Aktualności - sejmik

Pozytywna ocena wykonania budżetu Mazowsza za 2021 rok

Radna siedzi za stołem obrad przed tabletem, za nią ścianka z logo samorządu Mazowsza Autor: fot. Justyna Michniewicz

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu, pod przewodnictwem Anny Katarzyny Brzezińskiej zajęła się sprawozdaniem z wykonania budżetu Mazowsza za 2021 rok. Radni omówili także działalność Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie.

Radni w głosowaniu ocenili pozytywnie i przyjęli sprawozdanie z wykonania budżetu województwa mazowieckiego za 2021 r. w obszarze rozwoju gospodarczego, utrzymania i rozbudowy infrastruktury o znaczeniu wojewódzkim, gospodarowania mieniem województwa oraz kreowania i aktywizacji lokalnego rynku pracy w przeciwdziałaniu bezrobociu.

Jak podsumował skarbnik województwa mazowieckiego Marek Miesztalski, w zakresie działania tej komisji – w porównaniu z pozostałymi sejmikowymi komisjami – w 2021 r. wydatkowanych zostało najwięcej środków, bo 29 proc. całego budżetu województwa, czyli ponad 1,8 mld zł. Wykonanie planu wydatków wyniosło 93,8 proc., z zaangażowaniem środków własnych na poziomie 95 proc. Za realizację budżetu odpowiadało wiele jednostek i komórek organizacyjnych. Największą kwotę 529 mln zł otrzymał Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, który na 88 przedsięwzięć inwestycyjnych i remontowych z zaplanowanej kwoty przeszło 317,5 mln zł wydatkował ponad 305, mln zł (łącznie z wydatkami niewygasającymi). Na ten bilans złożyły się środki własne województwa blisko 201,2 mln zł, środki Unii Europejskiej ponad 85,3 mln zł oraz dotacja celowa z budżetu państwa niemal 18,4 mln zł. Departament Nadzoru Właścicielskiego i Inwestycji wydatkował 505 mln zł z realizacją planu 94 proc., w tym 392 mln zł rekompensata z tytułu przewozów dla Kolei Mazowieckich oraz 34 mln zł dla WKD.

Sytuacja kadrowo-organizacyjna MZDW

Zgodnie z przyjętym planem pracy, Komisja omówiła aktualną sytuację Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie (kwestia wsparcia finansowego, zatrudniania wykwalifikowanych pracowników, uwzględnienia zwiększenia budżetu i pomocy jednostce).

Dyrektor MZDW Grzegorz Obłękowski poinformował radnych, że – aby skutecznie zrealizować wszystkie zadania inwestycyjne określone w budżecie i w WPF – jednostka od dłuższego czasu zabiegała o wzmocnienie kadrowe i organizacyjne. W tym obszarze w ostatnim czasie sytuacja się poprawiła.

Zarząd województwa wyraził zgodę na wzmocnienie kadrowe MZDW i przyznał 13 dodatkowych etatów, co pozwoli na realizację znacznie zwiększonych liczebnie i jakościowo zadań. Zmieniony został także regulamin organizacyjny jednostki. Co szczególnie istotne, powstała możliwość przyznania specjalnych dodatków finansowych dla osób z uprawnieniami budowlanymi. Umożliwi to zatrudnienie nowych pracowników, spełniających wysokie wymagania. W ocenie dyrektora powstały możliwości ograniczenia zagrożeń w realizacji zadań i zamierzeń w tym roku i w latach następnych. Ponadto rozpoczęła się realizacja bardzo ważnego projektu wprowadzenia systemu elektronicznej ewidencji dróg wojewódzkich. Realne jest wdrożenie tego narzędzia do połowy 2023 r., co bardzo usprawni proces realizacji inwestycji oraz utrzymania dróg.

Przewodnicząca Anna Katarzyna Brzezińska podkreśliła, że intencją komisji było wsparcie dla tych starań. Oczekujemy, że te zmiany okażą się zadowalające. W imieniu wszystkich radnych wyraziła przekonanie, że przyjęte w MZDW nowe korzystne rozwiązania pozwolą spokojnie realizować trudne zadania, których przybywa.

Zagrożenia inwestycyjne

Komisja zajęła się także stanem realizacji zadań inwestycyjnych Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, zawartych w budżecie województwa mazowieckiego i Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Jak poinformował dyrektor Grzegorz Obłękowski, w ostatnich miesiącach coraz bardziej nasilają się zagrożenia terminowej realizacji inwestycji, narastają trudności w postępowaniach przetargowych.

– Wynika to z bardzo niestabilnej sytuacji rynkowej, z ogromnego wzrostu cen materiałów budowlanych i kosztów inwestowania. Dla przykładu aż trzykrotnie wzrosła cena rynkowa masy asfaltowej. Dlatego coraz trudniej jest realizować zamówienia w dłuższym terminie, wobec braku zapewnienia cen. Ostatnim przykładem są dwa duże przetargi na remonty dróg: na DW 647 – gdzie był budżet 18 mln zł, a najniższa zgłoszona oferta wyniosła 25 mln zł, oraz na DW 627 – gdzie na zadanie w kwocie 38 mln zł najniższa oferta wyniosła 49 mln zł. Takie ceny są szokujące, takie przetargi unieważniamy, ponownie przeliczamy kosztorysy inwestorskie i staramy się rozciągnąć realizację na dodatkowy rok. To wszystko tworzy istotne zagrożenia dla terminowej realizacji zadań.

W stosunku do planu na rok 2022 już teraz okazało się konieczne zwiększenie środków na inwestycje i przesunięcie na następne lata ich wykorzystanie na kwotę 92 mln zł. Duże zadanie, w którym wymagane jest zwiększenie środków to budowa DW 747 – w budżecie jest zabezpieczona na nie kwota 305 mln zł, a kosztorys inwestorski wynosi obecnie 530 mln zł. Już teraz 23 zadania inwestycyjne wymagają zmian w realizacji, poprzez zwiększenie środków i przesunięcie na kolejne lata. Jest także nowe zapotrzebowanie na środki na cele dokumentacyjne, dla realizacji w kolejnych latach 19. nowych zadań inwestycyjnych.

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony