Wszystko o sejmiku Mazowsza
Jak obraduje sejmik Mazowsza?
Czy wiecie, kto zwołuje posiedzenia sejmiku, kiedy się odbywają i jak wygląda ich przebieg?
Obrady sejmiku są jedną z głównych form działalności organu stanowiącego i kontrolnego samorządu województwa. Tam zapadają najważniejsze decyzje dotyczące regionu. O tym, jak one przebiegają może przekonać się każdy mieszkaniec Mazowsza, nie wychodząc z domu – dzięki prowadzonej transmisji on-line.
Kto zwołuje posiedzenia sejmiku?
Posiedzenia sejmiku zwoływane są przez przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, sesję sejmiku zwołuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.
Radni i zarząd województwa zawiadamiani są o terminie posiedzenia co najmniej 7 dni wcześniej. Wraz z tą informacją otrzymują planowany porządek obrad, projekty uchwał oraz inne dokumenty związane z porządkiem obrad.
Sesja może być zwołana również na wniosek ¼ ustawowego składu sejmiku, czyli 13 radnych województwa mazowieckiego. W tym przypadku musi się ona odbyć nie później niż siódmego dnia od daty złożenia wniosku do przewodniczącego. Przewodniczący przesyła radnym i zarządowi województwa taki wniosek wraz z proponowanym porządkiem obrad i projektami uchwał nie później niż trzy dni przed terminem sesji. Gdyby przewodniczący nie zwołał sesji w wyznaczonym terminie, sejmik w takiej sytuacji zbiera się w siedzibie w siódmym dniu od złożenia wniosku o godz. 11.00.
Jak często zwoływane są posiedzenia sejmiku?
Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa sesje sejmiku zwoływane są w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. W praktyce, odbywają się one raz w miesiącu lub częściej, we wtorki o godz. 11.00. Przewodniczący sejmiku zwyczajowo ustala harmonogram sesji sejmiku na najbliższe półrocze, który podany jest do publicznej wiadomości na stronie internetowej Samorządu Województwa Mazowieckiego. W przypadku niezwołania sesji w ciągu kwartału – co w historii działalności sejmiku Mazowsza nigdy się nie zdarzyło – sejmik zbiera się w siódmym dniu roboczym pierwszego miesiąca po upływie kwartału o godz. 11.00 w swojej siedzibie.
Jak wygląda przebieg posiedzeń sejmiku?
Przed sesją sejmiku przewodniczący wyznacza sekretarza obrad, do którego obowiązków należy parafowanie protokołu z sesji sejmiku oraz liczenie głosów w przypadku głosowań jawnych, odbywających się bez wykorzystania urządzenia do liczenia głosów. Posiedzenie sejmiku zaczyna się od sprawdzenia przez przewodniczącego kworum, tzn. czy na sali jest wystarczająca liczba radnych do rozpoczęcia obrad (50 proc. ustawowego składu sejmiku). Oznacza to, że sesja może się rozpocząć, gdy na sali jest co najmniej 26 radnych.
Następnie następuje przyjęcie porządku obrad, do którego radni/zarząd województwa mają prawo zgłosić poprawki, dotyczące wprowadzenia nowych projektów uchwał, stanowisk lub ich wycofania. Zmiany w porządku obrad mogą być dokonane bezwzględną większością głosów ustawowego składu, czyli 26 radnych musi być za wprowadzeniem zmiany. W porządku obrad znajdują się najczęściej punkty dotyczące: projektów uchwał i stanowisk, informacje zarządu na określony temat, interpelacje i zapytania radnych oraz sprawy różne.
Po przyjęciu porządku obrad przewodniczący przystępuje do realizacji kolejnych jego punktów, nad którymi przeprowadza się dyskusję. W przypadku projektów uchwał i stanowisk przeprowadza się głosowanie lub kieruje się je do dalszego procedowania w komisjach merytorycznych. Po wyczerpaniu punktów porządku obrad przewodniczący zamyka posiedzenie.
Co się dzieje, jeśli na sali obrad nie ma kworum?
Chociaż nigdy się to dotychczas nie zdarzyło taka sytuacja została przewidziana w Regulaminie obrad Sejmiku. Najpierw przewodniczący wzywa radnych do powrotu na salę obrad. Jeżeli mimo tego uzyskanie kworum nie jest możliwe, przewodniczący przerywa obrady i wyznacza termin kontynuowania posiedzenia.