Rejestr uchwał sejmiku
Uchwała 16/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 07 marca 2005 r.
Data uchwały | 2005-03-07 |
---|---|
Numer uchwały | 16/05 |
Czego dotyczy uchwała |
w sprawie stanowiska Sejmiku Województwa Mazowieckiego |
Na podstawie § 12 ust. 2 Statutu Województwa Mazowieckiego (Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego z 2004 r. Nr 232, poz. 6218) – uchwala się, co następuje:
§ 1.
Sejmik Województwa Mazowieckiego wyraża stanowisko w sprawie utworzenia z obszaru województwa mazowieckiego strefy wolnej od upraw roślin modyfikowanych genetycznie, w brzmieniu załącznika do uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Zgodnie z treścią § 12 ust. 2 Statutu Województwa Mazowieckiego, podjęcie stanowiska przez Sejmik Województwa Mazowieckiego odbywa się w formie uchwały.
Załącznik do uchwały Nr 16/05
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 7 marca 2005 roku
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 7 marca 2005 roku
w sprawie utworzenia z obszaru województwa mazowieckiego strefy wolnej od upraw roślin modyfikowanych genetycznie
Radni Województwa Mazowieckiego wyrażają swoje głębokie zaniepokojenie decyzją Komisji Europejskiej z dnia 8 września 2004 r. w sprawie wprowadzenia do Wspólnotowego Katalogu Nasion 17-tu odmian genetycznie modyfikowanej kukurydzy, co oznacza całkowite zniesienie 10-cio letniego moratorium na uprawy roślin transgenicznych w Unii Europejskiej.
W tej sytuacji tysiące mazowieckich rolników, którzy zaangażowali się w restrukturyzację swoich gospodarstw rodzinnych, poniesie ciężkie straty. Równocześnie zatwierdzony przez Sejmik w 2004 r. plan rozwoju produkcji żywności ekologicznej oraz agroturystyki w naszym regionie stanie się fikcją.
Dlatego też Sejmik Województwa Mazowieckiego zaleca Zarządowi Województwa przygotowanie rozwiązań uniemożliwiających uprawę żywności genetycznie modyfikowanej na Mazowszu oraz zdecydowanie promujących uprawy tradycyjne, żywność ekologiczną oraz agroturystykę. Te kierunki winny być uwzględnione w zmianach tegorocznego budżetu, a szczególnie w budżecie przyszłorocznym.
Musimy ze swej strony uczynić wszystko, ażeby nasz region, podobnie jak wiele innych regionów europejskich, pozostał strefą wolną od upraw Genetycznie Modyfikowanych Organizmów (GMO).
Domagamy się od Rządu Rzeczpospolitej Polski, aby zgodnie z zasadą „zzapobiegania” i „przewidywania” oraz odpowiedzialnego zarządzania, uwzględniając wszystkie możliwe negatywne skutki (bezpośrednie, pośrednie, skumulowane i długoterminowe), podjął najszerzej rozumiane skuteczne działania, które zagwarantują społeczeństwu województwa mazowieckiego i kraju, prawo do życia w nieskażonym biologicznie środowisku naturalnym.
Formalne dopuszczenie na rynek europejski, w tym także na terytorium Polski, genetycznie modyfikowanych upraw, stwarza jawne zagrożenie dla zdrowia ludzi oraz niebezpieczeństwo trwałego skażenia środowiska, prowadząc do nieodwracalnego zniszczenia unikalnej struktury polskiego rolnictwa oraz biologicznej różnorodności polskiej przyrody. W Polsce, a szczególnie na Mazowszu, brak jest możliwości skutecznego oddzielenia upraw modyfikowanych od konwencjonalnych z uwagi na duże rozdrobnienie działek rolnych oraz płaskie ukształtowanie terenu. Ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych oraz jej nowelizacja nie będzie w stanie zapewnić prawnie zarówno rozdzielenia upraw jak też ich ewidencji. Przekroczenie zawartości genów roślin modyfikowanych w roślinach upraw tradycyjnych powyżej 0,9 proc. (art. 47 pkt 1 ust. 6) powoduje ich dyskwalifikację w sensie czystości biologicznej. W krótkim czasie, w świetle tej ustawy zdecydowana większość tradycyjnych upraw w Polsce będzie uznana jako modyfikowana genetycznie. Spowoduje to w konsekwencji znaczne obniżenie wartości rynkowej polskich produktów i poważnie utrudni jej eksport na rynek europejski. Podjęcie upraw roślin modyfikowanych stanowi zatem bezpośrednie zagrożenie dla uzyskanego z trudem wizerunku Polski jako kraju produkującego zdrową i smaczną żywność, poszukiwaną również na rynku zagranicznym. Rolnicy, a z wraz nimi Polska, poniosą niepowetowane straty. Przygotowywana przez Sejm nowelizacja wspomnianej ustawy stanowi ponadto (art. 43 ust 1 pkt 3), iż sami producenci GMO, a nie służby państwowe od nich niezależne, określają zasady monitorowania wielkości skażenia środowiska i sygnalizowania zagrożeń. Nadto, rekomendacja Komisji Europejskiej z 21 lipca 2003 r., przerzuca odpowiedzialność za stworzenie warunków do tzw. koegzystencji upraw tradycyjnych i genetycznie modyfikowanych na lokalne władze samorządowe. Taka koegzystencja, zdaniem wielu naukowców krajowych i zagranicznych jest niemożliwa, podobnie jak niemożliwe jest zgodne współistnienie wilka pośród stada owiec. Ocenia się, że zagrożenie niekontrolowanym uwolnieniem GMO do środowiska jest równie groźne dla zdrowia ludzi i dla zachowania środowiska naturalnego jak skażenie niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i promieniotwórczymi. Do kontrolowania na bieżąco sytuacji w tym zakresie potrzebna jest państwowa agencja lub instytut ds. GMO, wyposażona w laboratoria oraz w uprawnienia odpowiednie do stopnia zagrożenia, jakie niesie ze sobą stosowanie GMO, czego nowelizacja ustawy z 2001 r. nie przewiduje. Stanowisko, zdaniem wnioskodawcy, należy przekazać do wiadomości: Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Premiera Rządu RP, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Środowiska, Ministra Zdrowia, Parlamentarzystów z Województwa Mazowieckiego, Przewodniczących Sejmików Województw RP, Komisji Europejskiej, Europarlamentarzystów z Mazowsza, Zgromadzenie Regionów Europy.