Aktualności - sejmik
Rozwój powiatu nowodworskiego oraz legionowskiego
Inwestycje drogowe, plany rozbudowy lotniska Warszawa/Modlin oraz związany z tym rozwój gospodarczy – o tym dyskutowała Komisja Rozwoju Gospodarczego.
Obrady Komisji Rozwoju Gospodarczego w Nowym Dworze Mazowieckim
Twierdza Modlin gościła Komisję Rozwoju Regionalnego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu pod przewodnictwem Anny Katarzyny Brzezińskiej, z udziałem m.in.: burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego Jacka Kowalskiego, dyrektora Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW) Grzegorza Obłękowskiego, prezesa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Tomasza Szymczaka, dyrektora Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego (MBPR) Elżbiety Kozubek, członka Zarządu Kolei Mazowieckich (KM) Dariusza Grajdy, dyrektora Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU) Mariusza Frankowskiego, dyrektora Mazowieckiego Urzędu Pracy (MUP) Tomasza Sieradza oraz samorządowców z powiatów nowodworskiego i legionowskiego i przedsiębiorców związanych z lotniskiem Warszawa-Modlin.
Modernizacje dróg wojewódzkich w powiecie nowodworskim
Na terenie powiatu nowodworskiego przebiega 90,4 km dróg wojewódzkich. Są to drogi o numerach: 565, 571, 575, 579, 622, 630, 631, 632, 899. O planowanych inwestycjach i bieżących remontach na nich prowadzonych mówił dyrektor MZDW. Powiedział on m.in. o:
- doświetleniu przejść dla pieszych na drodze nr 630, na terenie gminy Nowy Dwór Mazowiecki, które oddane zostanie jeszcze w październiku br.,
- ogłoszeniu przetargów na wykonanie dokumentacji projektowych dotyczących rozbudowy dróg nr 631 i 575, pracach projektowych na drodze 571 w Nasielsku i 579 na terenie gminy Czosnów.
Podczas dyskusji burmistrz Jacek Kowalski mówił o konieczności modernizacji dróg nr 579, 631 i 630 z budową planowanej Południowej Obwodnicy Nowego Dworu Mazowieckiego wzdłuż wału Wisły. Na dwie konieczne inwestycje zwrócił uwagę wójt gminy Czosnów Antoni Kręźlewicz. Jedną z nich jest ścieżka rowerowa wzdłuż drogi nr 579. Gmina wykonała dokumentację projektową i czeka na pozwolenie na budowę. Druga dotyczy wybudowania na skrzyżowaniu dróg nr 579 i 85 ronda dla rozładowania korków.
Modernizacje dróg wojewódzkich w powiecie legionowskim
Przez powiat legionowski przebiega 84,1 km dróg wojewódzkich o numerach: 622, 624, 630, 631, 632, 633, 639. Wśród inwestycji realizowanych przez MZDW jest remont drogi nr 622 na odcinku 3,7 km na terenie gminy Serock, który zakończony zostanie w grudniu br.
Obecnie opracowywane są wstępne rozwiązania projektowe budowy drogi nr 630 w nowym przebiegu na terenie gminy Jabłonna. Szacuje się, że dokumentacja projektowa gotowa będzie w maju 2026 r. Inwestycja obejmuje budowę 2,5 km odcinka i będzie stanowić przedłużenie dotychczasowej obwodnicy Jabłonny (droga krajowa nr 61).
Wiele zadań budowlanych realizowanych jest i będzie na drodze nr 631. Wykonany został już remont tej drogi na terenie gminy Wieliszew oraz budowa sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych w rejonie plaży nad Zalewem Zegrzyńskim w Nieporęcie. W październiku doświetlone zostaną przejścia dla pieszych w Nieporęcie. Procedowane są natomiast dokumentacje projektowe dotyczące rozbudowy:
- drogi na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 61 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 634 na terenie gmin Nieporęt, Radzymin, Marki, Zielonka i Ząbki (powiat legionowski i wołomiński). Finansowanie zadania zabezpieczone zostało w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2024 -2027 w kwocie 169,3 mln zł;
- skrzyżowania z ul. Słoneczną i ul. Popiełuszki w Wieliszewie (prace projektowe na etapie projektu budowlanego) W I kwartale 2024 r. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej);
- skrzyżowania z ul. Szkolną w Skrzeszewie (prace projektowe na etapie projektu budowlanego). W I kwartale 2024 r. planowane jest uzyskanie decyzji ZRID;
- drogi na terenie gminy Wieliszew (wykonawca jest w trakcie uzyskania decyzji ZRID).
