Aktualności
O wyzwaniach polityki oświatowej

XXVI posiedzenie zespołu roboczego ds. oświaty, działającego w ramach Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w województwie mazowieckim, poświęcono dyskusji na temat likwidacji w 2025 r. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych na terenie Mazowsza.
Spotkanie odbyło się pod przewodnictwem Urszuli Woźniak, wiceprezes Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego z udziałem Wioletty Krzyżanowskiej, Mazowieckiej Kurator Oświaty oraz przedstawicieli mazowieckich jednostek samorządu terytorialnego, w których podjęto decyzję o likwidacji placówki.
Likwidacja placówek oświatowych na Mazowszu
Przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Warszawie wskazali, że zgodnie z przepisami likwidacja szkoły prowadzonej przez samorząd wymaga uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty. Poinformowali, że w bieżącym roku, do Mazowieckiego Kuratora Oświaty skierowano 17 wniosków w sprawie zamiaru likwidacji szkoły lub placówki publicznej. 13 spośród nich zaopiniowano pozytywnie, 3 negatywnie, a 1 został wycofany. Wydanie każdej opinii poprzedzone było sprawdzeniem stanu prawnego oraz faktycznego. Weryfikowano ponadto czy uczniom zlikwidowanej szkoły zapewniono możliwość kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, o tym samym lub zbliżonym zawodzie.
Podczas spotkania, na przykładzie gminy Chlewiska, zaprezentowano modelowe podejście do realizacji tego niezwykle trudnego procesu uwzględniające dialog i współpracę, nie tylko między kuratorium oświaty i władzami samorządowymi, ale również kadrą nauczycielską oraz lokalną społecznością.
System edukacji wobec zmian demograficznych
Zwrócono uwagę, że prognozy demograficzne dla Polski w sposób jednoznaczny wskazują, że zmiany w liczbie uczniów szkół podstawowych stanowić będą jeden z głównych czynników determinujących funkcjonowanie polskiego systemu edukacji. Konieczne jest zatem dostosowanie sieci szkół nie tylko do liczebności roczników edukacyjnych, ale również do odmiennych tendencji demograficznych wewnątrz jednostek terytorialnych.
Potrzebne zmiany polityki edukacyjnej
Uczestnicy spotkania zauważyli, że decyzja o likwidacji szkoły jest trudna zarówno dla tych, którzy ją podejmują, jak i tych, których dotyczy. W wielu jednak przypadkach jest ona niezbędna ze względu na dobro uczniów. Niemniej jednak należy pamiętać, że wszelkie zmiany w oświacie oprócz aspektów finansowych i organizacyjnych, obejmują również kwestie społeczne. Wobec czego wszystkie rozstrzygnięcia wymagają pogłębionych analiz, długofalowego wdrażania oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanego zarówno do dzieci, jak i rodziców.