Mazowsze serce Polski nr 2 (70) 2024

Rowerem przez Mazowsze

Podpisanie umów dotyczących
koncepcji budowy
szlaków rowerowych. Autor: Arch. UMWM

W województwie mazowieckim powstanie ponad tysiąc km tras rowerowych. Pierwsze dwie umowy dotyczące koncepcji budowy około 550 km szlaków zostały właśnie podpisane.

Mowa o drogach rowerowych łączących Warszawę z innymi miastami w regionie, ale nie tylko, bo również z województwami łódzkim, podlaskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim. Na ten cel sejmik Mazowsza zarezerwował 11 mln zł.

– Mazowsze stawia na turystykę rowerową. Chcemy, aby mieszkańcy mogli aktywnie spędzać czas i odkrywać atrakcje, które są na wyciągnięcie ręki. Tu, na Mazowszu, ale także w innych regionach, bo nasze trasy będą elementem EuroVelo – tras turystycznych o znaczeniu międzynarodowym. Ruszamy z pracami. Przeznaczyliśmy 11 mln zł na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej – zapowiada marszałek Adam Struzik (sejmikowy klub PSL).

Na fakt, że ścieżki rowerowe realizowane przez samorząd będą częścią EuroVelo zwraca również uwagę wicemarszałek Wiesław Raboszuk (sejmikowy klub KO).

– Jest to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów, którego celem jest budowa 19 długodystansowych szlaków rowerowych biegnących przez całą Europę. Mazowsze będzie częścią wielkiego projektu – dodaje wicemarszałek.

Pierwszy ślad

W lutym samorząd województwa podpisał dwie umowy. Pierwsza dotyczy przebiegu trasy wzdłuż Wisły i na linii Kozienice–Radom–województwo świętokrzyskie. Obejmuje on szlak wzdłuż Wisły w regionie warszawskim stołecznym (około 110 km) oraz z Kozienic do Radomia i województwa świętokrzyskiego (około 95 km). Koszt umowy to 2,3 mln zł.

Druga umowa dotyczy przebiegu wzdłuż linii kolejowych. Obejmuje on trasę z Warszawy do Żyrardowa i województwa łódzkiego (około 60 km), z Warszawy do Ciechanowa i woj. warmińsko-mazurskiego (około 100 km) oraz z Warszawy do Siedlec i województwa podlaskiego (około 150 km), a także pierwszy odcinek trasy z Warszawy do Radomia wzdłuż linii kolejowej Warszawa–Radom, odcinek do Piaseczna, połączony z trasą wzdłuż Wisły (około 35 km). Koszt umowy to 3,6 mln zł.

Pola współpracy

W najbliższym czasie województwo przystąpi do podpisania umów na koncepcje programowe kolejnych tras. W ich przypadku przetargi musiały zostały ponowione ze względu na zbyt wysokie ceny ofertowe.

Realizacja projektu będzie możliwa dzięki temu, że Mazowsze w końcu zostało objęte dostępem do środków unijnych w ramach Polski Wschodniej. Obecnie województwo mazowieckie współpracuje z województwami: podkarpackim, świętokrzyskim i lubelskim w ramach wspólnego projektu „Blue Valley”.


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony