Aktualności

Mazowiecka oświata w drugim roku pandemii

Pięcioro dzieci w takich samych szkolnych mundurkach siedzi przy szkolnej ławce i wpatrują się w nauczycielkę, która siedzi na krześle przed nimi. Uczniowie mają przed sobą rozłożone zeszyty. Widać też kartki, które trzyma przed sobą nauczycielka Autor: fot. pixabay.com

Pod takim hasłem obradował Zespół roboczy ds. oświaty, działający w ramach Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

Było to pierwsze stacjonarne posiedzenie zespołu w tym roku.

– Dzieci mają coraz niższą realną wiedzę. Opanowały bardzo dobrze sieć, ale w życiu praktycznym mają problemy. Coraz bardziej nastawiane są na rozrywkę, konsumpcję, a towarzyszy temu brak odporności psychicznej – podkreślił przewodniczący zespołu Jerzy Wiśniewski, otwierając spotkanie. Wspomniał, że oświata potrzebuje nowoczesnej reformy edukacji.

Mazowsze wspiera uczniów

Mirosław Krusiewicz, dyrektor Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu UMWM podsumował projekty realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 w zakresie oświaty. Zwrócił uwagę, że bardzo istotne jest wspieranie szkolnictwa na każdym szczeblu oraz podnoszenie jakości nauczania poprzez właściwe przygotowanie szkół, uczniów i nauczycieli do pracy. Dodał, że województwo mazowieckie otrzymało certyfikat w prestiżowym konkursie „Samorządowy Lider Edukacji”.

Bezpieczeństwo w czasie pandemii

Joanna Gospodarczyk, dyrektor Biura Edukacji m.st. Warszawy, powiedziała, że warszawscy nastolatkowie wyszczepieni są w 64 proc., na co z pewnością miała wpływ aktywnie prowadzona przez m.st. Warszawę akcja szczepień.  

Krystyna Mucha, dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego, Kuratorium Oświaty w Warszawie, zaznaczyła, że na podstawie ankiet, które kuratorium przeprowadziło wśród dyrektorów instytucji oświatowych, śmiało można powiedzieć, że mazowieckie placówki są gotowe do ewentualnego kształcenia na odległość oraz realizują wytyczne Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego związane z organizacją zajęć w reżimie sanitarnym. Zwróciła uwagę, że w związku z sytuacją pandemiczną należy objąć większym wsparciem psychologiczno-pedagogicznym zarówno uczniów, jaki i rodziców oraz nauczycieli.

Gminna oświata

Witold Kwiatkowski, wójt gminy Celestynów, zwrócił szczególną uwagę na problemy finansowe związane z oświatą. Subwencja oświatowa jest na zbyt niskim poziomie, stąd głos ze strony samorządów gminnych o pomoc w rozwiązaniu problemów, które się nawarstwiają. Wspomniał również o braku dialogu ze stroną rządową w tym zakresie.

Przewodniczący zespołu, podsumowując spotkanie, wskazał na konieczność rozpoczęcia społecznej dyskusji, poprzedzonej opiniami ekspertów, na temat kondycji polskiej oświaty i jej unowocześnienia. Zaznaczył, że niezbędne jest podjęcie działań, które poprawią warunki pracy i płacy nauczycieli oraz pozostałych pracowników oświaty.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony