Aktualności - sejmik

Komisja Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Medycznej Szkole Policealnej w Przasnyszu

Komisja Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego obradowała 27 sierpnia w Przasnyszu. Podczas wyjazdowego posiedzenia w trybie hybrydowym radni zajęli się działalnością medycznych szkół policealnych, na przykładzie Medycznej Szkoły Policealnej w Przasnyszu.

Medyczna Szkoła Policealna w Przasnyszu to jedna z siedmiu placówek edukacyjnych tej kategorii samorządu Mazowsza, pozostałe prowadzą działalność w Otwocku, Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Płocku i w Warszawie (dwie). Ich zadaniem jest przygotowanie do zawodu w pełnym zakresie średniego personelu medycznego różnych kierunków, zgodnie z aktualnymi potrzebami regionalnego rynku pracy.

Nowoczesna placówka edukacyjna

W ciągu 20 lat działalności Medyczna Szkoła Policealna w Przasnyszu wykształciła ponad 1500 absolwentów. Dziś jest placówką nowoczesną - dysponuje wykwalifikowanymi pedagogami, dobrze wyposażoną bazą szkoleniową, internatem, specjalistycznymi pracowniami i salami lekcyjnymi, halą sportową. 

Jak wszystkie MSP - szkoła jest bezpłatna i zaprasza absolwentów liceów i techników bez ograniczeń wiekowych, z maturą lub bez.

Aktualnie szkoła prowadzi kształcenie w 11 kierunkach, zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku pracy, w tym: 

  • technik farmaceutyczny (2,5 roku kształcenia stacjonarnie), 
  • technik usług kosmetycznych (2 lata zaocznie), 
  • opiekun medyczny z uprawnieniami młodszej pielęgniarki (1,5 roku stacjonarnie), 
  • technik masażysta (2 lata stacjonarnie), 
  • technik elektroradiolog (2,5 roku stacjonarnie), 
  • technik elektroniki i i informatyki medycznej (2 lata stacjonarnie).

Problemy organizacyjno-prawne 

Działalność Medycznej Szkoły Policealnej w Przasnyszu obszernie omówił dyrektor Zenon Szczepankowski. Wskazał na problemy organizacyjno-prawne, utrudniające realizację zadań edukacyjnych. 

W piśmie przekazanym Komisji dyrektor szkoły przedstawił konkretne postulaty służące rozwiązaniu tych problemów. 

Dyrektor wniósł o ponowne wystąpienie do Ministra Edukacji i Nauki w celu dokonania zmian prawnych w zakresie umożliwienia samorządom wojewódzkim kształcenia na poziomie licencjackim, z jednoczesnym pełnym podporządkowania szkół policealnych ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”. 

Słuchacze szkół policealnych powinni być traktowani jako osoby dorosłe. Obecnie na podstawie prawa oświatowego muszą być traktowani na równi z dziećmi. Utrudnia to organizację praktyk, zajęć w różnych miejscach miasta, wycieczek itp. Internaty w szkołach policealnych powinny funkcjonować na zasadach akademików, skoro mieszkają w nich osoby dorosłe, często dużo starsze niż studenci. Jednak art. 107 ustawy Prawo Oświatowe nakazuje zatrudniać dla nich wychowawców. W efekcie internaty stoją puste ze względu na zbyt wysokie koszty utrzymania. Uznawanie świadectw ukończenia szkół przez cudzoziemców powinno odbywać się w szkołach policealnych na tych samych zasadach jak na uczelniach wyższych. Obecna procedura dla potencjalnych słuchaczy szkół policealnych jest znacznie bardziej uciążliwa niż dla uczelni. Nabór do szkół policealnych nie powinien być ograniczany datami i regułami naborów stosowanymi do szkół średnich, gdyż nie występuje tu niedobór miejsc.

Dyrektor uznaje także za uzasadnione wystąpienie do ministra ds. pracy o zmiany prawne w zakresie ustanowienia norm zatrudnienia średniego personelu medycznego w zakładach opieki zdrowotnej i opieki socjalnej. Obecnie absolwenci kierunków medycznych i socjalnych w szkołach policealnych są zatrudniani jako średni personel medyczny i socjalny na najniższych płacach i poszerzonych do granic wydolności obowiązkach. Powoduje to brak zainteresowania zawodami, które są obecnie na rynku pracy najbardziej deficytowo obsadzone.

Podsumowanie

Uczestniczący w dyskusji radni oraz Mirosław Krusiewicz, dyrektor Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu w UMWM zgodzili się, że problemy mają wymiar systemowy i dotyczą wszystkich medycznych szkół policealnych na Mazowszu.

Radni omówili także korzystne i niekorzystne skutki praktyczne konkurencyjności na Mazowszu ofert kształcenia w medycznych szkołach policealnych i w zawodowych medycznych szkołach wyższych.

Przewodniczący komisji Krzysztof Skolimowski podkreślił potrzebę kontynuowania prac komisji w tym zakresie. Radni zgodnie uznali potrzebę zaproszenia na jedno z najbliższych posiedzeń Komisji przedstawicieli ministerstw ds. edukacji, zdrowia i pracy - w celu wspólnego omówienia i poszukania środków zaradczych służących rozwiązaniu problemów występujących w procesie kształcenia zawodowego personelu medycznego.

Następne posiedzenie

Na wniosek przewodniczącego Krzysztofa Skolimowskiego - radni postanowili, że następne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Szkolnictwa Wyższego odbędzie się 8 września w trybie stacjonarnym. Radni zajmą się zapowiadanymi przez Rząd zmianami w systemie oświaty, a także projektem Stanowiska Komisji dotyczącym zasadności finansowania wynagrodzeń nauczycieli – opiekunów w projektach stypendialnych, planowanych do realizacji w ramach środków finansowych Unii Europejskiej na lata 2021–2027.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony