Informacje prasowe

Hala utrzymaniowo-naprawcza dla pojazdów FLIRT Kolei Mazowieckich w Sochaczewie otwarta

280662458_1156711661847112_1189492676634477222_n.jpg Autor: arch. umwm

18 maja br. odbyło się uroczyste otwarcie hali utrzymaniowo-naprawczej w Sochaczewie. W nowoczesnym obiekcie realizowana będzie usługa utrzymania oraz obsługa serwisowa nowych pojazdów FLIRT, sukcesywnie dostarczanych do parku taborowego Kolei Mazowieckich w ramach umowy ramowej z 2018 roku. Inwestorem sochaczewskiej bazy jest firma Stadler. Wartość inwestycji wyniosła 22 mln zł.

– Nowoczesna hala utrzymaniowo-naprawcza to kolejny efekt współpracy pomiędzy samorządem województwa, spółką Koleje Mazowieckie i firmą Stadler. W ciągu niespełna roku powstał nowoczesny obiekt, który będzie idealnym zapleczem dla taboru Kolei Mazowieckich. A warto nadmienić, że nasze pociągi, którymi codziennie dojeżdżają do stolicy tysiące mieszkańców Mazowsza, to również jedne z najnowocześniejszych w kraju. Obecnie spółka Koleje Mazowieckie realizuje największy projekt w historii spółek kolejowych wart ponad 2 mld złotych. Przed nami dostawa ostatniej partii 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT – podsumowuje marszałek Adam Struzik.

– Powstanie w Sochaczewie nowoczesnej hali serwisowej dla pojazdów szynowych marki Stadler, które sukcesywnie od 2018 roku zasilają tabor Kolei Mazowieckich to ukoronowanie największego w historii programu modernizacji kolei w Polsce. Co ciekawe ten wart blisko 2 miliardy złotych projekt był możliwy do realizacji w spółce, której właścicielem jest samorząd, co musi zawstydzać aktualne władze państwowych spółek kolejowych. Najnowocześniejsze elektryczne zespoły trakcyjne jeżdżące po mazowieckich torach wymagają fachowej obsługi utrzymania i obsługi serwisowej, która zostanie zapewniona właśnie w Sochaczewie, ale dzisiejsza inwestycja to także potężny impuls dla lokalnego rynku pracy. Wystarczy wspomnieć, że podobna inwestycja w Siedlcach przyniosła kilka lat temu ponad 1100 miejsc pracy – podkreślił Poseł na Sejm Marcin Kierwiński.

Z kolei wiceprzewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego Mirosław Adam Orliński zauważył rozwój spółki Koleje Mazowieckie od lat był jednym z priorytetów samorządu województwa mazowieckiego.

– Przez tych ostatnich lat udało się nie tylko zmodernizować tabor, ale przede wszystkim wymienić stare pociągi na nowoczesne pojazdy. Pomogły zarówno środki z budżetu województwa, jak i fundusze unijne. Dziś Koleje Mazowieckie to jeden z największych przewoźników w kraju. Teraz zyskał jeszcze znakomite zaplecze techniczne, które mamy przyjemność dziś otworzyć w Sochaczewie.

Hala utrzymaniowo-naprawcza dla nowych pojazdów FLIRT ER 160 została zbudowana
na mocy umowy podpisanej między Kolejami Mazowieckimi i firmą Stadler w czerwcu 2020 r. Kluczowy dla powstania nowego zaplecza technicznego był również marzec ubiegłego roku, wówczas inwestor otrzymał pozwolenie na budowę. Obiekt znajduje się na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Sochaczew, ulokowanej na granicy miasta Sochaczew i wsi Czerwonka Parcel.

Zdaniem wiceprzewodniczącego sejmiku województwa mazowieckiego Marcina Podsędka, nowoczesne zaplecze techniczne dla pojazdów Flirt Kolei Mazowieckich jest jedną z ważniejszych inwestycji samorządu Mazowsza.

– Zrealizowany przez firmę Stadler obiekt sprawia imponujące wrażenie. To niewątpliwie kolejny ważny etap rozwoju Kolei Mazowieckich, jak również szansa na wzmocnienie gospodarcze powiatu sochaczewskiego.

