Aktualności - sejmik
Warszawska Opera Kameralna z zasięgiem 6,6 mln widzów
Sejmikowa Komisja Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod przewodnictwem Jadwigi Zakrzewskiej obradowała w Warszawskiej Operze Kameralnej – Scenie Basenu Artystycznego w Warszawie.
Instytucja kultury samorządu Mazowsza
Warszawska Opera Kameralna jest jedną z instytucji kultury Samorządu Województwa Mazowieckiego. W 2021 r. obchodziła 60-lecie istnienia. Instytucja wystawia na deskach dzieła operowe oratoryjne, symfoniczne i kameralne wybitnych kompozytorów od epoki baroku do współczesności. WOK mieści się w zabytkowym budynku z 1775 r. przy al. Solidarności 76b. Scena Basen Artystyczny WOK to nowy, otwarty w maju 2019 r. obiekt położony w centrum Warszawy przy ul. Konopnickiej 6, gdzie odbywają się koncerty muzyki instrumentalnej, koncerty jazzowe, operowe i inne wydarzenia kulturalne.
Atuty muzyczne
Atuty WOK to orkiestra muzyki dawnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV) oraz Zespół Wokalny. Zespół tworzy 24 zawodowych śpiewaków wykonujących partie chóralne, ansamblowe jak i role solowe w spektaklach operowych i koncertach oratoryjnych. Zespół MACV tworzy zaś 48-osobowa orkiestra pod dyrekcją koncertmistrza Radosława Kamieniarza. Od 2019 r. współpracuje ona z wyjątkowymi osobowościami muzyki jazzowej: Krzysztofem Herdzinem, Andrzejem Jagodzińskim, Marcinem Maseckim, Leszkiem Możdżerem. Współpraca ta zaowocowała cykl „Jazz z MACV”. W dyskografii zespołu znajduje się 6 tytułów operowych, kilkanaście płyt z dziełami kompozytorów polskiego baroku a także koncerty fortepianowe Mozarta. Ostatnio MACV nagrało, w tym „La Luce” we współpracy z światowej sławy artystką Simone Kermes oraz „Ouvertures” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Atuty repertuarowe
Repertuar Opery Kameralnej cechuje różnorodność muzycznych stylów i form prezentowanych dzieł: od średniowiecznych misteriów, poprzez opery wczesnego i późnego baroku, opery klasyczne, XVIII-wieczne pantomimy, opery Rossiniego, Donizettiego, po sceniczne dzieła współczesne, spośród których kilka powstało na zamówienie WOK. Głównym filarem repertuaru są spektakle operowe wystawiane w teatrze WOK, ze szczególnym uwzględnieniem oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, które od ponad trzech dekad tworzą stały repertuar opery.
WOK w czasie pandemii
Informację o działalności Warszawskiej Opery Kameralnej przedstawiły radnym po. dyrektora Danuta Bodzek i zastępca dyrektora ds. artystycznych dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd.
Epidemia Covid-19 przyniosła ograniczenia działalności WOK. Na spadek frekwencji wpłynęły obostrzenia pandemiczne, pierwotnie na poziomie 50% a następnie 30% zajętych miejsc na widowni. Dzięki dotacji samorządu Mazowsza instytucja mogła zachować ciągłość działania. Pomimo zmian w terminach nie doszło do zaprzestania działań artystycznych. Zespół dostosował się do nowej sytuacji. W trakcie lockdownu WOK przygotował cykl 10 nagrań, za co jako jedyna opera w Polsce otrzymała nagrodę Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
Bilans roku 2021
Warszawska Opera Kameralna zrealizowała 123 wydarzenia w 2021 r., w tym:
- 36 przedstawień operowych, w tym dwie premiery: „Don Giovanni” i „CASTOR & POLLUX”, a także „MOZART NIGHT” – Gala 60-lecia Warszawskiej Opery Kameralnej, „Czarodziejski Flet”, „Uprowadzenie z Seraju”, „Wesele Figara”, „Cosi fan tutte”, „MOZART DA CAPO AL FINE”, „MARIA DE BUENOS AIRES”, „TANGO Z PLACIDO DOMINGO JR.”, „TŁUSTY CZWARTEK/NOCNY DZWONECZEK” Gaetano Donizetti,
