Mazowsze serce Polski nr 3 (59) 2023

Nowe pociągi dla KM

Od lewej: Dariusz Grajda, Wiesław Raboszuk, Anna Brzezińska, Adam Struzik, Robert Stępień. Autor: Arch. UMWM

Koleje Mazowieckie (KM) – spółka, której właścicielem jest samorząd Mazowsza – kupi 22 nowe pociągi. Radni województwa mazowieckiego przeznaczyli na zadanie blisko 740 mln zł.

Spółka zyska pojazdy w ciągu czterech lat. Park taborowy zasili 16 składów dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 elektryczno-akumulatorowych pojazdów. W ramach umowy pociągi będą serwisowane.

Komfort pasażerów rośnie

– Nowe pojazdy będą ekologiczne i energooszczędne, pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu – zaznacza marszałek Adam Struzik (sejmikowy klub PSL). – Dwuczłonowe ezt będą obsługiwać połączenia m.in. do Radomia, Warszawy, Warki czy Dęblina. Z kolei pojazdy elektryczno-akumulatorowe pojadą do Tłuszcza, Ostrołęki, Chorzel, Płocka i Nasielska.

Jak zauważa wicemarszałek Wiesław Raboszuk (sejmikowy klub KO), spółka od lat modernizuje swoje składy i kupuje nowe, dodatkowe pojazdy.

– Pomagają w tym zarówno środki z budżetu województwa, jak i z Unii Europejskiej. Za chwilę ruszy przetarg na 28 nowych pojazdów. To kolejne duże zamówienie w ciągu ostatnich kilku lat – podkreśla.

Nowoczesne pociągi

Prezes zarządu KM Robert Stępień zaznacza, że w 2005 r., z chwilą rozpoczęcia działalności przewozowej, Koleje Mazowieckie dysponowały 184 sztukami wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, które były dzierżawione – w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa – od „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o.

– Sukcesywnie inwestowaliśmy i w modernizację starszych pojazdów, i w zakup nowoczesnych. Było to możliwe dzięki środkom z Unii Europejskiej, a także z budżetu województwa mazowieckiego. Obecnie jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju – mówi prezes.

Jak zauważa przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska (sejmikowy klub KO), niezmiernie ważne jest, żeby transport kolejowy na Mazowszu był bezpieczny i komfortowy dla pasażerów.

–  Potrzeby taborowe są duże, ale samorząd województwa stara się je systematycznie zaspokajać – przekonuje.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony