Wszystko o sejmiku Mazowsza
Kilka słów o komisji rozwoju gospodarczego
Postępy inwestycji drogowych, infrastruktura kolejowa i rozkłady jazdy, a także rynek pracy i rozwój regionalny – to główne tematy podejmowane przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu.
W VI kadencji sejmiku Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu odbyła dotychczas 34 posiedzenia. Do jej obszarów zainteresowań należą, tak jak sama nazwa wskazuje, sprawy związane z rozwojem ekonomicznym, infrastrukturą drogową, kolejową, lotniczą, a także rynkiem pracy. Komisja opiniuje również sprawozdania z wykonania budżetu województwa mazowieckiego oraz projekty budżetu na poszczególne lata.
Infrastruktura kolejowa
W obszarze infrastruktury kolejowej komisja przez ostatnie cztery lata omawiała m.in. sprawy związane z funkcjonowaniem Kolei Mazowieckich (KM), takie jak:
- rozpatrzenie wniosków dotyczących poprawy rozkładu jazdy pociągów KM na odcinkach Warszawa–Ostrołęka oraz Warszawa–Radom,
- petycja mieszkańców gminy Zaręby Kościelne w sprawie rozkładu jazdy pociągów KM na linii Warszawa–Małkinia–Szulborze Wielkie.
Zapoznała się również z informacjami dotyczącymi:
- złożenia przez miasto i gminę Serock projektu na realizację nowej linii kolejowej Zegrze–Przasnysz i kwestii poprawy połączenia z Warszawą,
- inwestycji kolejowych w regionie ostrołęckim na liniach 35 (Ostrołęka–Chorzele) i 36 (Ostrołęka–Łapy).,
- połączeń kolejowych na terenie Mazowsza.
Infrastruktura drogowa
Wiele tematów podejmowanych przez komisję dotyczyło infrastruktury drogowej. Radni zainteresowani byli przede wszystkim planem inwestycji drogowych w subregionach oraz sprawami dotyczącymi:
- wariantu autostrad A50 i S10,
- funkcjonowania południowej obwodnicy Warszawy, w kontekście problemów zgłaszanych przez mieszkańców dzielnic Wawer, Ursynów, Wilanów dotyczących hałasu i kwestii pomiaru hałasu,
- rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 634 Zielonka–Kobyłka–Wołomin,
- bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 631,
- zgłaszanych przez mieszańców problemów, dotyczących rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 721, na odcinku od ul. Julianowskiej w Piasecznie do ul. Skolimowskiej w Konstancinie-Jeziornie oraz inwestycji prowadzonej na drodze wojewódzkiej nr 635 w Czarnej,
- zaawansowania budowy tzw. Paszkowianki.
- drogi nr 579 – zachodniej obwodnicy aglomeracji warszawskiej (Grodzisk Mazowiecki–Leszno: niewłaściwa wymiana nakładki asfaltowej; Błonie–Leszno: brak wymiany nawierzchni),
- drogi nr 724 na odcinku Konstancin-Jeziorna–Góra Kalwaria (sygnalizacje świetlne – zgłaszane do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza – w niebezpiecznych miejscach przy szkołach podstawowych w Konstancinie-Jeziornej, Słomczynie, Brzeźcach),
- bezpieczeństwa na drogach w odniesieniu do inicjatyw zgłaszanych w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza,
- możliwości wyprowadzenia ruchu z miast i wsi oraz budowy obwodnic,
- płynności ruchu w śladzie drogi wojewódzkiej nr 632, w przebiegu Płońsk – Nowe Miasto–Nasielsk–Dębe–Legionowo–Rembelszczyzna–Marki, jako małej obwodnicy Warszawy.
Rozwój regionalny
Komisja dyskutowała na temat projektu aktualizacji „Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+. Innowacyjne Mazowsze” oraz systemu wdrażania strategii w obszarze Przestrzeń i Transport. Omówiła ponadto Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2021–2027 oraz wdrażanie:
- Regionalnej Strategii Innowacyjności na lata 2021–2030,
- polityki terytorialnej oraz rewitalizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020,
Rozpatrzyła również projekt stanowiska Sejmiku w sprawie uwag do projektu Umowy Partnerstwa dla realizacji polityki spójności 2021–2027 w Polsce.
Bezrobocie i infrastruktura lotnicza
Część posiedzeń komisji poświęcona była bezrobociu w województwa mazowieckim. Sytuacja na mazowieckim rynku pracy omawiana była szczególnie w czasie pandemii Covid-19. Komisja rozmawiała wtedy na temat udzielanego przez Wojewódzki Urząd Pracy wsparcie dla firm, które musiały w tym czasie zawiesić działalność. Poruszono także sprawę funkcjonowania Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa–Modlin.
Posiedzenia wyjazdowe
Wiele tematów podejmowanych przez komisje odbyło się w miejscach, których bezpośrednio dotyczyły.
W siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Grodzisku Mazowieckim radni zapoznali się z inwestycją dotyczącą budowy zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 579. Postępy tej inwestycji oglądali na placu budowy.
Wyjechali również do Ostrowi Mazowieckiej, gdzie w urzędzie miasta omówili sytuację związaną z remontem drogi wojewódzkiej nr 627 na odcinku Orło–Ostrów Mazowiecka. Odbyli również wizję lokalną przy ul. Małkińskiej.
W Józefowie dyskutowali natomiast o płynności ruchu samochodowego w śladzie drogi wojewódzkiej nr 801 w przebiegu gminy Józefów, wraz z wlotem do m.st. Warszawy. Tam również odbyli wizję lokalną.
Zainteresowani byli także planowaną budową tzw. obwodnicy Błonia–budowy drogi wojewódzkiej nr 579 w nowym śladzie wraz z wiaduktem kolejowym.
Stanowisko
Komisja opracowała projekt stanowiska sejmiku w sprawie uwag Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. do projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, w zakresie dofinansowania zakupu taboru oraz dopuszczenia możliwości dofinansowania inwestycji ze środków KPO w zakresie budowy baz utrzymaniowo-naprawczych taboru kolejowego.
Opiniowanie projektów uchwał
Komisja zaopiniowała projekty uchwał sejmiku w sprawie:
- wyrażenia woli na powołanie i przystąpienie do Stowarzyszenia „Droga Ekspresowa S10,
- wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości położonych w Żurominie na rzecz gminy i miasta Żuromin,
- zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej, położonej w Płońsku przy ulicy Zajazd 6,
- utworzenia stowarzyszenia pod nazwą: „Stowarzyszenie Kolej Północnego Mazowsza”,
- pozbawienia kategorii dróg wojewódzkich,
- udzielenia pomocy finansowej gminom: Serock, Bieżuń, Kozienice, Góra Kalwaria.
Wyraziła także opinie do zmian uchwał w sprawie:
- udzielenia pomocy finansowej z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach Instrumentu wsparcia zadań ważnych dla równomiernego rozwoju województwa mazowieckiego,
- udzielenia pomocy finansowej z przeznaczeniem na realizację projektów w ramach „Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Dróg Lokalnych o istotnym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionu”,
- powierzenia województwu kujawsko-pomorskiemu realizacji zadania organizacji publicznego transportu zbiorowego na odcinku Sierpc–granica województwa linii kolejowej Nasielsk–Toruń Wschodni,
- przyjęcia Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2020–2030.
Skład Komisji
Jest to najliczniejsza komisja VI kadencji Sejmiku Województwa Mazowieckiego, w skład której wchodzi 19 radnych:
- Anna Brzezińska (klub radnych Koalicja Obywatelska) – przewodnicząca komisji,
- Mirosław Augustyniak (klub radnych Polskie Stronnictwo Ludowe) – wiceprzewodniczący komisji,
- Krzysztof Strzałkowski (klub radnych Koalicja Obywatelska) – wiceprzewodniczący komisji,
- Andrzej Bittel (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Marcin Grabowski (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Piotr Kandyba (klub radnych Koalicja Obywatelska),
- Łukasz Kudlicki (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Katarzyna Lubiak (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Mirosław Milewski (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Mirosław Adam Orliński (klub radnych Polskie Stronnictwo Ludowe),
- Janina Ewa Orzełowska (klub radnych Polskie Stronnictwo Ludowe),
- Marcin Podsędek (klub radnych Koalicja Obywatelska),
- Michał Prószyński (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Leszek Przybytniak (klub radnych Polskie Stronnictwo Ludowe),
- Konrad Rytel (radny niezrzeszony),
- Tomasz Śmietanka (klub radnych Koalicja Obywatelska),
- Krzysztof Winiarski (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość),
- Bartosz Wiśniakowski (klub radnych Koalicja Obywatelska),
- Wojciech Zabłocki (klub radnych Prawo i Sprawiedliwość).
Zakres zadań, przedmiot działania, zasady dotyczące składu, organizację wewnętrzną i tryb pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa określa statut województwa.