- 20 spektakli, w tym „Kwartet” Ronald Harwood, „Matka” Stanisław Ignacy Witkiewicz, „DZIADEK DO ORZECHÓW Piotr Czajkowski,
- 55 koncertów, w tym „Vivaldissimo”/Krzysztof Meisinger & Poland Barock, Gala Mozart Night – Inauguracja 30. Festiwalu Mozartowskiego, „Jazz z MACV – Krzysztof Herdzin”, „Klasyka a romantycy. Trio Strahl/Kulka/Ritter”, Snack Opera. Mozart Edition”, „Requiem”, „Simone Kermes & Amici Veneziani”, „Leszek Możdżer solo – Jazz meets classic”, „Piazzola w 100-lecie urodzin kompozytora”, „Gala Finałowa 30. Festiwalu Mozartowskiego”, Koncert Świąteczny „Cud Życia”, „Koncerty na Mazowszu”, „Koncert FIT”, „Virtuozi V4+”, „LESZEK MOŻDŻER + MACV”, „TRE VOCI Crossover”, „BACH I MOZART SOLO I KAMERALNIE”, „PORY DNIA Symfonie Josepha Haydna”, „MUZYKA NA WODZIE/Muzyka ogni sztucznych”, „WEIHNACHTSORATORIUM Jan Sebastian Bach (kantaty I-III),
- 7 spektakli dla dzieci: „Bastien i Bastienne”, „Orientalna awanturka” i „Czarodziejski Flet Piccolo”, kilka warsztatów i spektakli edukacyjnych.
W 2021 r. WOK zamknęła przychody kwotą 32 mln 838 tys. zł. Przychody z działalności statutowej wyniosły 1,1 mln zł. Dotacja przedmiotowa na działalność wyniosła 28,3 mln zł (dotacja podmiotowa 10,6 mln zł, dotacja celowa na remonty bieżące 1,8 mln zł, a także 448 tys. zł na zakup wyposażenia). Zatrudnienie na koniec 2021 r. wyniosło 137 osób (129,5 etatów).
Ponad 6,6 mln widzów
W 2021 r. wydarzenia WOK obejrzało przeszło 6,6 mln widzów. Podczas lockdownu rejestrowano wydarzenia, realizowano nagrania fonograficzne, uruchomiono własny kanał VOD, emitowano streamingi online. W rezultacie Warszawska Opera Kameralna stała się producentem własnych wydarzeń, realizując nagrania, dźwięk, muzykę, wizję i światło ponosząc dodatkowe koszty. Dzięki działalności barterowej, wykorzystano także możliwość emisji niektórych wydarzeń w TVP. Zarejestrowane nagrania są udostępniane w przekazach internetowych i telewizyjnych. W ten sposób WOK dociera nie tylko do widzów Mazowsza, ale i w całym kraju.
Festiwal Mozartowski
Sztandarowym przedsięwzięciem artystycznym jest odbywający się od 31 lat Festiwal Mozartowski. Zorganizowany po raz pierwszy w 1991 r. dla uczczenia 200. rocznicy śmierci wiedeńskiego kompozytora. Pomysłodawcami byli współzałożyciel i wieloletni dyrektor WOK Stefan Sutkowski oraz reżyser Ryszard Peryt. Festiwal był i jest jedynym w Europie, kiedy zespół artystyczny jednego teatru operowego przedstawia cały dorobek sceniczny Wolfganga Amadeusza Mozarta, tj. opery, dzieła oratoryjne, symfonie, koncerty instrumentalne i utwory kameralne.
Tegoroczna edycja Festiwalu odbędzie się od 7 maja do 10 lipca 2022 r. Podczas Gali Inauguracyjnej w Filharmonii Narodowej usłyszymy uwertury Mozarta oraz program zatytułowany ,,Jazz z MACV’’ w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. W trakcie dwóch festiwalowych miesięcy wystawione będą inscenizacje oper salzburskiego Mistrza: „Czarodziejski flet”, „Wesele Figara”, „Idomeneo”, „Re di Creta”, „Cosi fan tutte”, „Uprowadzenie z seraju”. Tradycyjnie zabrzmi dwa razy ikoniczne dla całej muzyki „Requiem” w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela i Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie. Dzieła kameralne złożą się na programy takich wydarzeń, jak: koncert Elizabeth Pitcairn wraz z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej, „Rodzina Mozartów”, „M jak Mozart” czy „M jak Mendelssohn”, koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Zabrzmią one na Zamku Królewskim.
