Mazowsze serce Polski nr 1 (81) 2025
Zawodowcy inspirują młodzież
Wielu młodych ludzi marzy o karierze w show biznesie czy mediach. Od czego zacząć? Gdzie zdobywać wiedzę i umiejętności, by spełniać swoje marzenia, być dobrym w tym, co się robi i zyskać uznanie?
Z pomocą przychodzą profesjonaliści z dużym doświadczeniem zawodowym, którzy obok własnych karier angażują się w rozwój dzieci i młodzieży: uczą, dzielą się pasją, udzielają rad i wskazówek, pokazują od kuchni techniki swojego zawodu, jednocześnie motywując młodzież do osiągania postawionych celów i realizacji zamierzeń.
Pedagog z powołania
Jednym z takich pasjonatów zaangażowanych w rozwój młodych ludzi jest Paweł Podgórski, aktor teatralno-musicalowy, filmowy oraz wokalista, twórca, założyciel oraz wykładowca Warsztatowej Akademii Musicalowej (WAM) dla dzieci i młodzieży w Warszawie oraz dyrektor artystyczny Teatru WAM, pierwszego Musicalowo-Edukacyjnego Teatru w Polsce.
– Od początku swojej kariery zawodowej jako aktor musicalowy wiedziałem, że robię to, co kocham – wielokrotnie czułem satysfakcję z udanego spektaklu i owacji na stojąco, jednak największą dumę i spełnienie odczuwałem wtedy, gdy na scenie stawali moi uczniowie. Ich sukces i radość motywowały mnie do coraz większego zaangażowania w edukację artystyczną młodego pokolenia – mówi.
WAM działa od ponad 18 lat. Młodzi ludzie uczą się tu m.in.: aktorstwa, dykcji, emisji głosu, technik tanecznych, takich jak: jazz, hip hop, taniec współczesny, a także akrobatyki.
– Podczas zajęć uczniowie nabywają umiejętności potrzebnych w karierze aktora oraz uczą się, jak radzić sobie z trudnościami w życiu codziennym – mówi dyrektor WAM.
Umiejętnie pokierować
Akademia to miejsce, gdzie spotykają się osoby o podobnych zainteresowaniach i wrażliwości. Spędzają tu wiele czasu, zawiązują przyjaźnie.
– Każde pokolenie to inne nastawienie, potrzeby i wyzwania. Kluczem do sukcesu Warsztatowej Akademii Musicalowej i mojego programu edukacyjnego jest umiejętne modelowanie materiału, nad którym pracujemy, dobór właściwych ludzi do pracy z naszymi uczniami oraz otwartość na dialog i zrozumienie tych, którzy nie zawsze gotowi są powiedzieć czego potrzebują – podkreśla Paweł Podgórski.
Co według niego składa się na sukces?
– Pokora, ciężka praca i szacunek. Tylko tyle i aż tyle. Talent i umiejętności techniczne są istotne, ale to nie one prowadzą do sukcesu. Wierzę, że odnajdywanie autorytetów, dążenie do celu pomimo przeciwności losu oraz ograniczony poziom przekonania o własnej doskonałości budują mądrego, silnego, a jednocześnie wrażliwego młodego człowieka, przyszłego wartościowego dorosłego – zauważa pan Paweł i jednocześnie dodaje: – Dla osób z mojego pokolenia oczywistym było, że tylko ciężka praca, udowodnienie swojego potencjału i umiejętności, wieloletnie zbieranie doświadczenia to elementy niezbędne do rozpoczęcia pracy zarobkowej. Obserwuję, że obecnie coraz częściej młodzi ludzie nastawieni są na branie, zamiast na dawanie, zamiast uczyć się, oczekują ofert współpracy. Zmiana tego nastawienia to właśnie zadanie dla mojej szkoły.
O tym, że jego praca i postawa mają sens, świadczy fakt, że w ubiegłym roku dołączył do grona Dam i Kawalerów Orderu Uśmiechu, odznaczenia przyznawanego na podstawie wniosków otrzymanych od dzieci z całego świata.
