Aktualności - sejmik
Inwestycje drogowe w subregionach ostrołęckim i siedleckim
Sejmikowa Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu zajęła się informacją cykliczną nt. inwestycji drogowych realizowanych w subregionach ostrołęckim i siedleckim.
Pierwsze czytanie uchwały sejmiku
Radni przyjęli w pierwszym czytaniu projekt uchwały sejmiku w sprawie pozbawienia kategorii drogi wojewódzkiej czterech odcinków dawnej drogi krajowej nr 17, o łącznej długości 9403 m, położonych na terenie województwa mazowieckiego. Droga nie spełnia wymagań dla dróg wojewódzkich określonych w art. 6 ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, ponieważ nie stanowi połączenia między miastami i nie przyczynia się do możliwości rozwoju województwa. Zgodnie art. 10 ust. 5a tej ustawy uzasadnione jest pozbawienie drogi wojewódzkiej jej kategorii, na odcinkach dawnej drogi krajowej nr 17, i zaliczenie jej do kategorii dróg powiatowych.
Inwestycje drogowe w subregionach ostrołęckim i siedleckim
Komisja omówiła aktualny stan zaawansowania inwestycji drogowych realizowanych w subregionach ostrołęckim i siedleckim. Informację przedstawił Tomasz Dąbrowski, zastępca dyrektora Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie.
Wszystkie drogi wojewódzkie na terenie Mazowsza, zarządzane przez MZDW w Warszawie, liczą około 3 tys. km. Natomiast łączna liczba kilometrów dróg wojewódzkich w subregionach siedleckim i ostrołęckim wynosi 600 km:
- subregion siedlecki – 312 km (powiaty: garwoliński, łosicki, siedlecki, sokołowski, węgrowski),
- subregion ostrołęcki – 288 km (powiaty: makowski, ostrołęcki, ostrowski, przasnyski, wyszkowski).
Łączna suma nakładów inwestycyjnych i remontowych w tych subregionach wynosi obecnie ponad 83 mln zł, w tym w subregionie siedleckim – ponad 45 mln zł.
W subregionie siedleckim w 2021 r. zostały zrealizowane cztery zadania remontowe: na drogach wojewódzkich nr 697, 803, 805 i 736. Jednocześnie na tym obszarze prowadzone są trzy zadania inwestycyjne, polegające na rozbudowie lub przebudowie odcinków dróg wojewódzkich nr 698 i 697.
W subregionie ostrołęckim suma nakładów finansowych przeznaczonych na zadania inwestycyjne wynosi 25,6 mln zł. Natomiast na zadania remontowe w tym rejonie przeznaczonych zostało 11,8 mln zł.
Na obszarze subregionu ostrołęckiego zostały w 2021 r. wykonane cztery zadania remontowe na drogach wojewódzkich nr 627 i 694. Równolegle na tym terenie prowadzone są trzy zadania inwestycyjne przebudowy lub rozbudowy odcinków dróg wojewódzkich nr 627, 690 i 645.
W subregionach ostrołęckim i siedleckim aktualnie wykonywanych jest jedenaście dokumentacji projektowych. Cztery inwestycje, dotyczące rozbudowy dróg wojewódzkich nr 626, 544 i 614, są na etapie spodziewanego pozyskania decyzji ZRID w IV kwartale 2022 r. Pięć kolejnych zadań jest w fazie prac projektowych na etapie koncepcji (budowa lub rozbudowa odcinków dróg wojewódzkich nr 627, 807, 694 i 805). Natomiast budowa obwodnicy Ostrołęki wraz z budową w nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 627 do rejonu węzła drogi ekspresowej S61 „Komorowo” jest na etapie przygotowania do wszczęcia postepowania przetargowego.
Dyskusja
Uczestniczący w dyskusji radni wyrazili uznanie dla pracy MZDW, apelując zarazem o zwiększenie liczby i zakresu inwestycji drogowych w subregionie ostrołęckim w kolejnych latach.
Radny Marcin Grabowski zwrócił się o wprowadzenie do planu remontów odcinka DW w miejscowości Stare Lubiejewo do Ostrowi Mazowieckiej, bezpośrednio przy węźle.
Wiceprzewodniczący komisji Mirosław Augustyniak wskazał na szczególną sytuację subregionu ostrołęckiego, gdzie w części drogi wojewódzkie grają rolę doprowadzania do ekspresówki S8 i Via Baltica, a jednocześnie na terenie powiatów ostrołęckiego, makowskiego i przasnyskiego sytuacja jest bardzo zła. W tym regionie są bardzo rozwinięte usługi transportowe i te drogi wojewódzkie mają często znaczenie strategiczne i generują wzmożony ruch, jak DW 544 od Mławy do Ostrołęki. Natomiast drogi krajowe w tym subregionie są jednojezdniowe dwukierunkowe, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, bez lewoskrętów, bez ścieżek rowerowych i ze słabymi poboczami.
– Musimy zadbać, aby nasze drogi wojewódzkie były w dobrym stanie, przeprowadzać remonty konserwacyjne, przygotować te drogi do rosnącego natężenia ruchu. W fatalnym stanie jest DW 647, która dochodzi do województwa podlaskiego i na Podlasiu została ona poprawiona. Wiele do życzenia pozostawia także DW 626. Jest wola współpracy ze strony samorządu gminnego i powiatowego w przygotowaniu dokumentacji, inwentaryzacji. Proces inwestycyjny może i powinien iść sprawniej. Musimy wzmocnić kadrowo MZDW o pracowników ze stosownymi uprawnieniami. Powinniśmy jako radni zabezpieczyć odpowiednie środki budżetowe na przyszły rok. Drogi nie mają znaczka politycznego. I wszyscy radni, jako komisja, zadbajmy o to żeby drogi wojewódzkie były wizytówką Mazowsza – podkreślił radny Mirosław Augustyniak.
Przewodnicząca komisji Anna Katarzyna Brzezińska, podsumowując dyskusję, zgodziła się z wieloma ważnymi uwagami, i wnioskami. Podkreśliła, że na kolejnych posiedzeniach komisja będzie konkretnie wracać do realizacji tych potrzeb.
Inne inwestycje drogowe
Radni zapoznali się z informacjami dyrekcji Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Dariusza Szymanowskiego, zastępcy burmistrza Wołomina, dotyczącymi:
- rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 721 na odcinku od ul. Julianowskiej w Piasecznie do ul. Skolimowskiej w Konstancinie–Jeziornie, w odniesieniu do pisma nadesłanego przez mieszkańca,
- inwestycji prowadzonej na drodze wojewódzkiej nr 635 w Czarnej, w odniesieniu do wniosku o przywrócenie dostępu do drogi publicznej, nadesłanego przez właścicieli działki przylegającej do drogi gminnej.