W ramach wydarzenia odbędzie się również 3. edycja Mozart Junior. Festiwal dla najmłodszych. W repertuarze znajdą się: „Orientalna awanturka”, „Bastien i Bastienne”, „Czarodziejski flet piccolo”, a także z wydarzeniami edukacyjnymi: warsztaty „Kompozytorem być” i koncert finalistów Międzynarodowego talent show „Wirtuozi 4+”.
Wyjątkowy koncert w wiedeńskim Musikverein
W Wielki Czwartek 14 kwietnia 2022 r. Warszawska Opera Kameralna zaprezentowała się w Złotej Sali Wiener Musikverein. Orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense WOK pod dyrekcją Maestro Michała Maciaszczyka, Zespół Wokalny WOK przygotowany przez profesora Krzysztofa Kusiela-Moroaz i zaproszeni soliści zaprezentowali jedno z najsłynniejszych dzieł oratoryjnych, perłę muzyki pasyjnej, słynną Pasji wg św. Jana – Jana Sebastiana Bacha, z dedykacją pamięci ofiar wojny w Ukrainie w 2022 r. Sponsorem wydarzenia był PLL „LOT”.
Plany i zamierzenia
26 kwietnia kanał TVP Kultura wyemituje najnowszą premierę Warszawskiej Opery Kameralnej, zrealizowaną telewizyjnie operę „CASTOR & POLLUX” Jean Philippe Rameau. Natomiast 7 maja w Filharmonii Narodowej odbędzie się promocja nowych edycji fonograficznych, „Koncertu fortepianowego Mozarta z kadencjami jazzowymi” w wykonaniu Krzysztofa Percina oraz „Uwertury”. Trwają przygotowania do wydania nowej płyty WOK ze światowej sławy sopranistką Simone Kermes, a także autorskiej płyty Leszka Możdżera z orkiestrą MACV, na instrumentach historycznych. W tym roku na jesieni odbędzie się w Warszawie festiwal oper barokowych, realizowany w cyklu dwuletnim. W realizacji zamówień kompozytorskich, trwa komponowanie opery o młodzieży i jej problemach w dzisiejszym świecie, w tym uzależnienia od multimediów i portali społecznościowych, librettto tworzy dziennikarka radiowa i telewizyjna Katarzyna Stoparczyk. Najważniejsze wydarzenia międzynarodowe przyszłego roku to planowane tournee orkiestry MACV we Włoszech z repertuarem barokowym oraz jej ponowny występ w Złotej Sali wiedeńskiego Wiener Musikverein, z repertuarem symfonicznym Haydna i Mozarta.
Dyskusja radnych
Radni Helena Cichocka, Konrad Rytel, Jan Rejczak, Michał Góras, Krzysztof Skolimowski z uznaniem odnieśli się do dokonań artystycznych i organizacyjnych instytucji, w tym trudnym czasie. Interesowali się zamierzeniami inwestycyjnymi, a także współpracą ze sponsorami.
Dyrekcja WOK krytycznie oceniła niski poziom wsparcia finansowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla działalności Warszawskiej Opery Kameralnej, pomimo wypełnienia wymagań organizacyjnych na etapie postępowań kwalifikacyjnych. Przewodnicząca komisji zwróciła się o przekazanie radnym dotychczasowej dokumentacji, w zakresie tych postępowań.
Przewodnicząca komisji Jadwiga Zakrzewska w imieniu wszystkich radnych przekazała podziękowanie dyrekcji i całemu zespołowi WOK. Słowa podziękowań skierowała do wszystkich, których praca składa się na tak znaczące dokonania całej instytucji: reżyserów, dyrygentów, muzyków, kompozytorów, dekoratorów, inspicjentów, kostiumologów, charakteryzatorów, scenografów, suflerów, inspicjentów, bileterów, do ekipy technicznej.