Aktualności - sejmik
Przewozy kolejowe na Mazowszu
Inwestycje w sieć i tabor kolejowy oraz polityka sprzedaży biletów przez Koleje Mazowieckie i Warszawską Kolej Dojazdową – o tym dyskutowała komisja rozwoju gospodarczego.
Jednym z tematów, którymi zajęła się Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu była polityka sprzedaży biletów przez spółki Koleje Mazowieckie (KM) oraz Warszawską Kolej Dojazdową (WKD). Radni omówili również plan inwestycji sieci kolejowej w województwie mazowieckim. Odnieśli się też do planów zakupu nowego taboru przez Koleje Mazowieckie.
Obrady, pod przewodnictwem Anny Katarzyny Brzezińskiej, odbyły się w Urzędzie Miasta Nowego Dworu Mazowieckiego – to na terenie tego miasta planowana jest budowa nowego odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do lotniska Warszawa/Modlin. Uczestniczył w nich również burmistrz Jacek Kowalski.
Sprzedaż biletów KM
Spółka KM jest jednym z największych przewoźników kolejowych w Polsce pod względem liczby przewiezionych podróżnych. Sprzedaż biletów odbywa się w formie tradycyjnej (w kasach biletowych) oraz nowoczesnej (poprzez system internetowy i aplikacje):
- kasy stacjonarne – 64 kasy biletowe (21 kas własnych i 43 agencyjne) oraz kasy innych przewoźników,
- kasy mobilne – u obsługi pociągu (bilet jednorazowy lub strefowy czasowy), płatność gotówką, kartą płatniczą lub BLIK – w sytuacji, gdy na stacji nie ma czynnej kasy biletowej pasażer zwolniony jest z opłaty dodatkowej za wydanie biletu,
- biletomaty stacjonarne – 103 biletomaty zlokalizowane na 83 stacjach (niedostępne są bilety grupowe oraz bilet abonamentowy),
- internetowy system IKM – możliwość zakupu większości biletów z oferty KM, system zintegrowany z Systemem Karty Mazowieckiej, co umożliwia sprzedaż biletów okresowych,
- aplikacje mobilne SkyCash, mPay oraz Kolei Mazowieckich (umożliwia zakup biletów okresowych poprzez utworzenie Wirtualnej Karty Mazowieckiej samodzielnie bezpośrednio w aplikacji).
Jak podkreśliła zastępca dyrektora Biura Handlowego KM Ewa Cichocka, spółka w celu zachęcenia mieszkańców Mazowsza do korzystania z przewozów, wprowadziła oferty specjalne na niektórych liniach: Ostrołęka–Tłuszcz, Pionki–Radom, Radom–Drzewica, Warszawa–Góra Kalwaria, Płock–Warszawa. Od nowego roku oferty specjalne wprowadzone zostaną również na liniach: Siedlce–Czeremcha, Kutno–Płock–Sierpc–Nasielsk. Na liniach Tłuszcz–Ostrołęka i Radom–Drzewica cena biletu zostanie dodatkowo obniżona. Koszty związane z ofertami specjalnymi mają być pokryte z rekompensaty, jaką KM otrzymuje z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Sprawę cen biletów i zwiększenia połączeń bezpośrednich z Ostrołęki do Warszawy poruszył radny Marcin Grabowski.
– Uważam, że jesteśmy wykluczeni z transportu kolejowego (…). Idziemy w dobrym kierunku, bo coraz więcej linii powstaje, będzie reaktywowanych, już jest w trakcie budowy i liczę, że za parę lat w Ostrołęce będzie się lepiej działo. Ale musimy myśleć o pasażerach przede wszystkim, żeby im zapewnić ten komfort i żeby tych pasażerów było coraz więcej – podkreślił radny.
Sprzedaż biletów WKD
Warszawska Kolej Dojazdowa prowadzi przewozy kolejowe na własnej linii, co sprawia, że jest najbardziej punktualnym przewoźnikiem w kraju. W dni powszednie kursują na niej 192 pociągi, a 112 w soboty, niedziele i święta. Linia posiada 28 przystanków pasażerskich oraz sieć parkingów Park&Ride.
Bilety WKD można zakupić poprzez:
- 8 kas biletowych,
- 30 automatów stacjonarnych, zlokalizowanych na każdej stacji czy przystanku,
- aplikacje mobilne: SkyCash i mPay (bilety jednorazowe),
- stronę internetową WKD ,
- uprawnione punkty (sklepy/kioski).
– Spółka poszukuje – jak wyjaśnił prezes Michał Panfil – rozwiązań, które pomogą zwiększać zasięg i dostępność niezawodnego transportu szynowego. Rozwiązania te polegają m.in. na budowie drugiego toru na odcinku Grodzisk Mazowiecki Radońska–Podkowa Leśna Zachodnia. Planowany jest również zakup elektrycznych autobusów zasilanych energią słoneczną, które skomunikują z linią WKD zamieszkałe tereny wiejsko-miejskie oddalone od stacji. Szczególną wagę spółka przywiązuje do dostępności usług dla osób niepełnosprawnych.
Spółka zachęca do korzystania ze swoich usług również poprzez zaangażowanie w kampanię społeczną promującą zdrowy styl życia i transport publiczny „Rowerowy Maj”. Prowadzi m.in. działania promocyjne wśród dzieci i młodzieży poprzez wspieranie klubów sportowych: Uczniowskiego Klubu Sportowego SPARTA, Grodziskiego Klubu Żeglarskiego „Czysty Wiatr”, Mazowieckiego Stowarzyszenia na rzecz Sportów Amerykańskich, Uczniowskiego Klubu Sportowego BUDO, Fundacji Akademii Integracji – Praca, Edukacja, Sport.
Rozwój sieci kolejowej na Mazowszu
Radni zapoznali się z planem inwestycji sieci kolejowej z podziałem na linie modernizowane, reaktywowane i budowane od podstaw na terenie Mazowsza.
Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) realizują dwa projekty współfinansowane z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020:
- modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka–Chorzele: szacunkowa wartość projektu to ok. 347 mln zł, długość modernizowanej linii – 57,5 km, dostosowanie do prędkości 120 km/h, projekt znajduje się na etapie realizacji robót budowlanych;
- modernizacja linii kolejowej nr 28 Wieliszew–Zegrze: szacunkowa wartość projektu to ok. 45 mln zł, długość modernizowanej linii – 3,44 km, trasą kursować będą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), projekt znajduje się na etapie realizacji robót budowlanych.
Zakończenie robót budowanych planowane jest w 2023 r.
Cztery projekty inwestycyjne realizowane przez PKP PLK finansowane są w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+:
- rewitalizacja linii kolejowej nr 55 Sokołów Podlaski–Siedlce: szacunkowa wartość projektu to ok. 327 mln zł (dofinansowanie z budżetu województwa ok. 45,7 mln zł), długość modernizowanej linii – ok. 30 km, dostosowanie do prędkości 120 km/h;
- rewitalizacja linii kolejowej nr 34 Ostrów Mazowiecka–Małkinia: szacunkowa wartość projektu to ok. 297 mln zł (dofinansowanie z budżetu województwa 44,5 mln zł), długość modernizowanej linii – ok. 20 km, dostosowanie do prędkości 120 km/h;
- Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego (Kozienice–Dobieszyn): szacunkowa wartość projektu to ok. 321 mln zł (dofinansowanie z budżetu województwa 45 mln zł), budowa nowej 24 km linii kolejowej na odcinku Kozienice–Dobieszyn i włączenie jej w linię nr 8 Warszawa–Radom, planowany czas przejazdu z Kozienic do Warszawy ok. 90 min.;
- budowa linii kolejowej Zegrze–Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”: szacunkowa wartość projektu to ok. 306 mln zł (dokumentacja wraz z wykupem gruntów), dofinansowanie z budżetu województwa 24,5 mln zł, całkowita wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2,14 mld zł (budowa 70 km torów kolejowych, kilku stacji i przeprawy mostowej na rzece Narew).
W październiku br. zostały podpisane umowy z PKP PLK na realizacje tych inwestycji.
Samorząd Mazowsza planuje jeszcze jedną inwestycją, która mogłaby być dofinansowana z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Jest to budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa/Modlin oraz stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa/Modlin. Projekt realizowany byłby przez PKP PLK. Szacunkowa wartość projektu określona została w 2017 r. na ok. 190 mln zł. Długość modernizowanej linii to 5,7 km. Samorząd Województwa Mazowieckiego zawarł z PKP PLK porozumienie i finansuje koszty dokumentacji przedprojektowej. W najbliższym czasie planowane jest zawarcie aneksu do porozumienia, który będzie rozszerzał zakres współpracy o dokumentację projektową i wykup gruntów. W III kwartale br. uzyskano prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (wyrok NSA).
Infrastrukturę kolejową rozwija również WKD. Budowany jest obecnie drugi tor na odcinku od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zwiększy to przepustowości szlaku. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 108 mln zł. Długość modernizowanej linii to 7,5 km. Projekt współfinansowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.
Reaktywacja połączeń kolejowych
Na budowanych i modernizowanych liniach kolejowych władze Samorządu Województwa Mazowieckiego planują reaktywację połączeń po zakończeniu inwestycji:
- Ostrołęka–Chorzele: 8 par pociągów;
- Sokołów Podlaski–Siedlce: 13 par w okresie początkowym, 18 par docelowo,
- Ostrów Mazowiecka–Małkinia: 10 par w okresie początkowym, 12 par docelowo,
- Kozienice–Dobieszyn: 4 pary pociągów,
- Zegrze–Przasnysz: 14 par pociągów.
Realizacja tych połączeń będzie możliwa tylko w sytuacji zakupu nowych pociągów. Obecnie nie ma możliwości wykorzystania taboru na dodatkowych liniach.
Rozwój taboru Kolei Mazowieckich
Koleje Mazowieckie od wielu lat modernizują i rozwijają tabor kolejowy. Dzięki funduszom europejskim udało się zakupić – jak poinformowała komisję kierownik Wydziału Projektów Unijnych w Biurze Strategii i Rozwoju KM Anita Majos – ponad 130 sztuk nowych pojazdów oraz zmodernizować 60 proc. taboru. W perspektywie finansowej UE na lata 2014–2020 spółka pozyskała blisko 1 mld zł na modernizacje 39 elektrycznych zespołów trakcyjnych i zakup 61 pojazdów. Po mazowieckich torach jeździ już 45 z nich. Kolejne 16 odebrane zostanie w przyszłym roku i skierowane na linię Warszawa–Tłuszcz. W obecnym okresie finansowania UE w Krajowym Planie Odbudowy wyodrębniona została pula na zakup taboru dla przewoźników regionalnych. Spółka planuje aplikować o te środki.
Pozostałe decyzje komisji
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi wojewódzkiej odcinka dawnej drogi krajowej nr 9 położonego na terenie gminy Iłża. Rozpatrzyła również skargę na Zarząd Województwa Mazowieckiego dotyczącą kładki na Zimnej Wodzie wraz ze ścieżką dydaktyczną.