Aktualności - sejmik

Radni o inwestycjach drogowych

przewodnicząca.png Autor: fot. arch. UMWM

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu omówiła 18 listopada aktualne zaawansowanie budowy obwodnicy Grodziska Mazowieckiego i innych inwestycji w subregionie warszawskim zachodnim oraz stan realizacji budowy tzw. Paszkowianki.

Radni zajęli się ponadto remontem drogi nr 579 – zachodniej obwodnicy aglomeracji warszawskiej oraz kwestią drogi nr 724 – trzy sygnalizacje świetlne na odcinku Konstancin – Góra Kalwaria. Omówili także sprawy bezpieczeństwa na drogach w odniesieniu do inicjatyw zgłaszanych w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza oraz inwestycje w zakresie możliwości wyprowadzenia ruchu z miast i wsi – budowa obwodnic.

Budowa obwodnicy Grodziska Mazowieckiego

Największą inwestycją realizowaną przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie (MZDW) w subregionie warszawskim zachodnim jest budowa zachodniej obwodnicy miasta Grodzisk Mazowiecki, po nowym śladzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 579. Długość trasy wynosi 7,35 km, od włączenia do węzła autostradowego A2/DW579 „Grodzisk” (km 2+209,60) do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 579 (w km 41+427,49) w mieście Kałęczyn (km 9+560,51). Trasa przechodzi przez tereny o zagospodarowaniu rolniczym, w większości niezabudowanym. Na początkowym fragmencie odcinka przekracza tereny po nieczynnych wyrobiskach cegielni – „glinianki”. Tylko w rejonie skrzyżowań z drogami lokalnymi przechodzi przez tereny zabudowane: mieszkaniowe i usługowe.

Parametry techniczne inwestycji

Klasa drogi: G. Kategoria ruchu: KR6. Szerokość jezdni: 2 x 3,5 m. Szerokość poboczy: 2 x 1,5 m. Rodzaj nawierzchni: asfaltowa. Trzy obiekty inżynierskie – wiadukt nad ścieżką pieszo-rowerową w rejonie glinianek, most na rzece Mrowna, wiadukt nad linią kolejową. Sześć skrzyżowań, w tym dwa z drogami gminnymi, dwa – z powiatowymi i dwa – z wojewódzkimi tj. DW719 i DW579. Chodniki, ścieżki rowerowe. Ponadto niemal 6 km jezdni dodatkowych (z uwagi na ograniczony dostęp do nowej drogi).

Poziom zaawansowania prac

Termin zakończenia prac budowlanych zaplanowano na koniec sierpnia 2022 r.

Pierwotnie zakończenie prac budowlanych przewidywane było na koniec maja. Z uwagi na wyjątkowo wysoki w tym roku poziom wód gruntowych czas na budowę został wydłużony o trzy miesiące.

Jak poinformował radnych dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski, zaawansowanie budowy jest aktualnie na poziomie 65 proc. Wykonane zostały już nasypy przeciążeniowe, a ich osiadanie jest stale monitorowane. Jeśli przez pięć tygodni nasyp nie osiądzie więcej niż 2 mm, uznaje się, że nastąpiła właściwa konsolidacja gruntu. Wówczas nasyp można rozebrać i przystąpić do właściwych robót drogowych. I tak też się dzieje na kolejnych fragmentach budowy.

Za gliniankami (zbiorniki wodne) rozpoczyna się długi odcinek, gdzie trasa jest niemal gotowa – brakuje tylko warstwy ścieralnej i wymalowania oznakowania poziomego. Asfalt jest już również na skrzyżowaniu z ul. Logistyczną, gdzie powstało rondo. Wybudowana została także nowa droga dojazdowa.

Kolejnym fragmentem, gdzie prace są bardzo zaawansowane, jest odcinek od skrzyżowania z ul. Wspólną do powstającego nad torami kolejowymi wiaduktu (obiektu WD3), który ma już zabetonowany ustrój nośny po obu stronach torów. Niebawem rozpocznie się operacja montażu dwóch olbrzymich blachownic nad torowiskiem. Będzie to wysoce wymagające, gdyż do jej przeprowadzenia niezbędne będzie wyłączenie trakcji kolejowej, co oznacza zatrzymanie ruchu na Centralnej Magistrali Kolejowej, jednym z najważniejszych szlaków szynowych w Polsce. Kilkaset metrów za torami obwodnica będzie krzyżować się z drogą 719. W tym newralgicznym dla komunikacji regionu miejscu powstaje rondo. Drogowcy wykonali już dojazdy w warstwie wiążącej.

