6. Opłaty Środowiskowe
6.02. Opłaty za opakowania: opłata produktowa, opłata na publiczne kampanie edukacyjne
Nazwa usługi
Opłaty za opakowania: opłata produktowa, opłata na publiczne kampanie edukacyjne.
Odbiorca usługi
- Organizacja Odzysku Opakowań,
- Organizacja samorządu gospodarczego,
- Wprowadzający do obrotu produkty w opakowaniach,
- Importujący i dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach,
- Wytwarzający opakowania, importujący lub dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia opakowań,
- Eksportujący opakowania lub produkty w opakowaniach,
- Prowadzący recykling odpadów opakowaniowych,
- Eksportujący lub dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych.
Działalność można prowadzić tylko po uprzedniej rejestracji w Rejestrze Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Rejestr BDO).
Miejsce składania
Sprawozdania za rok 2019 oraz lata następne należy składać tylko i wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w bazie BDO.
Zaległe sprawozdania do roku 2018 włącznie oraz pozostałe dokumenty można składać:
- drogą elektroniczną na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie: Formularz ePuap;
- na adres skrytki na ePUAP dla podmiotów publicznych: /umwm/skrytka;
- za pośrednictwem poczty na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie lub bezpośrednio na adres siedziby Departamentu Opłat Środowiskowych;
- osobiście w punktach podawczych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26 (parter), ul. Skoczylasa 4 (parter - pokój 18), od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.30–15.00.
Wymagane dokumenty
- Wprowadzający do obrotu, Organizacja odzysku opakowań, Eksportujący opakowania lub produkty w opakowaniach
- Sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami od roku 2019 składane są elektronicznie za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (baza BDO).
- Sprawozdanie za rok 2023 w zakresie osiągniętego poziomu udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu oraz osiągniętego poziomu selektywnego zbierania odpadów powstałych z opakowań na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, (Dział II tabele 5.5 – 5.6), obejmuje okres od 24 maja do 31 grudnia 2023 roku, bez opłat.
- Sprawozdanie za rok 2024 również nie obejmuje opłat produktowych z zakresu udziału wagowego recyklatu i poziomu selektywnego zbierania.
-
Do roku 2018 włącznie - Roczne sprawozdanie o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi.
Termin - do 15 marca za rok poprzedni.
- Recyklerzy i Eksporterzy
-
Dokumenty DPR, EDPR będą składane po raz pierwszy w roku 2025 za pośrednictwem indywidualnego konta podmiotu w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (baza BDO).
DPR – dokument potwierdzający recykling odpadów opakowaniowych.
Termin – 30 dni od upływu kwartału, w którym został wystawiony przez recyklera bądź uzupełniony przez podmiot gospodarujący odpadami opakowaniowymi pochodzącymi wyłącznie z gospodarstw domowych.
EDPR - dokument potwierdzający eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę w celu poddania recyklingowi odpadów opakowaniowych.
Termin – 30 dni od upływu kwartału, w którym został wystawiony.
Marszałek województwa:
- właściwy ze względu na siedzibę lub miejsca zamieszkania Wprowadzającego, Organizacji, Eksportującego lub dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy,
- właściwy ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych,
- mazowieckiego dla przedsiębiorców nie mających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Opłaty
Podlega wniesieniu:
- opłata produktowa
- opłata na publiczne kampanie edukacyjne
- opłata produktowa określona decyzją z tytułu zaległości opłaty produktowej
- dodatkowa opłata produktowa ustalona decyzją w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewpłaconej opłaty produktowej.
Do zaległych opłat należy doliczyć odsetki jak od zaległości podatkowych za przekroczenie terminów płatności.
Obowiązek uiszczenia opłat przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin wniesienia opłaty.
Opłata produktowa
Termin płatności – do 15 marca za rok poprzedni.
Opłata na publiczne kampanie edukacyjne
Termin płatności - do 31 grudnia roku sprawozdawczego.
Wprowadzający produkty w opakowaniach, wykonując samodzielnie obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych, kwotę stanowiącą co najmniej 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym:
- przeznacza w danym roku kalendarzowym na publiczne kampanie edukacyjne lub
- przekazuje w danym roku kalendarzowym na odrębny rachunek bankowy:
- marszałka województwa.
Opłata produktowa!
Obowiązku uzyskania wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, rocznego poziomu selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych, nie stosuje się do przedsiębiorców w zakresie opakowań, w których w danym roku kalendarzowym wprowadzili produkty do obrotu, a następnie w tym samym roku kalendarzowym dokonali eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy tych opakowań bez produktów lub wraz z produktami. Eksport lub wewnątrzwspólnotowa dostawa może być również dokonana przez przedsiębiorcę innego niż wprowadzający te opakowania lub produkty w opakowaniach na podstawie dokumentów potwierdzających ten eksport lub wewnątrzwspólnotową dostawę opakowań bez produktów lub wraz z produktami.
Zwolnienie z opłaty produktowej i opłaty na publiczne kampanie edukacyjne!
Przepisów ustawy w zakresie uzyskania wymaganych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, udziału wagowego tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, w tym dotyczących opłaty produktowej, rocznego poziomu selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych oraz dokumentów DPR i EDPR, oraz obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
- nie stosuje się do przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 tonę [Mg], pod warunkiem przedłożenia marszałkowi województwa, w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca danego roku, elektronicznego Sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami w bazie BDO wraz z elektronicznymi załącznikami w postaci:
- wszystkich zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
- formularza informacji wymaganego przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielanej na warunkach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).
Dokumenty o pomoc de minimis jako pliki pdf lub zip przed załączeniem do sprawozdania należy podpisać elektronicznie np. przez stronę moj.gov.pl
Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłat, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań (4,50 zł/kg) oraz 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.
UWAGA! Pomimo zwolnienia z opłat należy posiadać Numer rejestrowy BDO i przedłożyć sprawozdanie elektroniczne w bazie BDO.
Numer konta
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
Bank PEKAO S.A. I/O Warszawa
95 1240 1037 1111 0010 6029 9959 – opłata produktowa
69 1240 6292 1111 0010 7776 5096 – opłata na publiczne kampanie edukacyjne
Prawidłowo opisany przelew powinien zawierać dane płatnika, NIP/Regon, rodzaj opłaty i rok, którego dotyczy wpłata.
Skróty nazw opłat na przelewie:
- OP OPAK (opłata produktowa – opakowania)
- PKE OPAK (publiczne kampanie edukacyjne opakowania)
UWAGA! OPŁATA SKARBOWA
Opłata skarbowa w wys. 17 zł. za złożenie pełnomocnictwa/upoważnienia do reprezentowania podmiotu
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Uwagi
Najczęściej zadawane pytania znajdują się na stronie https://www.mazovia.pl/komunikaty--konsultacje-spoleczne/komunikaty/art,1755,oplaty-srodowiskowe.html
Dotychczas podpisane porozumienia Marszałka Województwa Mazowieckiego w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych, z Organizacjami Samorządu Gospodarczego reprezentującymi grupy przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach wielomateriałowych albo środki niebezpieczne w opakowaniach, w tym środki ochrony roślin, znajdują się pod adresem https://mazovia.pl/pl/bip/zalatw-sprawe/ekologia-i-srodowisko/odpady/porozumienia-dotyczace-odpadow-opakowaniowych/
- Nowe obowiązki dotyczą Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje będących butelkami jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów:
- obowiązek zapewnienia, aby opakowania te, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, zawierały udział wagowy wynoszący co najmniej:
- od 2025 r. - 25% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, jeżeli głównym składnikiem tych opakowań jest politereftalan etylenu;
- od 2030 r. - 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
- obowiązek osiągnięcia rocznego poziomu selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych wynoszącego:
- od 2025 r. - 77%;
- od 2029 r. - 90%.
- Opakowaniami na napoje są opakowania na płyn przeznaczony do bezpośredniego wypicia, bez konieczności poddania go obróbce, w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy, z wyłączeniem płynów będących produktami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605 i 650), wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. poz. 974) oraz żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego w rozumieniu art. 2 lit. g rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylającego dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz. Urz. UE L 181 z 29.06.2013, str. 35, z późn. zm.).
- Od 1 lipca 2024 roku - Wprowadzający produkty w jednorazowych opakowaniach na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów może wprowadzać do obrotu napoje w tych pojemnikach, jeżeli zakrętki i wieczka tych pojemników wykonane z tworzyw sztucznych pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju.
