Aktualności - transport i drogi
Kolej pasażerska wróci do Sokołowa?
Samorząd Mazowsza kontynuuje starania o przywrócenie linii kolejowej do Sokołowa Podlaskiego. 24 listopada podpisano umowę partnerstwa, niezbędny dokument aplikacyjny w drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej +.
Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami Powiat Sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany. Umowę z partnerami podpisali marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Wiesław Raboszuk. W spotkaniu wzięła udział posłanka na Sejm RP Kamila Gasiuk-Pihowicz.
Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, projekt jest efektem dobrej współpracy między samorządami.
– Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców. Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę – dodaje marszałek.
Kolej do Sokołowa w drugim etapie
Projekt "Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce" znalazł się wśród 79 inwestycji wyłonionych do drugiego etapu programu Kolej + prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Podpisana umowa partnerstwa określa zasady współpracy między liderem projektu (samorządem województwa) a partnerami.
Wszystkie samorządy tym samym zgadzają się na zasady naboru do programu i wspólne pokrycie 15 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Podział środków, które samorządy przekażą na wkład własny, będzie określony po decyzji o przyznaniu dofinansowania.
– Umowa partnerstwa została podpisana, teraz dokumenty będą złożone do PKP PLK. Pozostaje czekać na decyzję. Liczymy, że będzie ona pozytywna, a już za kilka lat mieszkańcy Sokołowa i okolic uzyskają komfortowe połączenie ze stolicą – mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Którędy mogą pojechać pociągi?
Na potrzeby projektu powstało zlecone przez zarząd województwa Wstępne Studium Planistyczno–Prognostyczne (WSPP). Jego przygotowaniem zajęło się konsorcjum firm, w skład którego weszły: Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa.
Rekomendowany do realizacji został wariant, który zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.