Na całym przebiegu budowy obwodnicy występowały liczne kolizje z istniejącą infrastrukturą energetyczną, gazową, wodociągową i ściekową. Wszystkie wymagały przebudowy. Na odcinku od Kozerek do Kałęczyna zostało uregulowane koryto rzeki Basinki. Dodatkowo całość inwestycji była objęta nadzorem archeologicznym, co także wpłynęło na opóźnienie prac.

Źródła finansowania inwestycji

Łączny koszt inwestycji wynosi 160 mln zł, w tym:

  • środki własne samorządu Województwa Mazowieckiego – 77,5 mln zł;
  • dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach RPO WM 2014–2020 – 72, 2 mln zł;
  • dofinansowanie z Budżetu Państwa – 10,3 mln zł.

Inwestycje i remonty w subregionie warszawskim zachodnim

Cyklicznym elementem prac Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu stały się informacje na temat inwestycji i remontów drogowych. Radni zapoznali się z prowadzonymi przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) zadaniami na drogach wojewódzkich w subregionie warszawskim zachodnim. Na tym terenie w 2021 roku na remonty dróg i zadania inwestycyjne przeznaczono środki w wysokości ponad 193 mln zł.

Na remonty dróg wojewódzkich (8 zadań) przeznaczono 13,2 mln zł.

Tabela prezentująca listę remontów zrealizowanych w subregionie warszawskim zachodnim w 2021 r. – 8 inwestycji

Na 6 zadań inwestycyjnych realizowanych w subregionie warszawskim zachodnim przeznaczono środki w wysokości 179,9 mln zł.

Tabela prezentująca inwestycje realizowane w subregionie warszawskim zachodnim w 2021 r. – 6 zadań

Procedowane są również dokumentacje projektowe dla 18 inwestycji w subregionie warszawskim zachodnim, na drogach wojewódzkich nr 719, 876, 720, 719, 683, 579, 721, 718, 724, 801, 701/718, 571/632. W tej grupie inwestycji znajduje się również budowa drogi tzw. „Paszkowianki”, w dwóch etapach.

Tabela prezentująca procedowane dokumentacje projektowe w subregionie warszawskim zachodnim (pozycje od 1 do 8)

Tabela prezentująca ciąg dalszy procedowanych dokumentacji projektowych w subregionie warszawskim zachodnim – pozycje od 9 do 18

„Paszkowianka”

Budowa drogi wojewódzkiej tzw. Paszkowianki jest realizowana w dwóch etapach.

Etap pierwszy to odcinek od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do autostrady A2 z włączeniem do węzła autostradowego „Pruszków” oraz z włączeniem do drogi wojewódzkiej nr 720 w m. Brwinów. Proces projektowy jest realizowany od III kwartału 2018 r. Obecnie do końca roku spodziewane jest zakończenie prowadzonego przez burmistrza Gminy Brwinów postępowania w sprawie wydania niezbędnej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Konieczność realizacji tej inwestycji podkreślili zastępca prezydenta Pruszkowa Konrad Sipiera i starosta pruszkowski Krzysztof Rymuza. Dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski zapowiedział, że kompletna dokumentacja projektowa, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, zostanie opracowana w I połowie 2023 r. W WPF WM na lata 2021–2038 zostały zabezpieczone środki finansowe w wys. 150 mln zł, z zamiarem wydatkowania na tę inwestycję w 2025 r.

Etap drugi budowy „Paszkowianki” to odcinek od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 719 do węzła drogi ekspresowej S8 „Paszków”. Niestety, jeszcze nie ruszyły prace projektowe. W październiku 2021 r. bez rozstrzygnięcia pozostało postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej (nie złożono żadnej oferty). Teraz przygotowywane jest ogłoszenie kolejnego postępowania przetargowego. Lokalne samorządy zadeklarowały współfinansowanie opracowania dokumentacji projektowej. Trwają uzgodnienia pomiędzy władzami miasta i gminy Pruszków, gminy Nadarzyn, gminy Brwinów i gminy Michałowice w celu podpisania umowy intencyjnej ws. określenia zasad współpracy i wzajemnych zobowiązań w tym zakresie.

Odpowiadając na pytania radnych, dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski poinformował, że dotychczas, na etapie prac związanych z dokumentacją, na realizację tego zadania przeznaczonych zostało 1,5 mln zł.

