Aktualności - sejmik
Radni na budowie obwodnicy Grodziska Mazowieckiego
Sejmikowa Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu, na posiedzeniu wyjazdowym oceniła stan realizacji prac przy budowie zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego.
Informację o postępie prac przedstawił radnym dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Obłękowski. W obradach komisji uczestniczyli przedstawiciele władz Grodziska Mazowieckiego: zastępca burmistrza Grodziska Mazowieckiego Tomasz Krupski oraz naczelnik Wydziału Inwestycji i funduszy Unijnych Urszula Chrzanowska ze współpracownikami oraz wicedyrektor departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w UMWM Marek Sitarski.
Po zakończeniu obrad radni odwiedzili teren inwestycji, gdzie spotkali się z przedstawicielem wykonawcy firmy Strabag Sp. z o.o. i obserwowali przebieg prac m.in. przy wiadukcie nad czynną linią kolejową. Prowadzona od sierpnia 2020 r. inwestycja jest już na ukończeniu. Otwarcie planowane jest w lutym 2023 r.
Długo oczekiwana inwestycja
Realizacja tej bardzo ważnej dla całego Mazowsza inwestycji zakłada budowę prawie 7,5 km odcinka obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej 579, od węzła autostradowego „Grodzisk” do drogi wojewódzkiej nr 579 w Kałęczynie. Obwodnica odciąży centrum miasta Grodzisk Mazowiecki poprzez przejęcie ruchu generowanego przez zjazd z autostrady A2 w kierunku „gierkówki”. Oczekiwane od ponad 30 lat przez mieszkańców powiatu grodziskiego wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta spowoduje ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko i warunki życia mieszkańców. Zredukowane zostanie oddziaływanie hałasu i spalin oraz zmniejszone niedogodności związane z zatłoczeniem systemu i przecięciem przestrzeni miejskiej trasami komunikacyjnymi. Wymiernym efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości ruchu. W trosce o najmniej chronionych użytkowników drogi wybudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe.
Inwestycja w liczbach
Powstanie droga klasy G, czyli „główna”, o jednojezdniowym przekroju i po jednym pasie ruchu w każdą stronę.
Kategoria ruchu: KR6.
Prędkość projektowa: 60 km/h.
Szerokość jezdni: 2 x 3.50 m.
Szerokość poboczy: 2 x 1.50 m.
Nawierzchnia: asfaltowa.
Wartość projektu wynosi 152,8 mln zł. Projekt uzyskał dofinansowanie 119,6 mln zł ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020. Dofinansowanie z budżetu państwa wynosi 17,5 mln zł.
Zakres prac
Obwodnica biegnie na obrzeżach Grodziska Mazowieckiego, przez tereny rolnicze i np. po nieczynnych wyrobiskach cegielni. Zakres robót obejmuje m.in. budowę 3 dużych obiektów inżynierskich: nad drogą gruntową w pobliżu węzła autostradowego, nad torami kolejowymi i nad rzeką Mrowna, przebudowę 6 skrzyżowań z drogami lokalnymi, budowę kompleksowego odwodnienia układu drogowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi, przebudowę infrastruktury podziemnej, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (barier energochłonnych, ogrodzeń i sygnalizacji świetlnych). Aby uzupełnić istniejącą sieć dróg gospodarczych i lokalnych oraz umożliwić dojazd do okolicznych zabudowań i pól powstaną dodatkowe jezdnie.
Nadzór archeologiczny
Całość inwestycji objęta była nadzorem archeologicznym. Między Basinką, a ul. Radziejowicką odkryto piwnicę i dom średniowieczny. Wbrew oczekiwaniom najwięcej artefaktów znaleziono nie w okolicy Gór Szwedzkich, a na odcinku między ul. Wspólną i torami kolejowymi. Były tam m.in. toporek i studnia średniowieczna. Plon pracy archeologów stanowią także m.in. pozostałości dymarek i żużla, kawałki toporków neolitycznych, nausznice i elementy broszek.
Utrudnienia i ograniczenia zewnętrzne
Od samego początku inwestor zmaga się z przeciwnościami, z których najważniejsze to siedliska bobrów oraz wysoki poziom wód gruntowych. Wykonawca informuje o sygnałach od producentów i dostawców o ograniczonej liczbie materiałów budowlanych na rynku, co wpływa na opóźnienia i ograniczenia dostaw na budowę. Gwałtowne wzrosty cen, w szczególności paliwa, asfaltu, stali, cementu etc., a ostatnio także odpływ części pracowników, obywateli Ukrainy, znacząco utrudniają prace. Ma to negatywny wpływ na tempo realizacji robót.
Termin zakończenia
Pomimo utrudnień i przeciwności prace postępują i wykonawca deklaruje, iż termin zakończenia prac nie jest zagrożony. Poziom zaawansowania prac aktualnie wynosi 78,4 proc. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to listopad 2022 r., a otwarcie obwodnicy dla ruchu to luty 2023 r.
Podziękowania i gratulacje
Wiceprzewodniczący sejmiku Marcin Podsędek wskazał na skutki istotnych zmian warunków realizacji inwestycji od roku 2021, zwłaszcza nieprzewidzianego, radykalnego wzrostu cen materiałów i usług budowlanych. Łukasz Kudlicki podkreślił wielkie znaczenie inwestycji dla mieszkańców. Wyraził uznanie dla wykonawcy, który mimo poważnych trudności rynkowych nie zszedł z placu budowy i zdecydował się dochodzić swoich roszczeń po zakończeniu prac.
Przewodnicząca komisji Anna Katarzyna Brzezińska, w imieniu wszystkich radnych, przekazała podziękowania i gratulacje dla wszystkich zaangażowanych w realizację tej wielkiej i trudnej inwestycji.
– Bardzo nas cieszy, że tak niezwykle ważna i długo oczekiwana przez mieszkańców zachodnia obwodnica Grodziska Mazowieckiego, pomimo trudności i przeciwności losu, jest realizowana skutecznie i ma zostać oddana w zaplanowanym terminie. To efekt bardzo dobrej współpracy władz miasta, samorządu Mazowsza, Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, a przede wszystkim, zasługującego na pochwałę za wytrwałość, wykonawcy inwestycji firmy Strabag Sp. z o.o. – podkreśliła Anna Katarzyna Brzezińska, przewodnicząca sejmikowej komisji.