Przygotowywane jest ponadto postępowanie przetargowe na budowę dwóch zatok autobusowych w rejonie zapory w Dębe na drodze nr 632. W październiku zakończona zostanie przebudowa drogi nr 632 w Ludwinowie Dębskim w gminie Serock oraz doświetlone zostaną przejścia dla pieszych w Nieporęcie. W sierpniu 2024 r. zakończy się rozbudowa tej drogi w Stanisławowie Pierwszym w gminie Nieporęt. Prowadzone są także remonty nawierzchni chodników w Łajskach w gminie Wieliszew oraz Stanisławie Pierwszym w gminie Nieporęt. Procedowane są ponadto dokumentacje projektowe dotyczące rozbudowy drogi nr 632 na terenie Łajsk i Legionowa. W I kwartale 2024 r. MZDW planuje złożenie wniosku o ZRID.
W grudniu doświetlone zostaną przejścia dla pieszych na drodze nr 633 na terenie gminy Nieporęt.
– Cieszę się, że na terenie powiatów okalających Warszawę jesteśmy tak bardzo rozpędzeni, jeśli chodzi o inwestycje drogowe oraz budowę chodników i ścieżek rowerowych. Wszystkim nam zależy na poprawie bezpieczeństwa w ruchu kołowym i pieszym – podsumowała przewodnicząca komisji Anna Katarzyna Brzezińska.
Rozwój lotniska Warszawa-Modlin
Komisja mogła zapoznać się również z planami rozwojowymi infrastruktury portu lotniczego Warszawa/Modlin. Spółka – jak poinformował prezes Tomasz Szymczak – chce zbudować:
- dodatkowe „gate’y non Schengen”,
- trzy dodatkowe stanowiska postojowe dla statków powietrznych,
- stację benzynową.
Rozmawiano także o trudnej współpracy spółki z państwowym udziałowcem – Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” – dokładniej, o blokowaniu inwestycji.
Linia kolejowa do lotniska Warszawa-Modlin
Ważna inwestycją jest budowa linii kolejowej ze stacji Modlin do nowej stacji oddalonej o ponad 600 metrów od terminala portu lotniczego Warszawa-Modlin. Burmistrz Jacek Kowalski – przedstawiciel jednego ze współudziałowców portu – apeluje o wykonanie stacji podziemnej pod terminalem. Jest ponadto zwolennikiem przebudowy trasy kolejowej Warszawa-Gdynia ze stacją pod terminalem oraz połączenie z Płockiem. O usytuowanie stacji kolejowej pod terminalem zabiegać będą również Koleje Mazowieckie, które obecnie dowożą pasażerów ze stacji Modlin autobusami.
Inwestycja finansowana będzie ze środków europejskich. W programie Fundusze Europejskie dla Mazowsza zarezerwowano na ten cel 22 mln euro. PKP PLK (PKP Polskie Linie Kolejowe) ogłosiły już przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej tej linii, który ma być rozstrzygnięty do końca tego roku. Zapowiedziały również, że będą gotowe na złożenie wniosku o dofinansowanie inwestycji w III kwartale 2025 r.
Fundusze europejskie na rozwój regionu
W obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej samorząd Mazowsza realizował będzie program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027, na który przeznaczono 2 mld euro. Dzięki podziałowi województwa na dwa regiony, udało się – jak podkreślił dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych Mariusz Frankowski – zachować wysoki poziom finansowania (1,5 mld euro na część mazowiecką regionalną i 0,5 mld euro na część warszawska stołeczną). Na poziomie regionu stołecznego dofinansowanie wynosić będzie 50 proc., a w regionie mazowieckim 80 proc.
Informacje o wsparciu oferowanym przez Wojewódzki Urząd Pracy (WUP) przekazał dyrektor tej jednostki Tomasz Sieradz. WUP jest instytucją pośredniczącą, która wdraża projekty finansowane ze środków EFES i EFES+. Poza projektami dedykowanymi tradycyjnie dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy, w przygotowaniu są dwa istotne działania, które po raz pierwszy skierowane będą do pracodawców oraz osób dorosłych pracujących na podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Konkursy ogłaszana będą w przyszłym roku.