Mazowsze serce Polski nr 2 (58) 2023

Drogie drogi? Ile i jak samorząd inwestuje w infrastrukturę drogową?

MZDW fb Grodzisk 273027480_462562975528539_7315003229076571371_n.jpg Autor: Arch. MZDW

Na Mazowszu jest 50 tys. km dróg. Prawie 3 tys. km ma w swojej gestii samorząd województwa. Tylko w tym roku samorząd zaplanował 146 mln zł na ich remonty i 511 mln zł na inwestycje. Jakie budowy są w planach?

O tym, jak ważne dla mieszkańców jest inwestowanie w drogi świadczą przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. badania opinii Mazowszan. W 7 na 9 podregionów na pytanie o największe priorytety inwestycyjne najczęściej wskazywaną odpowiedzią były inwestycje w infrastrukturę drogową (w całym województwie podawało je 50% respondentów). Są one też najbardziej dostrzegalne. Na pytanie, „z jakimi działaniami kojarzy się Samorząd Województwa Mazowieckiego i Sejmik Województwa Mazowieckiego” aż 36% ankietowanych odpowiedziało, że z budową dróg (w podregionie płockim aż 44%).

Rekord na otwarciu

W mroźną sobotę 4 lutego została uroczyście otwarta zachodnia obwodnica Grodziska Mazowieckiego. Rekordowa, bo jej otwarcie było połączone z próbą bicia rekordu Polski w przecięciu wstęgi. Aby to się udało, w próbie musiało wziąć udział ponad 1655 osób. Ale nie z tego powodu obwodnica jest ważna dla mieszkańców regionu. Obwodnica odciąży centrum Grodziska Mazowieckiego, przejmując ruch ze zjazdu z autostrady A2 w kierunku „gierkówki”. Zbudowano m.in. trzy duże wiadukty, przebudowano sześć skrzyżowań z drogami lokalnymi. 

Budowa ponad 7-kilometrowego odcinka trwała dwa lata. Koszt inwestycji wyniósł prawie 163 mln zł, z czego ponad 117 mln zł  to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a prawie 29 mln zł to wkład województwa mazowieckiego.

Pierwsza łopata

Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęto prace przy budowie obwodnicy Sierpca. Prawie 3-kilometrowy odcinek nowej drogi ominie miasto od strony południowo-wschodniej, mając swój początek w Gorzewie, a koniec w Borkowie Kościelnym (skrzyżowanie z DK10). Oprócz nowej drogi wybudowany zostanie wiadukt nad linią kolejową, most na rzece Sierpienica oraz drogi lokalne i serwisowe.

Koszt inwestycji wyniesie prawie 74 mln zł, z czego 34,7 mln zł pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Wokół Mławy

O tym, jak wiele emocji może budzić proces inwestycyjny przy budowie dróg mogą świadczyć spory, dotyczące powstania zachodniej obwodnicy Mławy. Prace trwają, choć z uwagi na zmiany wnioskowane przez miasto, termin realizacji przedłużył się o 12 miesięcy.

Obwodnica Mławy jest dla mnie, jako radnego, jednym z priorytetów. Mimo bardzo skomplikowanego procesu, jesteśmy na dobrej drodze do rozpoczęcia budowy. Lada moment powinniśmy otrzymać ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Wtedy rozpiszemy przetarg, a po wyłonieniu wykonawcy rozpoczniemy budowę. Mamy zabezpieczone środki na ten cel w budżecie samorządu województwa oraz środki europejskie, a przewidywany koszt to około 200 mln zł. Inwestycja wyprowadzi ciężki ruch z miasta i wpłynie na jakość powietrza, pozwoli też właściwie zagospodarować przestrzeń, m.in. poprzez wybudowanie nowych ścieżek rowerowych. Mieszkańcy Mławy i północnego Mazowsza pojadą nową drogą w przeciągu 3 lat – mówi radny Konrad Wojnarowski (sejmikowy klub PSL).

Od projektu do rzeczywistości

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie rozpoczął prace projektowe niezbędne do budowy obwodnicy Ostrołęki i nowego śladu drogi wojewódzkiej 627. Obwodnica ma przebiegać w pełnym okręgu wokół miasta, a nowy ślad drogi będzie poprowadzony wzdłuż nieczynnej linii kolejowej. 

Z uwagi na ogromny zakres inwestycji i połączenie dróg różnej kategorii, zostanie ona zrealizowana odpowiednio przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, powiat ostrołęcki i województwo mazowieckie. Zakres opracowania leżący po stronie województwa obejmie zaprojektowanie, a potem budowę około 40 km trasy. Dokumentacja ma być gotowa do lutego 2024 r., a szacowany koszt realizacji inwestycji to około 400 mln zł.

Samorząd przeznacza ogromne środki na te duże i mniejsze inwestycje drogowe w województwie. Jako przykład niech posłuży budowa wyczekiwanych przez mieszkańców  obwodnic Sierpca czy Mławy. Nowe drogi to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa, szybszy dojazd i lepszy komfort podróżowania do pracy, szkoły, sklepu czy na weekendowy wypad – zauważa wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Marcin Podsędek (klub KO).

Z Wołomina w świat

Droga wojewódzka nr 635 jest położona w północnej części aglomeracji warszawskiej, na terenie gmin Wołomin i Radzymin. Ma pełnić rolę północnej i wschodniej obwodnicy Wołomina, części północnego odcinka małej obwodnicy Warszawy oraz drogi doprowadzającej i rozprowadzającej ruch lokalny do i z drogi ekspresowej S8.

Projekt „Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 635 do węzła ‘WOŁOMIN’ na trasie S-8” był realizowany w latach 2019–2022. Ten 2,2-kilometrowy odcinek drogi, razem z drogami serwisowymi oraz ciągami pieszo-rowerowymi kosztował ponad 19 mln zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło ponad 15 mln zł.

Okno na wschód

Wyremontowany most w Łosicach i dojazdy do niego służą od ponad roku nie tylko społeczności lokalnej. Głównym założeniem projektu było doprowadzenie do wzrostu liczby osób odwiedzających podregiony Ostrołęka i Siedlce, w tym gości z Ukrainy oraz Białorusi, by zwiększyć wymianę handlową i ułatwić wzajemne relacje. Inwestycja obejmowała przebudowę drogi wojewódzkiej nr 698, budowę sygnalizacji świetlnej i remont mostu na rzece Tocznej w Łosicach, a także rozbudowę drogi między Stokiem Lackim a miejscowością Mordy.

Projekt został zrealizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska–Białoruś–Ukraina 2014–2020. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniósł 5,1 mln euro, z czego ze środków UE pochodziło ponad 4,5 mln euro.

Łączyć regiony

Drogi i mosty łączą. Nie tylko tych, którzy podróżują, ale również tych, którzy planują, inwestują i budują. Przykładem takiej łączącej regiony inwestycji jest prowadząca do mostu na Wiśle i dalej na wschód droga Lipsko–Iłża. W wyniku realizacji projektu w latach 2015–2018 zostało wybudowanych około

8 km drogi, zatoki autobusowe, chodniki, azyle dla pieszych, oświetlenie drogowe, odwodnienie drogi, przebudowano także skrzyżowania. Nowa droga wyprowadziła też ruch tranzytowy z terenów zabudowanych. W 2023 r. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich zamierza ogłosić przetarg na realizacje kolejnego etapu – budowę nowym śladem 30 km drogi, od skrzyżowania z drogą krajową nr 79 w Lipsku do skrzyżowania z drogą krajową nr 9 w Iłży. Inwestycja warta 0,5 mld zł przewidziana jest do finansowania w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Lepiej i bezpieczniej

Słabsze drogi to nie tylko kwestia dziur i ewentualnych odszkodowań, ale również utrudnienia w ruchu i konieczność objazdów przez ograniczenia w dopuszczalnym obciążeniu. Dla przykładu, przebiegająca przez województwa: warmińsko-mazurskie, mazowieckie i kujawsko-pomorskie droga łącząca Lubawę z Dobrzyniem nad Wisłą (DW 541) do 2021 r. była objęta ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi do 8 ton. Jej remont na odcinku ponad 18,6 km, w ramach którego została przebudowana jezdnia z systemem odwodnienia, chodnikami i skrzyżowaniami, przyczynił się do poprawy dostępności komunikacyjnej zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz województwa mazowieckiego. Koszt inwestycji to ponad 114 mln zł, z czego ponad 90 mln zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Inwestycje drogowe to jedne z najbardziej kosztownych przedsięwzięć. Drogi są drogie. Ale również warte tego, by nie były robione byle jak.

 


Samorząd województwa nie tylko modernizuje drogi wojewódzkie, ale też pomaga lokalnym samorządom w ich inwestycjach. W programie „Mazowsze dla równomiernego rozwoju” znalazło się wsparcie na budowę bądź remont dróg. Samorząd Mazowsza na ten cel przeznaczył w roku:

2019 – 19,5 mln zł

2020 – 21,7 mln zł

2021 – 53,4 mln zł

2022 – 73,3 mln zł

2023 – 96,4 mln zł (planowane)


Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w 2022 r. przeznaczył:

261 mln zł na inwestycje drogowe;

105,1 mln zł na remonty;

184 km dróg – na tylu prowadzone były budowy.

Plany na 2023 r.:

511 mln zł na inwestycje drogowe;

146 mln zł na remonty;

45 mln zł na wykup gruntów pod inwestycje drogowe.


 Anna Brzezińska, przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu (klub KO).

Otwarcie nowej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego to wspaniała informacja dla wszystkich mieszkańców Mazowsza. My, radni sejmiku, z ogromnym zaangażowaniem przeznaczamy fundusze na potrzebne regionalnie inwestycje. Tegoroczny budżet zakłada rekordowe kwoty po stronie wydatków – blisko 6,8 mld zł. Dzięki temu na Mazowszu będą realizowane ważne i oczekiwane przez mieszkańców działania inwestycyjne, również te drogowe.


Piotr Kandyba, radny województwa mazowieckiego(klub KO)

Jestem radnym z tzw. obwarzanka warszawskiego, więc koncentruję się na poprawie infrastruktury drogowej pod kątem bezpieczeństwa, dostępności i komfortu jazdy mieszkańców podwarszawskich powiatów do stolicy i z powrotem. Zakończyliśmy obwodnicę Grodziska Mazowieckiego, a przed nami wiele kluczowych projektów do realizacji: DW 634 (przetarg), DW 721 Piaseczno–Konstancin (przetarg), DW 721 obwodnica Lesznowoli (ZRID), DW 724 obwodnica Konstancina, Paszkowiaka, obwodnica Błonia, DW 801 Józefów–Warszawa czy Warszawska Bis. Myślę, że pod koniec tej kadencji będziemy mogli pochwalić się wieloma inwestycjami w różnym stopniu zaawansowania. 

 

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony