Aktualności
Co dalej z PKP CARGO

Zespół roboczy ds. rozwoju dialogu działający w ramach WRDS dyskutował na temat sytuacji Spółki PKP CARGO w restrukturyzacji.
Spotkaniu przewodniczył Jana Przywoźny – wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych. Po wysłuchaniu doradcy prezesa zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji oraz przedstawiciela strony społecznej, zespół przyjął stanowisko, w którym wskazano na konieczność:
- przedstawienia przejrzystego planu restrukturyzacji oraz harmonogramu jego wdrażania,
- rozpoczęcia niezwłocznie negocjacji nad nowym Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy po przyjęciu Planu Naprawczego,
- uregulowania zaległych świadczeń wobec pracowników,
- ustalenia zasad współpracy ze związkami zawodowymi w celu zapewnienia skutecznego dialogu społecznego.
Podkreślono, że działania naprawcze są niezbędne, jednak powinny być realizowane w dialogu z zachowaniem równowagi pomiędzy interesem pracodawcy i pracowników. Podkreślono, że komunikacja między pracodawcą a związkami zawodowymi jest kluczowa dla utrzymania stabilności firmy oraz zapobieżenia niepokojom społecznym. Zwrócono ponadto uwagę, że wyjaśnienia wymaga również sytuacja w innych spółkach Grupy PKP CARGO S.A.
Stanowisko zostanie zarekomendowane do przyjęcia przez Wojewódzką Radę Dialogu Społecznego w województwie mazowieckim.
Niezbędne zmiany w polityce transportowej państwa
W trakcie spotkania zwrócono również uwagę, że obecna polityka transportowa państwa jest jedną z głównych przyczyn problemów polskiej kolei. Obecnie przedsiębiorstwa, z uwagi na koszty, znacznie częściej wybierają ciężarówki zamiast pociągów. Ta niekorzystna dla transportu kolejowego sytuacja wynika z faktu, że dostęp do infrastruktury drogowej dla przewoźników towarowych jest praktycznie bezpłatny, podczas gdy stawki dostępu do infrastruktury kolejowej są jednymi z najwyższych w Europie.