Informacje prasowe
Ponad 24 mln zł od sejmiku Mazowsza na linię kolejową Zegrze-Przasnysz
Radni sejmiku województwa zdecydowali – 24,5 mln zł z budżetu Mazowsza pomoże w budowie linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Decyzja zapadła podczas dzisiejszego posiedzenia sejmiku. Przyznana kwota stanowi ponad połowę wkładu własnego, jaki muszą zagwarantować samorządy w ramach programu Kolej Plus.
Samorząd województwa mazowieckiego jest jednym z 18 partnerów projektu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz (Kolej Północnego Mazowsza), który został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach realizowanego przez PKP PLK programu Kolej Plus. W ramach projektu zostanie przygotowana dokumentacja oraz wykupione grunty pod przyszłą inwestycję. Wkład własny samorządów biorących udział w projekcie to kwota niespełna 46 mln zł, z czego wkład samorządu Mazowsza ma wynieść 24,5 mln zł.
Jak mówi marszałek Adam Struzik, to projekt o olbrzymim znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa.
– Dostęp do zrównoważonego i dostępnego transportu bez wątpienia napędzi rozwój północnego Mazowsza. Mamy jednak świadomość, że jest to duża i kosztowna inwestycja, a zabezpieczenie całego wkładu własnego byłoby zbyt dużym obciążeniem dla budżetów naszych partnerów. Dlatego zdecydowaliśmy się pokryć ponad połowę kosztów projektu – podkreśla marszałek.
Samorządy podjęły współpracę
Liderem projektu jest miasto i gmina Serock. Samorządy uczestniczące w projekcie jako partnerzy to gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Jednym z partnerów jest też samorząd województwa mazowieckiego.
– Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – Rozwój kolei to szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Łącznie w całym województwie, w ramach programu Kolej Plus będą realizowane cztery projekty, każdy z dużym wsparciem z budżetu Mazowsza – dodaje.
Zanim projekt został przegłosowany przez radnych sejmiku, zyskał aprobatę komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówi jej przewodnicząca Anna Brzezińska, inwestycja nie miałaby szans na realizację, gdyby nie dobra współpraca samorządów.
– Realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To także olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami reprezentującymi region północnego Mazowsza – dodała.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Inwestycja posiada już wstępne studium planistyczno-prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na ten cel blisko 679 tys. zł z budżetu województwa. Warto dodać, że w ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.
Łącznie 4 inwestycje z Mazowsza
Podczas posiedzenia sejmiku radni przyznali także dofinansowanie wkładu własnego dla projektu linii Kozienice-Dobieszyn, który będzie realizowany przez gminę Kozienice. Samorząd województwa przeznaczył na ten cel 45 mln zł, czyli ponad 90 proc. wkładu własnego.
Do realizacji w ramach programu Kolej Plus z Mazowsza zostały zakwalifikowane także dwa inne projekty. To linia Siedlce–Sokołów Podlaski (samorząd województwa jest liderem projektu, a kwota z budżetu Mazowsza na ten cel to niemal 48 mln zł) oraz Małkinia–Ostrów Mazowiecka (projekt zgłoszony samodzielnie przez samorząd województwa, środki przeznaczone na wkład własny to ok. 44,5 mln zł).
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego,
tel. 22 59 07 602, kom. 510 591 974,
e-mail: rzecznik@mazovia.pl