Aktualności - sejmik
Interpelacje i zapytania radnych
Co to są interpelacje i zapytania radnych i na czym polega różnica między nimi.
Interpelacje i zapytania, uregulowane w ustawie o samorządzie województwa, są jedną z form pozyskiwania przez radnych informacji na temat funkcjonowania i realizacji zadań samorządu województwa.
Procedura
Interpelacje i zapytania radni składają na piśmie do przewodniczącego sejmiku, który przekazuje je niezwłocznie marszałkowi województwa. Marszałek lub osoba przez niego wyznaczona jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania. Radny ma również prawo przedstawienia interpelacji i zapytań na posiedzeniu sejmiku.
Czym jest interpelacja?
Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla województwa. Powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego przedmiotu interpelacji oraz pytania. Radni pytają o sprawy dotyczące m.in.: dróg wojewódzkich, funkcjonowania podmiotów leczniczych, szkół i instytucji kultury samorządu Mazowsza, spółek, których samorząd jest udziałowcem tj. Koleje Mazowieckie czy Port Lotniczy Warszawa/Modlin, jakości powietrza i ochrony środowiska czy pandemii Covid-19.
Czym jest zapytanie?
Zapytania radni składają w sprawach dotyczących aktualnych problemów województwa, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Liczba interpelacji i zapytań
W VI kadencji Sejmiku Województwa Mazowieckiego radni złożyli już 253 interpelacje i 72 zapytania. Z ich treścią oraz udzielonymi odpowiedziami można zapoznać się na stronie internetowej Samorządu Województwa Mazowieckiego.