Rejestr uchwał sejmiku
Uchwała 175/23 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 2023-10-17
Data uchwały | 2023-10-17 |
---|---|
Numer uchwały | 175/23 |
Czego dotyczy uchwała | zmieniająca uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego |
Uchwała 175/23
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 17 października 2023 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego
Na podstawie art. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 oraz z 2023 r. poz. 572 i 1688) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.[1]) – uchwala się, co następuje:
§ 1.
W uchwale nr 184/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego[2] wprowadza się następujące zmiany:
1) § 6 i § 7 otrzymują brzmienie:
„§ 6. 1. Pierwsze czytanie projektu uchwały budżetowej odbywa się na sesji Sejmiku w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Pierwsze czytanie obejmuje:
1) przedstawienie projektu uchwały budżetowej przez Zarząd;
2) pytania radnych i odpowiedzi Zarządu;
3) debatę w sprawie ogólnych zasad projektu uchwały budżetowej oraz zgłaszanie poprawek radnych.
3. Radny może zgłosić poprawki do projektu uchwały budżetowej w terminie 4 dni roboczych po dniu sesji Sejmiku, na której odbyło się pierwsze czytanie projektu. W tym samym terminie, radny który zgłosił ustne poprawki, o których mowa w ust. 2 pkt 3, zobowiązany jest przedstawić poprawki na piśmie.
4.Poprawki przedkładane są Przewodniczącemu Sejmiku na druku, który stanowi załącznik nr 1 do uchwały. Poprawki te przekazywane są do Zarządu, celem zaopiniowania. Swoją opinię Zarząd przedkłada najpóźniej w ciągu 5 dni roboczych licząc od dnia otrzymania poprawki.
5.Jeżeli zgłoszona przez radnego poprawka nie spełnia kryteriów zawartych w ust. 7 oraz wymogów formalnych, radny wnioskodawca powinien poprawkę uzupełnić lub poprawić w ciągu 2 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania opinii Zarządu.
6.Poprawkę radny może poprawić tylko raz. Poprawka ta przekazywana jest do Zarządu, celem ponownego zaopiniowania. Opinia Zarządu przedstawiana jest do dnia posiedzenia merytorycznych komisji, na których będzie opiniowana.
7. Poprawki, muszą dotyczyć zadań własnych województwa a realizacja zgłaszanego zadania musi zamykać się w roku budżetowym na który uchwalany jest budżet. Nie mogą one dotyczyć przedsięwzięć wieloletnich, nie mogą powodować zwiększenia wydatków i jednoczesnego zwiększenia deficytu budżetu Województwa oraz posiadać błędnej klasyfikacji budżetowej. Nie mogą powodować zmniejszenia rezerwy celowej na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122).
8. Przewodniczący Sejmiku kieruje projekt uchwały budżetowej wraz ze zgłoszonymi poprawkami radnych i opiniami Zarządu do właściwych komisji, celem kontynuowania pierwszego czytania. Jeżeli zgłaszana poprawka dotyczy różnych działów budżetu (jego zmniejszenia lub zwiększenia) kierowana jest do właściwych komisji, które opiniują ją w zakresie swojego działania.
9. Kontynuacja pierwszego czytania projektu uchwały budżetowej obejmuje:
1) zaopiniowanie projektu uchwały budżetowej w zakresie merytorycznego działania komisji;
2) zaopiniowanie poprawek zgłoszonych przez radnych.
10. Komisje składają do Komisji Budżetu i Finansów sprawozdanie obejmujące:
1) opinie w sprawie projektu uchwały budżetowej, w zakresie merytorycznego działania;
2) opinie w sprawie poprawek radnych, w zakresie merytorycznego działania oraz poprawek radnych wraz z adnotacją o nierozpatrzonych (niepoprawionych) poprawkach.
§ 7. 1. Drugie czytanie projektu uchwały budżetowej odbywa się na dwóch posiedzeniach Komisji Budżetu i Finansów Sejmiku w terminie do 24 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Pierwsze posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów obejmuje:
1) rozpatrzenie sprawozdań, o których mowa w § 6 ust. 10. Komisja Budżetu i Finansów nie opiniuje poprawek zgłoszonych przez radnych, jeśli nie zostały one uzupełnione lub poprawione w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 5. Poprawki te nie są poddawane pod głosowanie na sesji Sejmiku;
2) sformułowanie wniosku Komisji Budżetu i Finansów o projekcie uchwały budżetowej i przekazanie go Zarządowi, celem zajęcia stanowiska przez Zarząd.
3. Drugie posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów obejmuje sporządzenie sprawozdania Komisji Budżetu i Finansów o projekcie uchwały budżetowej. Sprawozdanie obejmuje opinie o projekcie uchwały, zaopiniowane poprawki radnych, a także wykaz poprawek, o których mowa w ust. 2 pkt 1. Opracowując sprawozdanie Komisja Budżetu i Finansów bierze również pod uwagę stanowisko przedłożone przez Zarząd.”;
2) załącznik nr 1 do uchwały otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały;
3) uchyla się załącznik nr 2 do uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.
[2] Zmienionej uchwałą nr 145/20 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 listopada 2020 r. oraz uchwałą nr 151/22 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 18 października 2022 r.
Powiązane
- Uchwała 184/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 19 listopada 2019 r. (uchwała zmieniona)