Kontrola zarządcza
Zasady kontroli zarządczej w Samorządzie Województwa Mazowieckiego
Zasady kontroli zarządczej stanowią załącznik do Zarządzenia nr 65/19 Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia 18 kwietnia 2019 r.
§ 1.
- Kontrolę zarządczą w Samorządzie Województwa Mazowieckiego stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
- Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
- skuteczności i efektywności działania;
- wiarygodności sprawozdań;
- ochrony zasobów;
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
- efektywności i skuteczności przepływu informacji;
- zarządzania ryzykiem.
- Kontrola zarządcza w Samorządzie Województwa Mazowieckiego obejmuje pięć obszarów:
- środowisko wewnętrzne;
- cele i zarządzanie ryzykiem;
- mechanizmy kontroli;
- informację i komunikację;
- monitorowanie i ocenę.
§ 2.
- Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych, zwanych dalej „jednostkami”, należy do obowiązków kierowników tych jednostek, z zastrzeżeniem ust. 3.
- System kontroli zarządczej w jednostkach funkcjonuje zgodnie ze Standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych stanowiącymi załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 84).
- Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, wykonując - zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Marszałka Województwa Mazowieckiego - czynności kierownika Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, zwanego dalej „Urzędem”, zapewnia funkcjonowanie kontroli zarządczej w Urzędzie, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnym zarządzeniu dotyczącym kontroli zarządczej w Urzędzie.
§ 3.
- Kierownicy jednostek na podstawie:
- monitorowanie realizacji celów i zadań,
- samooceny kontroli zarządczej,
- procesu zarządzania ryzykiem,
- zaleceń audytu wewnętrznego,
- zaleceń kontroli wewnętrznych,
- zaleceń kontroli zewnętrznych
- dokonują analizy funkcjonowania jednostek.
- Kierownicy jednostek przeprowadzają samoocenę kontroli zarządczej raz do roku w oparciu o wytyczne określone w komunikacie nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF poz. 11).
- Kierownicy jednostek realizują proces zarządzania ryzykiem w oparciu o wytyczne określone w komunikacie nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. MF poz. 56).
- W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu kontroli zarządczej lub zidentyfikowaniu możliwości poprawy sposobu jej funkcjonowania kierownicy jednostek zobowiązani są do podejmowania działań naprawczych.
§ 4.
- Kierownicy jednostek na podstawie dokonanej analizy funkcjonowania jednostek, podpisują oświadczenia cząstkowe o stanie kontroli zarządczej.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, może zostać podpisane z jednoczesnym wskazaniem obszarów działalności, do których kierownik jednostki ma zastrzeżenia.
W takim przypadku, zastrzeżenia należy wskazać wraz z opisem planowanych lub podjętych działań zmierzających do zniwelowania ryzyk lub słabości systemu kontroli zarządczej. - Kierownicy jednostek składają oświadczenia cząstkowe, o którym mowa w ust. 1, za rok poprzedni w nieprzekraczalnym terminie do dnia 28 lutego każdego roku w systemie elektronicznym, dostępnym na stronie internetowej kontrola.mazovia.pl, z zastrzeżeniem ust. 5.
- Kierownicy jednostek po zatwierdzeniu oświadczenia w systemie, o którym mowa w ust. 3, drukują je i podpisują, a następnie wydruk ten przekazują do Biura Audytu Wewnętrznego Urzędu, zachowując termin wskazany w ust. 3.
- Sekretarz Województwa – Dyrektor Urzędu składa Marszałkowi Województwa Mazowieckiego oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w Urzędzie, przeprowadzonej zgodnie z § 2 ust. 3, według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz. U. poz. 1581), za rok poprzedni, w terminie określonym w odrębnym zarządzeniu dotyczącym kontroli zarządczej w Urzędzie.
§ 5.
- Podmiotem odpowiedzialnym za przedstawienie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego rekomendacji w zakresie podpisania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej Samorządu Województwa Mazowieckiego, jest Przewodniczący Zespołu do spraw kontroli zarządczej Samorządu Województwa Mazowieckiego, zwanego dalej „Zespołem”.
- Marszałek Województwa Mazowieckiego, w drodze zarządzenia określa skład osobowy i zadania Zespołu.
§ 6.
- Na podstawie rekomendacji przedstawionych przez Zespół, Marszałek Województwa Mazowieckiego podpisuje oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w Samorządzie Województwa Mazowieckiego za rok poprzedni w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, według wzoru określonego rozporządzeniu, o którym mowa w § 4 ust. 5.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, podlega publikacji na stronie bip.mazovia.pl.
Jeżeli załączone dokumenty nie mogą zostać prawidłowo odczytane przez czytnik ekranu, prosimy o kontakt mailowy z dorota.handke@mazovia.pl bądź telefoniczny: 22 59 79 165. Postaramy się umożliwić Państwu zapoznanie się z tymi dokumentami.