KLAUZULA INFORMACYJNA:
Uprzejmie informuję, że:
- administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa, tel. (22) 59-79-100, email: urzad_marszalkowski@mazovia.pl , ePUAP: /umwm/esp;
- administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@mazovia.pl
Pani/Pana dane osobowe: - będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „dalej RODO”, na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze wynikającego z art. 77 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach w celu weryfikacji sprawozdań wynikających z art. 73 ustawy o odpadach;
- mogą zostać udostępnione podmiotom uprawnionym do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa oraz podmiotom świadczącym obsługę administracyjno-organizacyjną Urzędu;
- będą przechowywane nie dłużej, niż to wynika z przepisów dotyczących archiwizacji - dostępnych m. in. na stronie www.mazovia.pl, w zakładce „Polityka prywatności”. Od roku 2020 dane zawarte w bazie BDO będą przechowywane przez okres 100 lat od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone dokumenty zawierające te dane.
W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa, przysługuje Pani/Panu prawo:
- żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania;
- wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (szczegóły na stronie internetowej https://uodo.gov.pl).
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do podania danych. Niepodanie danych osobowych oznacza brak możliwości weryfikacji Pani/Pana sprawozdania i brak możliwości udzielenia odpowiedzi.
Termin załatwienia sprawy przez urząd
Zastosowanie mają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej w odpowiednim zakresie.
Sposób odwołania
Od decyzji wymierzającej opłatę przysługuje prawo do wniesienia odwołania do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 3, 02-362 Warszawa, za pośrednictwem Marszałka Województwa Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podstawa prawna
- Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 877),
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1658, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 2687),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587, późn. zm.),
- Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2151, z późn. zm.),
- Ustawa z 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 150, późn. zm.),
- Ustawa z dnia 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2056, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1403, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1579),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775, z późn. zm.),
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1),
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 marca 2015 r. w sprawie wzoru raportu (Dz. U. poz. 319),
- Załącznik nr 1 do ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie minimalnych rocznych poziomów odzysku i recyklingu dla opakowań wielomateriałowych oraz dla opakowań po środkach niebezpiecznych, poniżej których nie mogą zostać określone poziomy w porozumieniu zawieranym z marszałkiem województwa (Dz. U. poz. 2310),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie rocznych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych (Dz. U. poz. 2306),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań (Dz. U. poz. 1972) – począwszy od roku 2015,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 lutego 2016 r. w sprawie wzoru formularza sprawozdania za rok 2015 i za rok 2016 (Dz. U. poz.182),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru formularza sprawozdania o produktach w opakowaniach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami opakowaniowymi za rok 2018 (Dz. U. poz. 2526),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wzorów dokumentów DPO i DPR (Dz. U. poz. 1809),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wzorów dokumentów EDPO i EDPR (Dz. U. poz. 1803),
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 października 2013 r. w sprawie przykładowego wykazu wyrobów, które uznaje się albo nie uznaje się za opakowanie (Dz. U. poz. 1274).
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 19 grudnia 2021 r. w sprawie rocznych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych w poszczególnych latach do 2030 r. (Dz. U. poz. 2375).
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań (Dz. U. poz. 2683) – począwszy za rok 2024.
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie minimalnych rocznych poziomów recyklingu dla opakowań wielomateriałowych oraz dla opakowań po środkach niebezpiecznych, poniżej których nie mogą zostać określone poziomy recyklingu w porozumieniu zawieranym z marszałkiem województwa (Dz. U. poz. 2550) – począwszy od roku 2024.
Sprawę prowadzi
Departament Opłat Środowiskowych
ul. Skoczylasa 4, 03-469 Warszawa
Wydział Opłat Produktowych
Tel.(+22) 59 79 -201
Fax (+22) 59 79 629
e-mail: oplaty.srodowiskowe@mazovia.pl
Linki
BDO link do www.bdo.mos.gov.pl
Dostępność cyfrowa
Informujemy, że w przypadku problemów z dostępnością dokumentów cyfrowych zamieszczonych w e-usłudze, urząd na życzenie odbiorcy udostępni odpowiednie dokumenty cyfrowe w innej formie.