Aktualności - kultura, promocja, turystyka

Rusza nowa platforma edukacyjna Teatru Polskiego w Warszawie

Inauguracja nowej platformy edukacyjnej w Teatrze Polskim w Warszawie Autor: fot. Michał Słaby

Narzędzie umożliwia zapoznanie się z ofertą edukacyjną instytucji, jej historią i repertuarem. Z platformy będzie można korzystać w siedzibie teatru i online.

Projekt otrzymał ponad 2,2 mln zł dofinansowania unijnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 oraz ponad 1,2 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego.

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie to także najczęściej wybierana przez dzieci i młodzież placówka kulturalna na Mazowszu. Tylko w tym roku w ramach programu samorządu województwa „Kulturalna szkoła na Mazowszu” z jej oferty skorzystało 29,3 tys. uczniów. Program będzie kontynuowany także w rozpoczynającym się roku szkolnym.  

Świat teatru na wyciągnięcie ręki

Platforma edukacyjna Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie to nowoczesne, wszechstronne narzędzie cyfrowe stworzone z myślą o różnych grupach odbiorców – nauczycielach, dzieciach, młodzieży, ale też osobach, dla których teatr jest pasją lub zawodem. W uporządkowany i przystępny sposób przybliża świat teatru, pozwala korzystać z oferty edukacyjnej zarówno w siedzibie teatru, jak i online, a także zapoznać się z historią jednej z najstarszych warszawskich scen dramatycznych.

– Takie inicjatywy jak platforma edukacyjna Teatru Polskiego czy możliwość wstępu do mazowieckich instytucji kultury za złotówkę ułatwiają dzieciom i młodzieży poznawanie dziedzictwa kulturowego i bezpośredni kontakt ze sztuką. Umożliwienie uczniom zakupu biletu do naszych instytucji kultury za złotówkę było potrzebną decyzją. Świadczy o tym duże zainteresowanie programem. Jestem przekonany, że platforma edukacyjna będzie również chętnie odwiedzana – podkreśla przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego Ludwik Rakowski.

Platforma edukacyjna z sekcjami tematycznymi  

Narzędzie stworzone przez Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie jest podzielone na 6 sekcji tematycznych. W stale rozbudowywanej sekcji „Archiwum” użytkownik zyska dostęp do zdjęć, materiałów filmowych, projektów dekoracji i kostiumów, a także afiszy i plakatów. „Ścieżki tematyczne” składają się z fotografii, nagrań, ciekawostek i anegdot uporządkowanych w autorskie ścieżki tematyczne.

Autorami felietonów na tematy teatralne są znani polscy pisarze, tacy jak Sylwia Chutnik, Jacek Dehnel i Zygmunt Miłoszewski.

– Sekcja „Scenariusze lekcji” zawiera zbiór materiałów dydaktycznych przygotowanych przez ekspertów w oparciu o podstawę programową i repertuar Teatru Polskiego – podkreśla Anna Skuratowicz, zastępczyni dyrektora naczelnego, dyrektorka ds. Produkcji, Edukacji i Marketingu Teatru Polskiego w Warszawie. – Pomocą dla nauczycielek i nauczycieli wybierających się z uczniami do tej instytucji kultury będzie z pewnością zakładka „Klasa w Teatrze”. Pedagodzy dowiedzą się, jak przygotować uczniów do wizyty w teatrze i jak poprowadzić rozmowę o spektaklu po powrocie do szkoły.

Sekcja „Audioteatr” odsyła do klasycznych tekstów dramatów w wersji audio w interpretacji zespołu aktorskiego Teatru Polskiego. W repertuarze są m.in. „Makbet”, „Balladyna” i „Tango”. Jest też coś dla fanów gier edukacyjnych. W sekcji „Gra Tropem Arnolda” użytkownicy dowiedzą się, jak wygląda proces powstawania przedstawienia teatralnego.

– Unia Europejska od lat wspiera odnowę zabytków i modernizację instytucji kultury na Mazowszu. Dofinansowanie obejmuje również digitalizację zasobów i ich rozpowszechnianie wśród mieszkańców, czego przykładem jest unikalna platforma edukacyjna stworzona przez Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie – podkreśla Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

Kultura za złotówkę – Teatr Polski liderem!

„Kulturalna szkoła na Mazowszu” to inicjatywa Samorządu Województwa Mazowieckiego, w ramach której uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych mogą odwiedzić muzeum czy pójść do teatru za złotówkę.

Trwa druga edycja programu. Od stycznia z „promocyjnego” biletu skorzystało już przeszło 176,5 tys. uczniów. W 2023 r. na realizację programu samorząd Mazowsza przeznaczył 12 mln zł.

W tym roku najchętniej wybieranymi instytucjami kultury były marszałkowskie teatry. Ponad 29,3 tys. uczestników obejrzało spektakle warszawskiego Teatru Polskiego, a 17,7 tys. płockiego Teatru Dramatycznego. Dużą popularnością cieszyły się występy zespołu „Mazowsze”. Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” w Otrębusach odwiedziło ponad 16,6 tys. uczniów.

Wśród stołecznych instytucji dużym zainteresowaniem szkół cieszyły się także Stacja Muzeum (8,6 tys. uczniów), Państwowe Muzeum Etnograficzne (7,3 tys. uczniów), Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury (6,2 tys. uczniów), Muzeum Sportu i Turystyki (6 tys. uczniów) oraz Państwowe Muzeum Archeologiczne (5,9 tys. uczniów).


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony