Aktualności - zdrowie i polityka społeczna
Świetlice socjoterapeutyczne ze wsparciem samorządu Mazowsza
Świetlice socjoterapeutyczne na Mazowszu otrzymały materiały dydaktyczno-profilaktyczne – zestawy puzzli, kolorowanek dla dzieci i dorosłych, notesów oraz opracowanych przez specjalistów ulotek dotyczących profilaktyki uzależnień.
Na Mazowszu działa ponad 150 świetlic, które pomagają dzieciom w trudnej sytuacji życiowej odnaleźć poczucie bezpieczeństwa. Zazwyczaj praca świetlicy odbywa się w ustalonym rytmie, podczas którego dzieci mogą np. odrabiać prace domowe, przygotowywać się do lekcji, ale też brać udział w dodatkowych zajęciach. Czas bezpiecznej zabawy to również moment na to, by uczyć najmłodszych prawidłowego funkcjonowania w grupie, poznawania zasad zdrowego stylu życia i uczenia się, a także radzenia sobie w trudnych społecznie sytuacjach. Wychowawcy współpracują również z członkami rodziny dziecka, prowadząc dla nich zajęcia i integrując całe rodziny
Nauka przez zabawę
W sumie do świetlic trafi 800 opakowań puzzli, 6 tys. kolorowanek, 800 notesów i 25 tys. materiałów dydaktycznych w formie ciekawych ulotek. Na początku lutego zestawy dla 45 świetlic odebrała – z rąk dyrektora MCPS Aleksandra Kornatowskiego i wicedyrektora Mariusza Budziszewskiego – prezes mazowieckiego oddziału Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Monika Jagodzińska. To dodatkowe wzmocnienie prowadzonych dotychczas działań. W ostatnich trzech latach 22 świetlice socjoterapeutyczne otrzymały 3,5 mln zł dotacji, dzięki którym możliwe jest prowadzenie programu socjoterapii dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. Co ważne, we wszystkich działaniach wsparciem objęci są także rodzice lub opiekunowie dzieci zakwalifikowanych do uczestnictwa w zajęciach świetlicowych.
Kilka słów o placówkach
Świetlica socjoterapeutyczna to publiczna placówka wsparcia dziennego, która działa w myśl przepisów ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tj. D. U. Z 2011 roku Nr 149, poz. 887 z późn. zm). Powstanie placówek było odpowiedzią na wzrost negatywnych zjawisk społecznych, szczególnie widocznych wśród rodzin funkcjonujących na granicy bezpieczeństwa socjalnego, m.in. z powodu biedy, bezrobocia, chorób, niepełnosprawności i nieprzystosowania społecznego. Działalność świetlic rozkłada się na dwa nurty. Pierwszy z nich polega na racjonalnym organizowaniu czasu wolnego dzieci oraz młodzieży. Drugi nurt dotyczy pracy socjoterapeutycznej.