Aktualności

O kryzysie kadrowym w przedszkolach

Obrady Zespołu ds. oświaty WRDS, przemawia Urszula Woźniak Autor: fot. Andrzej Gumbrycht

Temat problemów kadrowych sektora wczesnej edukacji poruszono na XXIV posiedzeniu zespołu roboczego ds. oświaty Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

Posiedzenie odbyło się pod przewodnictwem Urszuli Woźniak, wiceprezes Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego. Uczestniczyli w nim także Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty, a także przedstawiciele mazowieckich jednostek samorządu terytorialnego oraz placówek wczesnej edukacji i opieki.

Kryzys kadrowy w przedszkolach

Podczas posiedzenia członkowie zespołu uzyskali informacje dotyczące sytuacji kadrowej w placówkach oświatowych na Mazowszu, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej. Podkreślono, że problem dostępności nauczycieli w sektorze wczesnej edukacji i opieki jest powszechny i wciąż się pogłębia. Trudności w skompletowaniu personelu mają charakter ogólnopolski i dotyczą zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych, jednak największy kryzys kadrowy dotyka Mazowsza.

Potrzebne pilne zmiany w edukacji przedszkolnej

W opinii uczestników spotkania problemy z pozyskaniem kadry nauczycielskiej w sektorze wczesnej edukacji wymagają pilnej i zdecydowanej reakcji, ponieważ niskie wynagrodzenia, przy jednocześnie bardzo wymagających warunkach pracy sprawiają, że młodzi ludzie wybierają inne, bardziej dochodowe i mniej obciążające zawody. Wśród rozwiązań prowadzących do zapewnienia stabilności kadrowej w obszarze wychowania przedszkolnego wskazywali m.in. na potrzebę wprowadzenia odpowiednich zachęt finansowych tj. ustalenie wysokości wynagrodzeń nauczycieli przedszkolnych na poziomie co najmniej średniej krajowej czy wprowadzenie dodatków za wychowawstwo, a także rozważenie wprowadzenia dodatku za pracę w warunkach trudnych. Akcentowano również konieczność prowadzenia efektywnych działań promocyjnych, co ułatwi młodym ludziom podjęcie decyzji o wyborze zawodu związanego z edukacją przedszkolną. Zwracano ponadto uwagę, że kształcenie wczesnoszkolne stanowi najbardziej udany etap w systemie edukacji dzięki wszechstronnie wykształconym i kreatywnym pedagogom, wobec czego obniżanie wymagań kwalifikacyjnych dla nauczycieli wychowania przedszkolnego jest niezasadne.

Przywrócenie pożądanego wizerunku nauczyciela

Podczas dyskusji podkreślano potrzebę zmiany percepcji społecznej i uznania kluczowej roli, jaką nauczyciele przedszkolni pełnią w społeczeństwie. Bowiem wczesna edukacja to czas, w którym kształtują się fundamenty wiedzy, umiejętności oraz postaw dzieci, a jej najwyższa jakość w pierwszych latach życia przekłada się na sukcesy w szkole, oraz na późniejsze dorosłe życie.  


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony