyna Brzezińska (klub KO), przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu.

Przychody z przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy stanowią około 90 proc. wszystkich przychodów mazowieckich Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD). Stawki opłat uwzględniają koszty rzeczowe i osobowe ponoszone przez te ośrodki i obejmują m.in. koszty niezbędne do przeprowadzania egzaminów.

Koszty te znacząco wzrosły, dlatego zmiana stawek to konieczność, na co zwraca uwagę radna województwa Urszula Kierzkowska (klub KO), przewodnicząca Komisji Prawa, Samorządu, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. – Od 2021 r. inflacja osiąga najwyższy poziom od lat. Obecnie nie ma dobra konsumpcyjnego, na którego działalność nie ma ona wpływu. Dotknęła ona również WORD-y, których zasady funkcjonowania ustala Ministerstwo Infrastruktury – tłumaczy radna. – Rząd – zamiast zwiększyć ich finansowanie – przerzucił to zadanie na samorządy. Ustawa nie przewiduje przekazania sejmikom żadnych dodatkowych środków na ten cel. Tym samym radni województwa zostali postawieni w sytuacji, w której jedynym rozwiązaniem jest podniesienie stawek opłat za egzaminy na prawo jazdy – dodaje.

Przeprowadzona przez wszystkie WORD-y na Mazowszu symulacja kosztów egzaminowania pokazała, że obowiązujące i niezmieniane od ponad 10 lat stawki za egzaminy są niewystarczające. Dodatkowo w ostatnich latach w Polsce spadła liczba przeprowadzanych egzaminów z 4 do 2,3 milionów.

Nowe opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego, poza pokryciem kosztów rzeczowych i osobowych funkcjonowania WORD-ów, powinny zapewnić możliwość dokonania podwyżki wynagrodzeń egzaminatorów, które nie były zmieniane od 2007 r.

Konsultacje w sprawie CPK

Radni apelują o wydłużenie z 30 do 90 dni terminu konsultacji społecznych przedstawionego przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Na wniosek klubu radnych Koalicji Obywatelskiej Sejmik Województwa Mazowieckiego apeluje i wzywa nie tylko do wydłużenia terminu niezbędnego do wnikliwej analizy przygotowanego przez CPK dokumentu, ale również „do szczególnego potraktowania czynnika społecznego podczas postępowania o udzielenie decyzji środowiskowej dla tak poważnego przedsięwzięcia inwestycyjnego”.

Przedstawiony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przygotowany przez CPK raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko zawiera około 20 tys. stron. Ze względu na jego objętość, radni apelują do ministra klimatu i środowiska oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydłużenie terminu konsultacji społecznych.

– Nie zgadzamy się na takie traktowanie mieszkańców, środowisk eksperckich czy ngo-sów działających w tym obszarze, którzy powinni mieć czas na analizę i wnioski. Dlatego apelujemy o wydłużenie terminu konsultacji o kolejne 60 dni i włączenie w proces konsultacyjny szerokiego grona zainteresowanych – mówi wiceprzewodniczący sejmiku i przewodniczący doraźnej Komisji Sejmiku Województwa Mazowieckiego ds. planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Podsędek (klub KO).

 

Krzysztof Strzałkowski, przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Sejmiku Województwa Mazowieckiego uważa, że temat sztandarowej inwestycji rządu od samego początku budzi wiele kontrowersji. – Chodzi zarówno o koszty powstania gigalotniska, zabezpieczenie środków w budżecie państwa, jego wpływ na rynek usług lotniczych i wiele innych aspektów, w tym również środowiskowych – alarmuje.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony