Aktualności

Dialog społeczny w nowej odsłonie?

Autor: fot. Michał Słaby

WRDS o zmianach przepisów, mazowieckim rynku pracy i transformacji Poczty Polskiej.

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, 23 kwietnia br., pod przewodnictwem Tomasza Szypuły reprezentującego Związek Przedsiębiorców i Pracodawców odbyło się XLVI posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie mazowieckim (WRDS). W spotkaniu uczestniczyli marszałek Adam Struzik oraz wicewojewoda Patryk Fajdek.

Głównym tematem rozmów była nowelizacja ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Zaopiniowano też Sprawozdanie roczne z realizacji Regionalnego Planu Działania na Rzecz Zatrudnienia na rok 2024 dla województwa mazowieckiego. Omówione zostały deregulacje przepisów prawa oraz procedowanie stanowiska w sprawie masowych zwolnień i transformacji Poczty Polskiej S.A.

Zmiany prawne

Przedstawicielka Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiła radzie założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Wyjaśniła, że projektowane zmiany są odpowiedzią na postulaty pracodawców i mają na celu urealnienie kryteriów reprezentatywności organizacji pracodawców oraz stworzenie nowej formuły utworzenia składu Rady Dialogu Społecznego. Zaznaczyła, że od dnia wejścia w życie obowiązującej ustawy, liczba reprezentatywnych organizacji pracodawców prawie się podwoiła, wzrastając z 4 do 7, natomiast organizacji pracowników nie uległa zmianie.
W projekcie nowelizacji przyjęto rozwiązanie, że liczba reprezentatywnych organizacji pracodawców, które wyznaczają swoich przedstawicieli do składu rady będzie równa liczbie reprezentatywnych organizacji związkowych. Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie dodatkowych wymogów co do sądowej procedury stwierdzenia reprezentatywności. W ramach konsultacji publicznych projektu wpłynęło wiele uwag, które obecnie są przedmiotem analiz. Na tym etapie nie ma więc ostatecznej decyzji co do przyszłości projektu. 

Sprawozdanie roczne z realizacji Regionalnego Planu Działania na Rzecz Zatrudnienia na rok 2024 dla województwa mazowieckiego (RPDZ 2024) z pozytywną opinią WRDS

Po wysłuchaniu przedstawionego przez Emilię Jędrej, wicedyrektor ds. Funduszy Europejskich i Rozwoju Zawodowego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie sprawozdania rocznego z realizacji Regionalnego Planu Działania na Rzecz Zatrudnienia na rok 2024 dla województwa mazowieckiego (RPDZ 2024), strona społeczna WRDS wydała pozytywną opinię w sprawie dokumentu.

Regionalny Plan Działania na Rzecz Zatrudnienia na rok 2024 realizowany był na podstawie uchwały Zarządu Województwa Mazowieckiego z 3 grudnia 2024 r. Zgodnie z zasadami monitoringu RPDZ 2024, Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie przygotowuje sprawozdanie zawierające informacje na temat sposobu, efektów oraz kosztów realizacji poszczególnych zadań, a także wsparcia grup priorytetowych z terenu Mazowsza. W RPDZ 2024 jako cel główny wskazany został wzrost aktywności zawodowej i wzrost poziomu dobrej jakości zatrudnienia, w ramach którego przyjęto do realizacji 4 cele szczegółowe. Członkowie WRDS zapoznali się z informacjami na temat realizacji kluczowych zadań na rzecz aktywizacji i wsparcia mieszkańców województwa na rynku pracy, źródeł ich finansowania oraz efektów podejmowanych działań. 

Transformacja Poczty Polskiej S.A.

WRDS przyjęła stanowisko w sprawie masowych zwolnień i transformacji Poczty Polskiej S.A. będące efektem debaty na temat sytuacji spółki podczas poprzedniego posiedzenia plenarnego rady oraz Zespołu roboczego ds. rozwoju dialogu. W dokumencie WRDS dostrzega konieczność reformy Poczty Polskiej, nie zgadza się jednak z kierunkiem działań podejmowanych przez obecny zarząd. Transformacja spółki powinna odbywać się z poszanowaniem praw pracowniczych oraz w dialogu z załogą i organizacjami związkowymi.

Deregulacja przepisów prawa

Przedstawicielka Ministerstwa Rozwoju i Technologii przedstawiła informacje na temat zadań, zaawansowania i efektów prac Zespołu ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego działającego w tym resorcie. Opowiedziała o pierwszym pakiecie deregulacyjnym, na który składa się ponad 40 zmian dotyczących różnych obszarów działalności gospodarczej, na różnych etapach jej prowadzenia. Projektowane przepisy obejmują m.in. nowe zasady kontroli firm, usprawnienia dialogu administracji z przedsiębiorcami, przejrzyste zasady tworzenia prawa gospodarczego. Usprawnienia dotyczą również innych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej, jak chociażby możliwości zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej. Planowana jest również zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika. Rzemieślnicy dostaną szeroki wybór prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności – nowa definicja rzemieślnika obejmie m.in. wszystkie spółki kapitałowe.

O ponad dwumiesięcznych pracach społecznego zespołu działającego w ramach Projektu SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski opowiedziała dr Eliza Misiecka, rzeczniczka prasowa projektu. Ma on charakter otwarty – każdy może zgłosić swoje pomysły i wskazać absurdy prawne wymagające pilnej zmiany. Została opracowana siedmioetapowa procedura, która pozwala na przefiltrowanie i katalogowanie zgłaszanych pomysłów oraz przekazywanie ich do odpowiednich grup ekspertów, tak by ostatecznie mogły zostać przedstawione stronie rządowej do dalszego procedowania. Zespół planuje zakończenie prac z końcem maja.

Raport „Analizy kadrowe pielęgniarek”

Zofia Czyż reprezentująca Forum Związków Zawodowych poinformowała o powstałym na zlecenie Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych raporcie o stanie kadrowym tej grupy zawodowej. Wskazała, że z pacjentami obecnie pracuje około 216 tys. pielęgniarek. W porównaniu do średniej z efektywnych systemów ochrony zdrowia przy polskiej populacji i obecnym zapotrzebowaniu na świadczenia medyczne i opiekuńcze w Polsce powinno być 372 tys. pielęgniarek pracujących z pacjentami. Szacuje się, że w 2039 r. – biorąc pod uwagę dane demograficzne i stale rosnący popyt na usługi medyczne – powinno być ich 461 tys., a będzie ich zaledwie 199 tys.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony