Informacje prasowe
Kolejny krok do powstania kolei Zegrze-Przasnysz
Projekt Kolei Północnego Mazowsza wchodzi w kolejny etap. Już jutro zostanie podpisana umowa wykonawcza między PKP PLK a miastem i gminą Serock, która jest liderem projektu w ramach programu Kolej+. Samorząd Mazowsza – partnera projektu, który pokryje połowę wkładu własnego do inwestycji, reprezentowała podczas spotkania członkini zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska.
Kolej Północnego Mazowsza ma połączyć Zegrze z Przasnyszem. Projekt został zgłoszony do programu Kolej+ w ramach współpracy 18 samorządów.
Jak mówi członkini zarządu województwa Janina Ewa Orzełowska, przygotowanie dokumentacji projektu, a następnie budowa nowej linii to bardzo duży, śmiały projekt, do którego realizacji konieczna jest ścisła współpraca między samorządami oraz realizującą projekt PKP PLK. – Mimo że to dopiero początkowe fazy projektu, udało nam się już wiele zdziałać. Jestem przekonana, że dzięki dobrej współpracy samorządu województwa z liderem projektu oraz jego pozostałymi uczestnikami nowe połączenie kolejowe w przeciągu kilku lat stanie się faktem – dodaje.
– Jest to absolutnie historyczny moment dla województwa mazowieckiego. Dzięki determinacji naszego samorządu północna część Mazowsza ma szansę na dynamiczny rozwój. Cały klub radnych Koalicji Obywatelskiej poparł uchwałę, która umożliwi realizację tej priorytetowej inwestycji – powiedział wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Marcin Podsędek (sejmikowy klub KO).
Dzisiejsze spotkanie to sukces współpracy samorządu województwa i samorządów lokalnych zaangażowanych w to przedsięwzięcie – podkreśla przewodnicząca sejmikowej Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska. – Od samego początku popieraliśmy tą idę i ten pomysł. Dziś jesteśmy świadkami podpisania umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Jako samorząd województwa podjęliśmy słuszną decyzję o wsparciu tego przedsięwzięcia. To była trudna, ale niezwykle ważna decyzja dla mieszkańców powiatu legionowskiego i poszczególnych powiatów będących partnerami tego projektu. Budowa linii kolejowej to alternatywa, aby bezpiecznie i szybko przemieszczać się do pracy, lekarza. To także możliwość rozwoju gospodarczego dla poszczególnych samorządów. A to dziś jest niezwykle ważne.
Koszt przygotowania dokumentacji projektowej to 306 mln zł. Zgodnie z zasadami programu Kolej+, 15 proc. kwoty muszą pokryć zgłaszający projekt. Ponad połowę kosztów wkładu własnego, czyli 24,6 mln zł, przekaże samorząd województwa mazowieckiego. Mazowsze przeznaczyło też 679 tys. zł na wstępne studium planistyczno-prognostyczne, na podstawie którego PKP PLK dokonywało oceny zgłoszeń.
Projekt przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod przyszłą inwestycję. Sama budowa linii jest planowana w przyszłości, a szacowany koszt powstania linii Zegrze-Przasnysz wraz z robotami budowlanymi to ok. 2 mld zł. Zgodnie z deklaracją samorządu Mazowsza, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę.
Projekt został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego,
tel. 22 59 07 602, kom. 510 591 974,
e-mail: rzecznik@mazovia.pl