– Inwestujemy nie tylko w nowoczesne pojazdy, ale także w nasze zaplecza techniczne,
m.in. modernizując sekcje napraw i eksploatacji taboru. Otwarta dzisiaj hala utrzymaniowo-naprawcza to obiekt bardzo nowoczesny, który zapewni świadczenie usług na najwyższym poziomie. Otwarcie tej hali to także kolejny dowód na to, że współpraca Kolei Mazowieckich z firmą Stadler jest naprawdę udana. Cieszę się że ten, kluczowy dla utrzymania naszych najnowszych pojazdów obiekt, udało się wybudować w niewiele ponad 12 miesięcy. Dla naszego partnera, firmy Stadler, z pewnością było to ogromne wyzwanie, m.in. z powodu pandemii Covid – 19 i związanych z nią utrudnień. Dziękuję bardzo za sprawną realizację tego projektu – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Obiekt o łącznej powierzchni 2500 metrów kwadratowych wyposażono w dwa tory serwisowe, magazyn, warsztat, pomieszczenie techniczne, zaplecze biurowo-socjalne, infrastrukturę torową, drogową, oraz parking. W nowo otwartej hali Stadler będzie przede wszystkim wykonywał usługę utrzymania nowych pojazdów FLIRT.

Jak zauważa przewodniczący klubu KO w sejmiku województwa mazowieckiego Krzysztof Strzałkowski, spółka Koleje Mazowieckie od wielu lat sukcesywnie modernizuje swój tabor.

– O czym świadczy, chociażby ostatnio realizowane zamówienie. Tym bardziej cieszy zakończona przez firmę Stadler w Sochaczewie inwestycja, w ramach której powstało nowoczesne zaplecze techniczne. Tak duża liczba nowoczesnych pociągów wymaga odpowiedniego serwisowania, a otwierane dziś zaplecze jest niezbędne do należytego utrzymania taboru.

Radna Anna Brzezińska, przewodnicząca sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu podkreśla, że budowa bazy utrzymaniowo-naprawczej to innowacyjne podejście Spółki Koleje Mazowieckie.

– Inwestycja zapewni własne zaplecze techniczne i naprawcze dla taborów kolejowych, co przełoży się na szybkość ich napraw, podniesie ich jakość, ale przede wszystkim obniży koszty. To dobra wiadomość dla podróżujących KM, gdyż inwestycja przyczyni się w przyszłości do niepodnoszenia kosztów podróży.

Zakres wykonywanych czynności to prace związane z utrzymaniem pojazdów w poziomach od P1 do P3, a także naprawy bieżące. Jeżeli natomiast pojawi się zapotrzebowanie na naprawy P4 bądź obsługę pojazdów innego typu, to, zgodnie z podpisaną umową, istnieje możliwość rozbudowy hali i rozszerzenia wykonywanych w niej usług.

– W naszym parku taborowym mamy już 30 nowoczesnych pojazdów FLIRT serii ER 160. To niemal połowa kontraktu, który obecnie realizujemy wraz z firmą Stadler. W związku z tym już teraz musieliśmy zatroszczyć się o nowoczesną halę, w której byłyby one serwisowane i utrzymywane. To bardzo ważne i potrzebne zaplecze w kontekście dalszej eksploatacji naszych najnowszych pojazdów FLIRT. Fakt, że w jednym miejscu będą miały miejsce wszystkie przeglądy i część niezbędnych napraw, przyczyni się do znacznego usprawnienia kursowania naszych pociągów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Firma Stadler jest obecna na Mazowszu od 2006 roku, kiedy to wygrała pierwszy w Polsce przetarg na dostawę 14. pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska). Aby zrealizować to zamówienie, otwarty został zakład produkcyjny Stadler Polska w Siedlcach. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany na Mazowszu. Systematyczna rozbudowa i zwiększanie mocy produkcyjnych sprawiły, że zakład, zatrudniający dziś ponad 1100 pracowników, stał się jednym z największych i najatrakcyjniejszych pracodawców w Siedlcach i jednym z głównych producentów pojazdów szynowych w Polsce. Spółka dostarcza pociągi, tramwaje i wagony metra do najbardziej wymagających klientów lokalnych i zagranicznych. Stadler posiada także zakład w Środzie Wielkopolskiej specjalizujący się w produkcji stalowych pudeł tramwajów, a także dwie placówki serwisowe w Łodzi, świadczące usługi utrzymania flot należących do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i PKP Intercity.

Nowo otwarta hala utrzymaniowo-serwisowa w Sochaczewie to kolejna inwestycja Stadlera na Mazowszu i w Polsce.

– Współpraca z władzami regionu oraz naszym Klientem – Kolejami Mazowieckimi trwa już 16 lat. Spółka Stadler Polska założona w związku z otrzymaniem pierwszego zamówienia z Mazowsza świętuje w  tym roku 15-lecie istnienia. Nasza kolejna inwestycja – nowoczesna hala serwisowa, który mam dziś przyjemność otwierać wspólnie z naszymi partnerami jest kolejnym krokiem w umacnianiu naszej obecności tutaj. Bardzo dziękuję władzom samorządowym Mazowsza oraz Kolejom Mazowieckim za owocną współpracę przez te wszystkie lata. Dzięki temu Stadler może rozwijać się w Polsce, tworzyć atrakcyjne miejsca pracy, rozwijać sieć lokalnych dostawców i partnerów, budując wartość dodaną dla regionu i branży – powiedział Peter Spuhler, prezes zarządu, przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy Stadler.

Pojazdy FLIRT eksploatowane w Polsce i serwisowane przez producenta osiągają bardzo dobre wskaźniki niezawodności i gotowości. O flotę przewoźnika dba profesjonalny zespół serwisowy spółki Stadler Service Polska, gospodarza nowego obiektu.

Model współpracy producenta z przewoźnikiem, w ramach którego to producent serwisuje dostarczone pojazdy, sprawdza się bardzo dobrze – pociągi są sprawne technicznie i właściwie przygotowane do eksploatacji, przewoźnik może prowadzić efektywną działalność przewozową, a pasażerowie podróżują komfortowo i bez zakłóceń. Od lat prowadzimy utrzymanie pojazdów FLIRT dostarczonych w ramach zamówienia z 2006, jak i najnowszych pojazdów trzeciej generacji. Bardzo się cieszymy, że będziemy mogli wykonywać naszą pracę w tym nowoczesnym, komfortowym obiekcie. Jestem przekonany, że efektem będą najwyższe wskaźniki niezawodności floty pojazdów FLIRT należących do KM, przekładające się na komfort pasażerów i wyniki przewozowe przewoźnika – podkreśla Marcin Polit, dyrektor zarządzający Stadler Service Polska.

O firmie Stadler

Stadler, dostawca systemowych rozwiązań w zakresie budowy pojazdów szynowych, produkuje pociągi ponad 80 lat. Posiada siedzibę we wschodniej Szwajcarii i zatrudnia 13 000 pracowników w licznych zakładach produkcyjnych i biurach inżynieryjnych oraz 60 placówkach serwisowych. Posiada szeroką gamę produktów w segmentach pojazdów ruchu miejskiego i kolejowego: tramwajów, pociągów metra, pociągów regionalnych, podmiejskich, międzymiastowych oraz dalekobieżnych. Produkuje również wagony pasażerskie, a także lokomotywy liniowe i manewrowe – między innymi najmocniejszą elektryczno-spalinową lokomotywę w Europie. Stadler pozostaje światowym liderem w produkcji pojazdów szynowych z napędem zębatym.

Odwiedź nas na LinkedIn i Facebook

Koleje Mazowieckie – informacje o spółce

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. została powołana 29.07.2004 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (51 proc. udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49 proc. udziałów). Od 2008 r., po odkupieniu udziałów od „PKP Przewozy Regionalne”, jedynym właścicielem spółki jest Samorząd Województwa. W 2020 roku z usług Kolei Mazowieckich skorzystały blisko 42 mln osób. W ciągu doby spółka uruchamia około 800 pociągów. Prezesem Zarządu KM jest Robert Stępień.

www.mazowieckie.com.pl

Załączniki:

  • IP_Stadler_ost.docx
    Rozmiar: 169.23 KB, DOCX
  • mp3_Anna Brzezińska_radna województwa mazowieckiego.mp3
    Rozmiar: 711.43 KB, MP3
  • mp3_Marcin Kierwiński_poseł na sejm RP.mp3
    Rozmiar: 804.9 KB, MP3
  • mp3_Marcin Podsędek_wiceprzewodniczący sejmiku województwa.mp3
    Rozmiar: 818.37 KB, MP3
  • mp3_Marcin Polit_dyrektor zarządzający Stadler Service Polska.mp3
    Rozmiar: 864.49 KB, MP3
  • MP3_marszałek Adam Struzik.mp3
    Rozmiar: 1.4 MB, MP3
  • mp3_Mirosław Adam Orliński_wiceprzewodniczący sejmiku województwa.mp3
    Rozmiar: 875.92 KB, MP3
  • mp3_Rafał Rajkowski_wicemarszałek.mp3
    Rozmiar: 2.1 MB, MP3
  • mp3_Waldemar Kuliński_Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie.mp3
    Rozmiar: 1.01 MB, MP3
  • mp3_Wiesław Raboszuk_wicemarszałek.mp3
    Rozmiar: 1.07 MB, MP3
  • mp3.Dariusz Grajda_członek zarządu Kolei Mazowieckich.mp3
    Rozmiar: 674.28 KB, MP3

UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony