Mazowsze serce Polski nr 1 (57) 2023

5 pytań do... Tomasza Matuszewskiego

Tomasz Matuszewski. Autor: Fot. arch. UMWM

Czeka nas turystyka egzaminacyjna?

    Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego (WORD) są niedofinansowane. Jakie będą skutki?

    1. WORD-y borykają się z coraz większymi problemami finansowymi. Jednak posłowie – zamiast  zwiększyć ich finansowanie – planują przerzucić to zadanie na barki samorządów.  Jak to wpłynie na mazowieckie ośrodki?

    - Sejmiki województw od 2023 r. mogą dotować WORD-y do 50% kosztów ich działalności. Dodatkowo do 30 czerwca muszą określić wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów państwowych oraz warunki zatrudnienia egzaminatorów. Trudno dziś przewidzieć, jakie będą skutki tych zmian. Postępujący od 2010 r. spadek liczby egzaminów w połączeniu z brakiem reakcji właściwego ministra na rosnące koszty ich organizacji doprowadził ośrodki do trudnej sytuacji ekonomicznej, a egzaminatorów do protestów. Jeszcze w 2009 r. w kraju przeprowadzono 4 mln egzaminów. W 2022 r. było ich 2,3 mln. Ostatnie regulacje opłat egzaminacyjnych były w styczniu 2013 r., a warunki wynagradzania egzaminatorów – w październiku 2007 r.

     2. Od kiedy mogą obowiązywać nowe stawki za przeprowadzenie egzaminu państwowego?

    - Prawdopodobnie na początku drugiego kwartału. Egzaminatorzy nie powinni spodziewać się nowych warunków wynagradzania wcześniej niż w maju lub czerwcu. W sześciu ośrodkach na Mazowszu dopiero wdrożenie nowych stawek pozwoli dyrektorom na decyzje dotyczące podwyżki wynagrodzeń nie tylko egzaminatorów, ale i pozostałych pracowników. Bez służb pomocniczych procesu egzaminowania w dzisiejszych realiach nie da się zorganizować. Ponadto w różnych województwach możemy mieć różne stawki za egzamin.

     3. Umocni się turystyka egzaminacyjna?

    - Na Mazowszu to niepokojąco duże zjawisko. Na wymiar zarówno wewnętrzny (występujący pomiędzy mazowieckimi WORD-ami), jak i zewnętrzny (związany ze składaniem egzaminów poza województwem). Być może warto byłoby przeanalizować przyczyny takiego stanu rzeczy. Kolejnym paradoksem jest, że egzamin, który ma rangę państwową, stanie się ciężarem samorządowym. 

    4. Inny problem to duża liczba wypadków z udziałem młodych kierowców. Tylko na początku roku w Polsce doszło do około 400 zdarzeń, w których zginęło ponad 50 osób.

    - Samorząd Mazowsza i w tej materii wyprzedził działania. Od 4 lat realizuje szkolenia nie tylko dla młodych kierowców, ale także dla osób po 55. roku życia. Podczas zajęć są poruszane kwestie wpływu na bezpieczeństwo alkoholu i środków działających podobnie do alkoholu. Jest to również ciągle nierozwiązany problem polskiego bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

    5. Można się zgłaszać na te specjalistyczne szkolenia?  

    - W tym roku szkolenia będą kontynuowane. Każdy chętny powinien w swoim lokalnym ośrodku uzyskać niezbędne informacje i zapisać się na dogodny termin. Partnerem przedsięwzięcia jest Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz wszystkie WORD-y, a spotkania prowadzone przez instruktorów najwyższej klasy odbywają się na Torze Modlin.

     


    UWAGA
    Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

    Powrót na początek strony