Przekazać pasję
Joanna Stachurska-Ruszkowska oraz Paweł Wolski to dziennikarze z wieloletnim stażem, właściciele Radia Radom 87,7 FM oraz autorzy autorskiego projektu Złota 10 Radia Radom. Mazowiecka Szkółka Dziennikarska, adresowanego do młodzieży. Partnerem tego projektu jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
– Prowadzimy zajęcia z podstaw dziennikarstwa. Chcemy zaszczepić pasję i zamiłowanie do sztuki dziennikarskiej, zwracając jednocześnie uwagę dzieci i młodzieży na takie zagadnienia, jak: krytyczne myślenie, umiejętność czytania ze zrozumieniem czy rzetelne dziennikarstwo – wymienia pani Joanna.
Skąd potrzeba edukowania dzieci z etyki dziennikarskiej?
– Zauważyliśmy, że młodzi ludzie nie wiedzą, skąd się biorą informacje, jak wygląda praca w mediach. Podczas jednego ze spotkań ze studentami na Wydziale Dziennikarstwa w Radomiu zapytaliśmy o to, kto chciałby zostać w przyszłości dziennikarzem. Zgłosiła się jedna osoba. Spytaliśmy ją, co dokładniej chciałaby robić, a ona odpowiedziała, że pisać posty na Facebooka. I tutaj okazało się, że mamy przed sobą poważne zadanie – mówi pan Paweł.
W prowadzonych przez dziennikarzy warsztatach biorą udział uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych z południowego Mazowsza. Zajęcia prowadzone są najczęściej w mniejszych miejscowościach.
– Czasami są to niewielkie miejscowości, niekiedy miasta. Potrzeba edukacji jest wszędzie taka sama – przyznaje pani Joanna.
Dziennikarskie ABC
Szkółka to pomost edukacyjny pomiędzy tym, co oferuje szkoła a tym, co niesie ze sobą życie. Jak zauważają jej twórcy, obecnie młodzi ludzie są rzuceni na głęboką wodę, zalewani zewsząd informacjami, których nie potrafią zweryfikować w żaden sposób.
– Dlaczego tak ważna jest edukacja wśród najmłodszych? To oni za chwilę staną się użytkownikami Internetu i social mediów i będą z tych narzędzi korzystać w niewłaściwy sposób. Tłumaczymy im czym są fake news i krytyczne myślenie. Muszą też zrozumieć, że nie każdy, kto pisze posty jest dziennikarzem czy redaktorem – podkreśla pan Paweł.
Warsztaty trwają dwie godziny lekcyjne. Zajęcia są dynamiczne i dostosowane do odbiorcy tak, aby się nie nudził. Uczą rzetelności, estetyki pisania, tworzenia informacji, bycia świadomym tego, co się robi i jaki ma to wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.
O tym, jak ważna jest etyka dziennikarska, przestrzeganie praw autorskich oraz umiejętne korzystanie z Internetu potwierdzają także warsztaty dziennikarskie prowadzone wśród młodzieży przy wsparciu redaktorów Tygodnika Siedleckiego.
Samorządowcy jako mentorzy
Warto też zwrócić uwagę na miejsca mniej oczywiste do zdobywania przez młodych zawodowego doświadczenia pod okiem ekspertów, takie jak np. urzędy. Samorząd Mazowsza prowadzi dla studentów program płatnych Praktyk u Marszałka. Młodzi ludzie mogą nauczyć się etyki zawodu pracownika samorządowego w wybranym przez siebie departamencie. Cenne doświadczenie można zdobyć także w Młodzieżowym Sejmiku Województwa Mazowieckiego. Młodzieżowi radni mają okazję reprezentować głos młodzieży w dialogu z sejmikiem województwa, zarządem oraz urzędem. Samorząd województwa realizuje także autorski program „Mazowsze dla młodzieży", poprzez który wspiera finansowo działania młodzieżowych rad gmin i powiatów z województwa mazowieckiego i dzielnic m.st. Warszawy.