Przewodnicząca komisji Anna Brzezińska zwróciła się o ponowną weryfikację i sprawdzenie wymogów w przetargu, co mogło być przyczyną nieprzystąpienia, aby zapewnić skuteczność ponownego postępowania.

Remont drogi nr 579

Radni zapoznali się z informacją Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie opóźnionej o rok realizacji remontu drogi nr 579 – zachodniej obwodnicy aglomeracji warszawskiej (Grodzisk Mazowiecki – Leszno, na terenie gminy Leszno).

Generalny wykonawca robót wyłoniony w trybie przetargu nieograniczonego to firma P.H.U. „PRIMA” Bogdan Głuchowski, z terminem zakończenia prac 15 grudnia 2020 r. Zakres umowy obejmował m.in. wymianę warstw bitumicznych oraz odtworzenie oznakowania poziomego. Złe wyniki badań wbudowanej mieszanki, zrealizowane 8 grudnia 2020 r. po wykonaniu warstw bitumicznych, nie pozwoliły odebrać remontowanego odcinka drogi. Wykonawca zlecił wykonanie 14 stycznia 2021 r. ponownych badań na swój koszt. Odmienne wyniki tych badań doprowadziły 30 marca 2021 r., zgodnie z obowiązującymi procedurami i specyfikacją techniczną, do przeprowadzenia badań arbitrażowych. Uzyskane wyniki potwierdziły wadliwe wykonanie części robót bitumicznych. Dlatego wykonawca 31 maja 2021 r. został zobligowany do naprawy na swój koszt wskazanych odcinków drogi, poprzez sfrezowanie i ponowne ułożenie warstw bitumicznych. Wykonawca nie przystąpił do wymiany nawierzchni, tylko zlecił Instytutowi Badawczemu Dróg i Mostów wykonanie dodatkowych badań. Pomimo że wykonane 20 kwietnia 2021 r. badania potwierdziły wcześniejsze wyniki w zakresie badanych parametrów, to jednak wykonawca nie przystąpił do wymiany źle ułożonej nawierzchni. Po przeprowadzonej analizie, w wyniku licznych spotkań i wymiany korespondencji z wykonawcą od maja do września 2021 r., MZDW uznało za zasadne odstąpienie od umowy z Wykonawcą w części niewłaściwie zrealizowanej umowy. Wykonawca został 19 października 2021 r. ostatecznie wezwany do usunięcia wad w zakresie wykonanych części robót bitumicznych w terminie do 15 listopada 2021 r., co nie nastąpiło. W tej sytuacji MZDW odstąpił od umowy z wykonawcą. Zostały podpisane osobne protokoły robót prawidłowo, wykonanych na kwotę 700 tys. zł netto, oraz robót wykonanych źle. Wykonawcy zapłacona zostanie kwota tylko za prace wykonane zgodne z założeniami umowy, której łączna wartość obejmuje kwotę 2,6 mln zł.

Jak poinformował radnych dyrektor Grzegorz Obłękowski, MZDW rozważał uruchomienie procedury na wykonawstwo zastępcze źle wykonanych prac, jednak – jak się okazało – obecnie oznaczałoby to wydatkowanie kwoty rzędu 4 mln zł. Dlatego aktualnie w trybie pilnym na drodze zostanie odtworzone oznakowanie poziome, droga będzie w pełnym zakresie użytkowana, stan nawierzchni będzie obserwowany na bieżąco, a ewentualne lokalne remonty będą dokonywane ze środków pozostałych z tej inwestycji.

Projekt „Białe buty”

Radni wyrazili aprobatę dla informacji Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o zaawansowaniu prac przy realizacji projektu „Białe buty” – poprawa bezpieczeństwa pieszych na DW 724 w  miejscowościach Konstancin-Jeziorna, Słomczyn, Brzeźce”.

Słomczyn (pow. piaseczyński). Umowa na wykonanie projektu acyklicznej akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej dla pieszych przy Szkole Podstawowej w Słomczynie została podpisana 3 listopada br., z terminem wykonania 6 miesięcy. Realizacja inwestycji nastąpi po zakończeniu prac projektowych. Koszt zadania wynosi 168,4 tys. zł.

Konstancin-Jeziorna. Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza w Konstancinie-Jeziorna ma zostać wykonana w roku 2022. W umowie z 25 czerwca br. w sprawie pomocy rzeczowej Miasto i Gmina Konstancin zobowiązała się do przekazania do końca tego roku kompletnej dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadania. Koszt realizacji zadania: 300 tys. zł.

