Aktualności - sejmik
Ponad 1,5 mld zł na rozwój gospodarczy i infrastrukturę
Komisja Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu pozytywnie zaopiniowała 9 grudnia projekt uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego na 2022 rok, w zakresie działania komisji.
Komisja zajęła się także złożonym przez miasto i gminę Serock oraz 18 partnerów samorządowych do rządowego programu „Kolej+” projektem budowy nowej linii kolejowej Zegrze–Przasnysz, jako realizacji szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”. Radni omówili inwestycje kolejowe realizowane w regionie ostrołęckim: linia 35 (Ostrołęka–Chorzele); linia 36 (Ostrołęka–Łapy).
Ponad 1,5 mld zł w budżecie Mazowsza na rozwój gospodarczy i infrastrukturę
Zadania w obszarze infrastruktury i rozwoju gospodarczego stanowią bardzo duży udział w projekcie wydatków budżetu Mazowsza. Łączna kwota zaplanowanych wydatków wynosi ponad 1 mld 594 mln zł, czyli 34,69 proc. wszystkich wydatków budżetowych w roku 2022. W tym zadania inwestycyjne to kwota 614,5 mln zł czyli 38,41 proc. ogółu inwestycji budżetowych. Wydatki bieżące mają wynieść 985,4 mln zł.
Za realizację odpowiadać będą głównie: Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie – 713 mln zł (w tym wydatki majątkowe 395 mln zł), Departament Nieruchomości i Infrastruktury – 548,2 mln zł (wydatki bieżące na rekompensaty kolejowe i refinansowanie przewozów autobusowych), Wojewódzki Urząd Pracy – 49 mln zł, Mazowiecki Zarząd Nieruchomości w Warszawie – 34,9 mln zł, Departament Nadzoru Właścicielskiego i Inwestycji – 65,2 mln zł (inwestycje), Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich – 131 mln zł oraz Departament Cyfryzacji, Geodezji i Kartografii – 53,4 mln zł.
Inwestycje drogowe w roku 2022
Zgodnie z informacją przedstawioną przez Grzegorza Obłękowskiego, dyrektora Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie, w roku 2022 planowana jest realizacja 77 inwestycji drogowych, na łączną kwotę 339,7 mln zł. Spośród tych inwestycji – 32 to projekty Budżetu Obywatelskiego Mazowsza na kwotę 13,4 mln zł (I edycja BOM – 15 projektów oraz II edycja BOM – 17 projektów).
Do największych budżetowo inwestycji obecnie w trakcie realizacji należą:
- budowa zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego w ciągu DW nr 579 odcinek od km 2+209,60 do km 9+560,51; zaawansowanie na poziomie 65 proc., termin zakończenia 27.02.2023 r., zabezpieczenie finansowe: 2020 – 12,2 mln zł, 2021 – 87,3 mln zł, 2022 – 60 mln zł,
- rozbudowa DW nr 541 na odcinku od km 55+328 do km 72+775 na terenie gmin: Żuromin, Bieżuń, Lutocin, Rościszewo, etap II – odcinek drogi od km 57+600 do km 69+230; zaawansowanie na poziomie 62 proc., termin zakończenia 15.12.2022 r.; zabezpieczenie finansowe: 2020 – 5,3 mln zł, 2021 – 46,7 mln zł, 2022 – 28 mln zł,
- przebudowa DW nr 579 Kazuń – Błonie, etap II odcinek od km 22+600 do km 27+290; zaawansowanie na poziomie 20 proc., termin zakończenia 03.02.2023 r.; zabezpieczenie finansowe: do 2020 – 7,9 mln zł, 2021 – 9 mln zł, 2022 – 21 mln zł, 2023 – 100 tys. zł,
- budowa nowego odcinka DW nr 635 do węzła „Wołomin” na trasie S–8; zaawansowanie na poziomie 85 proc., termin zakończenia 11.05.2022 r.; zabezpieczenie finansowe: 2020 – 4,6 mln zł, 2021 – 14,9 mln zł, 2022 – 2 mln zł,
- rozbudowa DW nr 637 relacji Warszawa – Węgrów na odcinku od km 35+674 do km 37+742,40 oraz od km 38+199,39 do km 41+360; zaawansowanie na poziomie 41 proc., termin zakończenia 12.04.2023 r.; zabezpieczenie finansowe: 2020 – 342 tys. zł, 2021 – 12,5 mln zł, 2022 – 9,5 mln zł,
- przebudowa DW nr 627 relacji Ostrów Mazowiecka – Orło na terenie miasta i gminy Ostrów Mazowiecka oraz gminy Małkinia Górna, pow. ostrowski; zaawansowanie na poziomie 38 proc., termin zakończenia 31.01.2022 r.; zabezpieczenie finansowe: 2021 – 17 mln zł, 2022 – 3,5 mln zł,
- przebudowa drogi wojewódzkiej nr 698 na odc. Stok Lacki – Wyczółki od km 6+483 do km 8+289 - etap II i od km 8+289 do km 10+595 - etap III; zaawansowanie na poziomie 60 proc., termin zakończenia 31.03.2022 r.; zabezpieczenie finansowe: 2021 – 7,3 mln zł, 2022 – 4,8 mln zł.
Projekt planu zadań MZDW w zakresie remontowych dróg wojewódzkich i obiektów inżynierskich na 2022 rok obejmuje realizację 43 zadań na łączną kwotę 155,6 mln zł (łączna długość odcinków wynosi 122,5 km).
Ponadto wykonany zostanie remont istniejących ciągów pieszych, pieszo-rowerowych i rowerowych w kwocie 7 mln zł, w 9 rejonach drogowych: Gostynin – Płock, Ciechanów, Grodzisk Mazowiecki, Ostrołęka, Wołomin – Nowy Dwór Mazowiecki, Węgrów – Siedlce, Radom, Otwock – Piaseczno, Garwolin.
Poprawki radnych do projektu budżetu
Komisja pozytywnie zaopiniowała pięć poprawek do projektu uchwały budżetowej, zgłoszone przez radnych:
- przewodniczącego sejmiku Ludwika Rakowskiego: zwiększyć środki o kwotę 10 mln zł, z przeznaczeniem na budowę i dofinansowanie budowy sygnalizacji świetlnych przez MZDW i jednostki samorządu terytorialnego na drogach wojewódzkich,
- Wojciech Zabłockiego: zwiększyć środki o kwotę 20 mln zł, z przeznaczeniem na modernizację taboru Spółki Koleje Mazowieckie – urządzenia pokładowe systemu ETCS oraz urządzenia klimatyzujące,
- Krzysztofa Winiarskiego: zwiększyć środki o kwotę 50 tys. zł, z przeznaczeniem na dokumentację projektową na przebudowę DW nr 627 na odcinku Małkinia Górna – Małkinia Dolna,
- Krzysztofa Winiarskiego: zwiększyć środki o kwotę 50 tys. zł, z przeznaczeniem na dokumentację projektową na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 627 na odcinku Jelonki – Jelenie,
- Krzysztofa Winiarskiego: zwiększyć środki o kwotę 50 tys. zł, z przeznaczeniem na dokumentację projektową na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DW nr 627 i 677 na odcinku 3 km od skrzyżowania z trasą S8 do miejscowości Stare Lubiejewo.
Nowe połączenie kolejowe Zegrze–Przasnysz
Komisja zapoznała się ze złożonym przez miasto i gminę Serock wraz z samorządowymi partnerami projektem budowy nowej linii kolejowej Zegrze–Przasnysz, jako realizacji szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”. Przedsięwzięcie zostało ostatnio zgłoszone do rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej Kolej+ do 2028 roku”. W tej sprawie porozumienie o współpracy i budowie wspólnego przedsięwzięcia infrastrukturalnego w formule partnerstwa ponadlokalnego zawarły władze 18 samorządów zrzeszających region północnego Mazowsza, wśród nich:
- Samorząd Województwa Mazowieckiego,
- samorządy powiatów: legionowskiego, pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego,
- samorządy miast i gmin: Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Szelków, Maków Mazowiecki, Krasne, Płoniawy-Bramura, Winnica, gmina Przasnysz, Miasto Przasnysz.
Przedsięwzięcie przedstawili radnym burmistrz miasta i gminy Serock Artur Borkowski oraz kierownik w urzędzie miasta i gminy w Serocku Jakub Szymański. Projekt nowego szlaku kolejowego, obsługującego ruch regionalny oraz ruch lokalny, zakłada budowę 70 km torów, zelektryfikowanej linii jednotorowej z mijankami, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Populacja na która oddziaływać będzie nowe połączenie kolejowe szacowana jest na co najmniej 160 tys. mieszkańców. Nowy korytarz transportowy zapewni komunikację pasażerską, ale i umożliwi przewóz towarów. To ogromne przedsięwzięcie stanowić będzie dźwignię rozwoju społeczno-gospodarczego całego regionu w rozległej, długofalowej skali. Poprawi dostępność transportową w regionie. Ułatwi mieszkańcom połączenie komunikacyjne z Warszawą. Polepszy jakość środowiska w wyniku spadku emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu kołowego. Poprawi bezpieczeństwo na drogach regionu. Szybszy i bardziej wydajny transport przyczyni się do wzrostu jakości życia wielu mieszkańców.
W opracowanym dokumencie „Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne” zostały zaprojektowane 3 warianty tras nowej linii: W1, W2 i W3. Wybór preferowanego wariantu został określony na podstawie analizy wielokryterialnej wariantów, pod kątem efektywności ekonomicznej inwestycji (zgodnie z wytycznymi PKP PLK S.A.). Za wariant preferowany w analizie uznano W2, którego łączny koszt inwestycyjny szacowany jest na 2 mld 124,2 mln zł.
Prace budowlane będą realizowane już po zakończeniu w roku 2028 tego programu rządowego. Dlatego jako koszt realizacji projektu do programu „Kolej+” została zgłoszona kwota 280 mln zł (dokumentacja projektowa i wykup nieruchomości). Rząd gwarantuje 85 proc. tych wydatków. Pozostałe środki zostaną wydatkowane z budżetów samorządowych.
Jakie mogą być kroki realizacyjne?
Wyniki naboru do programu „Kolej+” mają zostać ogłoszone najpóźniej w marcu 2022 r. Jeśli projekt zostanie zakwalifikowany do dofinansowania – będzie dwa miesiące na zawarta umowy z PKP PLK dotycząca realizacji projektu. Wtedy zostaną zarezerwowane wkłady własne w budżetach współpracujących jednostek samorządu terytorialnego. Kolejne etapy to postępowanie przetargowe i realizacja projektu przez PKP PLK, czyli opracowanie całej dokumentacji, pozyskanie wszystkich zgód i wykup nieruchomości – do końca 2028 roku.
W dyskusji radni Marcin Grabowski, Mirosław Augustyniak, Łukasz Kudlicki i przewodnicząca Anna Katarzyna Brzezińska zgodnie wyrazili uznanie dla determinacji i aktywnego współdziałania samorządowych inicjatorów projektu, tak bardzo potrzebnego i oczekiwanego przez mieszkańców regionu.
Modernizacja linii kolejowej nr 35
Stan realizacji inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka–Chorzele” przedstawił radnym Jarosław Mielcuch – zastępca dyrektora Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Modernizacja obejmuje ponad 50 km linii kolejowej. Umowa na wykonanie robót została podpisana w lipcu 2019 r. Poprawie bezpieczeństwa służyć będzie przebudowa 35 przejazdów kolejowo-drogowych. Zbudowane zostanie i wyposażone lokalne centrum sterowania ruchem w Ostrołęce. Wyremontowana zostanie kładka dla pieszych w Ostrołęce. Przebudowane zostaną 4 stacje: Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka i Chorzele oraz przystanki osobowe. Po wykonaniu modernizacji pociągi pasażerskie będą kursowały z prędkością 120 km na godzinę, pociągi towarowe – 80 km na godzinę.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Etap I to ponad 240 mln zł. Aktualne zaawansowanie robót budowlanych wynosi ponad 50 proc. Natomiast na etap II – 105 mln zł – jeszcze nie zostało pozyskane finansowanie. Ze strony PKP Polskie Linie Kolejowe jest oczekiwanie potwierdzenia przez marszałka Adama Struzika możliwości wystąpienia o finansowanie w tym zakresie.
Jak poinformowała w imieniu Mazowieckiej Jednostki Wdrażania programów Unijnych kierownik Dorota Kotecka – sfinansowanie II etapu tej inwestycji ze środków UE będzie możliwe tylko w ramach nowej edycji programu „Polska Wschodnia”, który jeszcze nie został zatwierdzony. Z inicjatywy marszałka Adama Struzika zostały podjęte rozmowy, i wysłane pisma do ministerstwa w tej sprawie. Trwają także prace nad rozwiązaniem problemu dostosowania prawa unijnego i prawa polskiego w zakresie oceny środowiskowej tego projektu.
Obrady prowadziła przewodnicząca komisji Anna Katarzyna Brzezińska.