Aktualności - sejmik
Setna uchwała sejmiku
Już ponad 100 uchwał przyjęli radni województwa mazowieckiego w obecnej VII kadencji sejmiku. A ile podjęto od początku istnienia samorządu Mazowsza? Czym są te dokumenty i jak się je uchwala?
Uchwały w liczbach
Pierwsza w historii sesja Sejmiku Województwa Mazowieckiego odbyła się 10 listopada 1998 r. Od tamtej pory radni przyjęli 5247 uchwał. Najwięcej podjęto w VI kadencji, aż 1150. Była to jednocześnie najdłuższa z kadencji – trwała 5 i pół roku.
Biorąc po uwagę rok kalendarzowy, najwięcej uchwał podjęto w: 2008 r. – 286 i 2017 r.– 280.
W bieżącej, VII kadencji sejmik uchwalił 109 uchwał (stan na 1 listopada 2024 r.). Setny numer otrzymała uchwała w sprawie udzielenia Województwu Dolnośląskiemu pomocy finansowej na usuwanie skutków powodzi z września 2024 r.
Najwięcej, bo 28 uchwał dotyczy zmian w uchwałach obejmujących autorskie programy wsparcia. Podobna liczba – 21 uchwał związana jest z działalnością sejmiku – powołaniem zarządu, prezydium sejmiku oraz składów komisji. Na kolejnym miejscu uplasowały się uchwały budżetowe i dotyczące działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych (po 13).
Po co jest uchwała?
Sejmik województwa, podejmując uchwały, wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, które należą do jego wyłącznej kompetencji.
Kto może wnieść uchwałę?
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:
- przewodniczącemu sejmiku;
- komisji sejmikowej;
- klubowi radnych;
- grupie co najmniej 5 radnych;
- zarządowi;
- marszałkowi;
- grupie co najmniej 1000 mieszkańców województwa mazowieckiego, posiadających czynne prawo wyborcze do sejmiku (w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej).
Jakie elementy zawiera uchwała?
Uchwała zawiera w szczególności:
- tytuł obejmujący:
- rodzaj aktu,
- nazwę organu podejmującego uchwałę,
- datę podjęcia uchwały,
- informację czego dotyczy uchwała;
- podstawę prawną;
- postanowienia uchwały;
- wskazanie podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;
- określenie terminu wejścia w życie uchwały;
- w miarę potrzeby:
- wskazanie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
- oznaczenie aktów, które tracą moc,
- klauzulę o ogłoszeniu lub publikacji (w przypadku, gdy ogłoszenie lub publikację przewidują odrębne przepisy),
- załączniki.
Jak przyjmowana jest uchwała?
Uchwały sejmiku przyjmowane są podczas sesji sejmiku w wyniku głosowania. Głosowanie odbywa się zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku (chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej). Głosowanie jest jawne. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały, wskazane w ustawie o samorządzie województwa lub innych ustawach, np. wybór prezydium sejmiku i zarządu województwa. Sejmik co do zasady rozpatruje projekt uchwały w dwóch czytaniach. Pierwsze czytanie odbywa się na sesji sejmiku albo na posiedzeniu właściwej komisji. Decyzję o tym, gdzie się ono odbędzie podejmuje przewodniczący sejmiku. Drugie czytanie kończy się poddaniem pod głosowanie treści uchwały.
Uchwały, które wymagają uzgodnienia z innymi organami lub budżet województwa, sejmik rozpatruje w trzech czytaniach.
Jak numerowane są uchwały?
Podjęte uchwały otrzymują numer składający się z: liczby zapisanej cyfrą arabską (kolejność zgodna z podjętymi uchwałami), znaku ukośnika „/”oraz dwóch cyfr arabskich, które są ostatnimi cyframi roku kalendarzowego.
Kto może podpisać uchwałę?
Uchwały sejmiku podpisuje prowadzący obrady, czyli przewodniczący lub wiceprzewodniczący sejmiku.
Kiedy uchwała jest nieważna i kto to stwierdza?
Uchwała jest nieważna gdy jest sprzeczna z prawem. O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia.
Kto czuwa nad zgodnością uchwał z prawem?
Nadzór nad działalnością samorządu województwa, w tym nad uchwałami sejmiku sprawuje prezes rady ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.
Kto wykonuje uchwały?
Podmiot odpowiedzialny za wykonanie uchwały jest w niej wskazany. Najczęściej jest to zarząd województwa.
Gdzie są publikowane uchwały?
Wszystkie uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej, czyli na bip.mazovia.pl . Dodatkowo uchwały, które są aktem prawa miejscowego oraz budżet województwa publikowane są w wojewódzkim dzienniku urzędowym.