Brzeźce (pow. białobrzeski). Jak poinformował radnych dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski, jeszcze w roku 2020 jest szansa na poprawę bezpieczeństwa w rejonie przejścia dla pieszych przy Szkole Podstawowej im. Orła Białego w Brześcach. Ostatnio pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Wspólną i przejściem dla pieszych przy szkole, zostało zainstalowane stacjonarne urządzenie rejestrujące prędkość rzeczywistą pojazdów, w ramach krajowego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Aktualnie trwają prace związane z podłączeniem urządzenia do sieci. Takie rozwiązanie jest zgodne z wynikami wcześniej wykonanych w tym rejonie pomiarów ruchu drogowego i prędkości pojazdów oraz przeprowadzonej analizy celowości zastosowania sygnalizacji świetlnej. Analiza wykazała konieczność wprowadzenia zmian wymuszających zmniejszenie prędkości pojazdów, z pozostawieniem istniejącego oznakowania i sygnalizacji ostrzegawczej.

Ponadto w ramach projektu „Białe buty” prowadzone są prace projektowe w ramach inwestycji służących poprawie bezpieczeństwa pieszych na drogach w miejscowościach:

  • Stok Lacki – DW 698, skrzyżowanie z ul. Szkolną, koszt zadania 472,1 tys. zł;
  • Żelków Kolonia – DW 803, przejście przy Szkole Podstawowej, koszt zadania 172 tys. zł;
  • Stare Grabie – DW 634, skrzyżowanie z ul. Cichoradzką /Dworcową, koszt zadania 318,4 tys. zł;
  • Duczki – DW 634, skrzyżowanie z ul. Szkolną, koszt zadania 243,4 tys. zł.

Projekty BOM na drogach wojewódzkich

Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpił do realizacji 15 zwycięskich projektów I. edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza BOM 2021, na łączną kwotę niemal 6,6 mln zł. Jak poinformował radnych dyrektor Grzegorz Obłękowski, 2 projekty być może uda się zrealizować jeszcze w roku 2021:  „Harcerskie rondo” na DW 720 oraz „Modernizacja chodnika przy ulicy Piłsudskiego w Pionkach” na DW 721. Pozostałe 13 projektów służących poprawie bezpieczeństwa na drogach ma zostać zrealizowanych do końca roku 2022, dokumentacja projektowa będzie gotowa w I. i II. kwartale. Wykaz inwestycji:

  • Budowa zatoczek autobusowych w miejscowości Gładczyn w ciągu DW 618;
  • "Bezpieczne Zebry", czyli doświetlenie przejść dla pieszych na DW 615 i 617 na terenie Ciechanowa;
  • Widoczni - bezpieczni. Oświetlenie przejść dla pieszych w ciągu DW 803 na zmodernizowanym odcinku Siedlce-Skórzec;
  • Aktywne przejścia dla pieszych DW 580 (gmina Leszno).
  • Przebudowa przejść dla pieszych przez drogi wojewódzkie na terenie gminy Nieporęt, powiat legionowski – Bezpieczne przejścia dla pieszych (DW 631, 632 i 633);
  • Bezpieczni – doświetleni na 728'ce (DW 728);
  • Budowa aktywnych przejść dla pieszych w m. Staroźreby (gm. Staroźreby) w pasie DW 567;
  • Aktywne Przejścia dla Pieszych na DW 580 w Borzęcinie Dużym w Gminie Stare Babice;
  • Drogi dla rowerów i pieszych – DW 719 między Brwinowem a Milanówkiem i DW 802 w okolicach Mińska Mazowieckiego;
  • Budowa bezpiecznych przejść dla pieszych w ul. Legionowej w Markach i Strużańskiej (DW 632);
  • Doświetlenie przejść dla pieszych na drogach wojewódzkich w gminie Grodzisk Mazowiecki (DW 719 i 579);
  • Poprawa bezpieczeństwa DW 630 na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki;
  • Ścieżki rowerowe w Piasecznie – trasa 721 Okulickiego (DW 721).

W II. edycji BOM 2022 wyłonionych zostało do wykonania przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich 18 projektów na drogach wojewódzkich, do połowy roku 2022 zakończone zostaną prace projektowe. Następnie do końca roku 2023 mają zostać zrealizowane projekty BOM 2022 oznaczone numerami: 76, 3, 188, 121, 141, 5, 43, 295, 73, 19, 177, 184, 157, 57, 59, 69, 148 i 112.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony