III sesja 16 lipca 2024 r.
Relacja z sesji
Sejmik Województwa Mazowieckiego uchwalił nowy program ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru województwa mazowieckiego (POH Mazovia). Znowelizowano także budżet na 2024 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową Województwa Mazowieckiego na lata 2024–2038.
Nowy POH Mazovia
Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa mazowieckiego (POH Mazovia) to dokument strategiczny, stanowiący istotny element długookresowej polityki w zakresie ochrony mieszkańców województwa przed hałasem w środowisku. Zgodnie z art. 119a ustawy Prawo ochrony środowiska organem zobowiązanym do opracowania POH jest marszałek województwa, zaś sejmik województwa zobligowany jest do jego uchwalenia, co 5 lat, w terminie do dnia 18 lipca.
Zgodnie z zapisami Dyrektywy 2002/49/WE program ochrony środowiska przed hałasem sporządzany jest dla potrzeb zarządzania emisją i skutkami hałasu, a w razie potrzeby – jego zmniejszania. Celem POH Mazovia jest określenie działań ograniczających poziom hałasu w środowisku, a tym samym poprawa klimatu akustycznego i jakości życia mieszkańców województwa poprzez ograniczenie negatywnych skutków zdrowotnych związanych z hałasem.
Celem programu jest zatem:
- zarządzanie klimatem akustycznym w środowisku poprzez określenie działań ograniczających poziom hałasu tam, gdzie jest to konieczne na terenie miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy oraz wzdłuż głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, tzw. ochrona czynna;
- zachowanie korzystnych warunków akustycznych w środowisku, tzw. ochrona bierna.
Opracowanie podsumowuje w sposób kompleksowy stan klimatu akustycznego na terenie województwa mazowieckiego. Określa działania naprawcze, które powinny zostać zrealizowane w trakcie obowiązywania dokumentu oraz wskazuje obszary, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu kolejnych inwestycji. Program określa dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku powodowanego przez poszczególne grupy źródeł hałasu.
Działania w zakresie ochrony przed hałasem podzielono na:
- planowane do podjęcia w ciągu 5 lat, licząc od roku uchwalenia Programu tj. w latach 2024–2029, łącznie ze środkami zachowania obszarów cichych na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców i poza nim, wraz z określeniem podmiotu lub organu odpowiedzialnego za ich realizację;
- długofalową strategię ukierunkowaną na określenie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców i poza nim.
Program przedstawia obowiązki podmiotów i organów administracji publicznej wynikające z POH. Głównym obowiązkiem jest realizacja działań naprawczych oraz sporządzanie i przedstawianie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego raportów z realizacji ww. działań (§7 uchwały). Raport z postępów realizacji programu powinien zawierać informacje o aktualnie realizowanych i zakończonych działaniach mających wpływ na klimat akustyczny, a także informacje o wydanych decyzjach lub aktach prawa miejscowego, przyczyniających się do realizacji celów niniejszego POH.
Raporty będą służyć jako narzędzie do monitorowania realizacji POH. Na ich podstawie sporządzone zostanie zbiorcze sprawozdanie dotyczące oceny stopnia realizacji wskazanych zadań.
Uchwały budżetowe
Radni przyjęli uchwały w sprawie:
- nowelizacji budżetu województwa mazowieckiego na 2024 r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Mazowieckiego na lata 2024–2038. Prawie 46 mln zł zostanie dodatkowo przeznaczonych na inwestycje w szpitalach, instytucjach kultury i szkołach;
- zaciągnięcia przez województwo mazowieckie kredytu długoterminowego w wysokości będącej równowartością 130 mln zł w Europejskim Banku Inwestycyjnym, z przeznaczeniem na finansowanie planowanego deficytu budżetu Województwa Mazowieckiego w roku 2024. Spłata rat kapitałowych kredytu nastąpi w latach 2025–2028 (4 lata);
- pozyskania zewnętrznego finansowania dłużnego poprzez emisję obligacji Województwa Mazowieckiego w 2024 roku w liczbie 1 mln sztuk o wartości nominalnej 1 tys. zł każda, na łączną kwotę 1 mld zł.
Odpowiadając na prośby beneficjentów radni wprowadzili zmiany w uchwałach dot. pomocy finansowej udzielonej powiatom, gminom i innym beneficjentom na realizację zadań w ramach:
- Samorządowego Instrumentu Wsparcia Zdrowia Mazowszan „Mazowsze dla Zdrowia 2024”,
- Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Adaptacji do Zmian Klimatu – Mazowsze dla klimatu 2024,
- programu „Mazowsze dla zabytków 2024”.
Inne decyzje sejmiku
Sejmik przyjął uchwały dotyczące:
- określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w stosunku do przypadających Województwu Mazowieckiemu lub wojewódzkim samorządowym jednostkom organizacyjnym należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów i osób uprawnionych do ich udzielania ulg;
- Mazowieckiego Parku Krajobrazowego;
- planu kontroli Komisji Rewizyjnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego;
- zmian w składach osobowych komisji Sejmiku Województwa Mazowieckiego;
- wskazano przedstawicieli do:
– Mazowieckiej Rady Oświatowej: Sylwia Lacek, Magdalena Murawska, Dorota Stalińska,
– Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego: Grzegorz Benedykciński, Igor Sulich, Teresa Wargocka,
– Rady Społecznej Doradztwa Rolniczego działającej przy Mazowieckim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Warszawie: Rafał Kowalczyk.
Radni zapoznali się z informacją Zarządu Województwa Mazowieckiego dotyczącą sytuacji w Mazowieckim Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku.
SEJMIK WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
00-142 Warszawa, Plac Bankowy 3/5
tel. +48 224324550
fax +48 226202707
e-mail: kancelaria.sejmiku@mazovia.pl