Mazowsze serce Polski nr 12

Mazowsze stawia na tory

Umowy partnerstwa podpisali: ze strony samorządu Mazowsza – marszałek
Adam Struzik i wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz partnerzy projektów – przedstawiciele mazowieckich miast i gmin. Autor: Arch. UMWM

Nowe linie kolejowe to inwestycje, które poprawią jakość życia. W ich realizację zaangażował się samorząd Mazowsza. Walczy o pieniądze z rządowego programu Kolej +, a stawka jest wysoka.

Projekty mazowieckich samorządów znalazły się wśród 79 inwestycji zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej+. Decyzja o przyznaniu dofinansowania jest w rękach PKP Polskie Linie Kolejowe.

Koleją z Warszawy przez Zegrze do Przasnysza

Projekt „Budowa linii kolejowej Zegrze–Przasnysz, jako realizacja szlaku »Kolei Północnego Mazowsza«” jest odpowiedzią na potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Samorząd województwa jest jednym z 18 partnerów projektu. Jego liderem jest miasto i gmina Serock . Przedsięwzięcie zakłada budowę 70 km torów na trasie Zegrze–Przasnysz, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Koszt szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld zł to roboty budowlane. Przy udziale mieszkańców opracowano 3 wstępne warianty przebiegu trasy.

Samorządy zwierają szyki

Artur Borkowski, burmistrz miasta i gminy Serock zwraca uwagę na współpracę między samorządami.

– Projekt, który wspólnie chcemy realizować przede wszystkim łączy i to jest jego najwyższa wartość. Całe przedsięwzięcie jest przykładem bezprecedensowej współpracy samorządów wszystkich szczebli z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA. To niezwykle ważne, szczególnie w tak niespokojnym czasie, że udaje nam się wdrażać ducha współpracy pomimo różnic w bieżących wyzwaniach, jakie towarzyszą nam w codziennej pracy – dodaje.

Na potrzeby drugiego etapu naboru powstało już Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na przygotowanie dokumentu blisko 679 tys. zł.

Z Sokołowa Podlaskiego do stolicy

Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski–Siedlce to dobra wiadomość dla mieszkańców powiatu sokołowskiego i ościennych gmin, którzy pokonując drogę do stolicy, m.in. z północnej części Mazowsza, często muszą stać w korkach. Podróż staje się nie tylko czasochłonna, ale też, w dobie wszechogarniającej nasz kraj drożyzny, kosztowna.

Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami – powiat sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany. Rekomendowany do realizacji wariant zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.

Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, projekt jest efektem dobrej współpracy między samorządami.

– Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców – mówi marszałek. – Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę.

Burmistrz Sokołowa Podlaskiego Bogusław Karakula dodaje z optymizmem:

– Uruchomienie i rewitalizacja odcinka pomiędzy Sokołowem a Warszawą to otwarcie okna na świat. Realizacja projektu znacząco wpłynie na komfort podróżowania pasażerów. Dojazd, szczególnie dla osób pracujących w stolicy, byłby zdecydowanie ułatwiony.

Inne korzyści przedsięwzięcia zauważa wójt gminy Sokołów Podlaski Janusz Kur:

– To ważna inwestycja także pod kątem gospodarczego rozwoju regionu. Jej realizacja wpłynie na zwiększenie możliwości przewozu towarów, a to istotna wiadomość dla potencjalnych przedsiębiorców i inwestorów.

Połączenie Ostrowi Mazowieckiej z Małkinią

Kolejny projekt „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka–Małkinia” został złożony samodzielnie przez samorząd województwa.

Zgodnie z rekomendowanym do realizacji wariantem istniejący odcinek linii kolejowej nr 34 między Ostrowią Mazowiecką a Małkinią zostałby zmodernizowany i zelektryfikowany, a nowa łącznica pozwoliłaby na zatrzymywanie się pociągów przy głównych peronach w Małkini. Szacowane koszty projektu to ponad 297 mln zł.

Umowy Partnerstwa, określające m.in. zasady współpracy, zostały już podpisane. Wraz z pozostałą dokumentacją trafią do PKP PLK SA. Czy mazowieckie miasta zyskają nowe linie kolejowe, a mieszkańcy szybkie i komfortowe połączenia ze stolicą? Przekonamy się już wkrótce.

 


Dzięki realizacji projektu budowy linii kolejowej Zegrze–Przasnysz kilkanaście mazowieckich miejscowości uzyskałoby bezpośrednie połączenie ze stolicą. Umowy podpisane. Decyzje o ewentualnym zakwalifikowaniu projektu z udziałem samorządu Mazowsza powinny być znane najpóźniej w ciągu trzech miesięcy.

Samorząd Mazowsza kontynuuje starania o przywrócenie linii kolejowej do Sokołowa Podlaskiego. Umowy partnerstwa podpisali: ze strony samorządu Mazowsza – marszałek Adam Struzik i wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz partnerzy projektów – przedstawiciele mazowieckich miast i gmin.

 


Konrad Wojnarowski, Klub PSL w Sejmiku Województwa Mazowieckiego

Wiele osób dojeżdża samochodami i autobusami z Przasnysza czy Pułtuska do pracy do Warszawy. Niestety, zabiera im to sporo czasu. Korki czy brak miejsc w autobusach to trudna codzienność. Kolej skróci czas dojazdów, ale też poprawi komfort podróży.

 


Anna Brzezińska, Klub KO w Sejmiku Województwa Mazowieckiego

Budowa linii kolejowej Zegrze–Przasnysz to rozwiązanie problemu wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatów legionowskiego, pułtuskiego, przasnyskiego i makowskiego. Mam nadzieję, że projekt zyska uznanie PKP PLK, co by ucieszyło lokalną społeczność.

 


Konrad Rytel, Radny województwa mazowieckiego (niezrzeszony)

Uruchomienie projektowanych połączeń kolejowych to byłaby świetna wiadomość dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy, szkół czy inwestorów szukających nowych terenów pod swoją działalność. A są to tysiące Mazowszan.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony