Dzieje się na Mazowszu

Prapremiera albumu COMPOSITES

Leszek Możdżer i MACV - okładka płyty winylowej i kasety Autor: Materiały Organizatora
Nazwa Prapremiera albumu COMPOSITES
Opis COMPOSITES - prapremiera nowego albumu Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV w ramach Enter Enea Festival 2023
Edycja 2023

Data rozpoczęcia wydarzenia: 5 czerwca 2023 19:30

Data zakończenia wydarzenia: 5 czerwca 2023 23:30

Lokalizacja wydarzenia: Poznań, Polana przy restauracji Oaza

Prapremiera nowego albumu Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej pt. "Composites" będzie wydarzeniem tegorocznego Enter Enea Festival.

Festiwal pod dyrekcją artystyczną Leszka Możdżera odbędzie się w dniach 4-7 czerwca 2023, w Poznaniu nad Jeziorem Strzeszyńskim, a materiał z płyty "Composites" będzie można usłyszeć podczas koncertu 5 czerwca. 

Prapremiera nowego albumu Leszka Możdżera "Composites"

Album "Composites" to sześć utworów, z których cztery (zatytułowane "Compositum I,II,III,IV") nie są kompozycjami, a kompozytami, będącymi mistrzowskim połączeniem kompozycji i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera zaimprowizowane, a do tych improwizacji Artysta dopisał partyturę dla  Orkiestry. Dwa pozostałe utwory – "Ballad For Lars", zadedykowany szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz liryczny "Natalladia" – Możdżer skomponował klasycznie.

Specjalne wydanie boxu "Composites" na Enter Enea Festival

"Composites" powstało na zamówienie Opery Kameralnej w Warszawie, która specjalnie na Enter Enea Festival przygotowuje wyjątkowe wydanie albumu w kolekcjonerskim limitowanym, do 500 egzemplarzy  numerowanym boksie zawierającym kolorową płytę winylową, kasetę magnetofonową oraz książeczkę z tekstami w języku polskim, angielskim, niemieckim i japońskim.  W każdym boksie znajdzie się również certyfikat z autografem Leszka Możdżera. Album w przedsprzedaży nabyć będzie można wyłącznie podczas Enter Enea Festival i na stronie internetowej Opery Kameralnej .

Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej

Pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Jego członkowie postawili sobie za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy ci stali się członkami-założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści studiowali i doskonalili swoje umiejętności u najlepszych w Europie specjalistów w zakresie gry na instrumentach historycznych, uczestniczyli też w licznych międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych, co pozwoliło zachować kontakt z najnowszymi tendencjami w tej dziedzinie.

Na obecny poziom artystyczny zespołu wpływ mieli też współpracujący od 2017 roku z nim artyści, tacy jak: Benjamin Bayl, Paul Esswood, José Maria Florêncio, Friedrich Haider, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Władysław Kłosiewicz, Wieland Kuijken, Jean-Claude Malgoire, Zbigniew Pilch, Hubert Rutkowski, Jana Semerádová, Marcin Sompoliński, Lilianna Stawarz, Marco Vitale, Marek Toporowski, Paul McCreesh, Michał Maciaszczyk, Dirk Vermeulen.

Od 2019 roku orkiestra rozpoczęła współpracę z wyjątkowymi osobowościami muzyki jazzowej: Krzysztofem Herdzinem, Andrzejem Jagodzińskim, Marcinem Maseckim, Leszkiem Możdżerem, co zaowocowało cyklem "Jazz z MACV" z koncertami i nagraniami o niespotykanej wcześniej wartości interpretacyjnej. Pomysłodawcą cyklu, podobnie jak współpracy z Leszkiem Możdżerem, jest dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd.

Na przedpremierze "Composites" orkiestrę MACV poprowadzi maestro Marcin Sompoliński, dobrze znany publiczności Enter Enea Festival, chociażby z koncertu orkiestrowego Tii Fuller i Leszka Możdżera.

Ukazanie się tak unikatowego albumu nie byłoby możliwe bez ogromnego zaangażowania ze strony dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, śpiewaczki operowej i pomysłodawczyni serii płytowej "Jazz z MACV" - Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd.

Połączenie jazzu z muzyką klasyczną jest dla Alicji Węgorzewskiej naturalne. W jednym z wywiadów powiedziała :

- Ten mariaż istniał od zawsze. Kiedy słuchamy muzyki Bacha, nie wiemy, czy grał ją dokładnie tak, jak sugeruje zapis nutowy. Może improwizował? Ówcześni muzycy robili to przecież na co dzień. Bach mógł więc w nutach zapisać tylko część – jazzowej de facto – improwizacji. Mozart często przekomponowywał i przenosił zaaranżowane przez siebie motywy z jednego utworu do drugiego. Mówi się, że także Chopin był kompozytorem jazzowym, bo jego improwizacje i wyobraźnia muzyczna sięgały niezwykle daleko.

 


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony