Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Herb Województwa Mazowieckiego
Herb Województwa Mazowieckiego i napis Samorząd Województwa Mazowieckiego
Okolicznościowe logo Mazowsza z okazji 25-lecia
Logo Biuletynu Informacji Publicznej

24.04.2025

Komunikaty

Mazowiecki Instrument Wspierania Społeczności Energetycznych – nabór wniosków

Od 28 kwietnia do 26 maja br. gminy z województwa mazowieckiego mogą składać wnioski ramach Mazowieckiego Instrumentu Wspierania Społeczności Energetycznych.

Zarząd Województwa Mazowieckiego działając na podstawie § 6 ust. 1 Regulaminu udzielania i przekazywania pomocy finansowej z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wspierania Społeczności Energetycznych, stanowiącego załącznik do uchwały nr 803/79/25 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 22 kwietnia 2025 r. w sprawie Regulaminu udzielania i przekazywania pomocy finansowej z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wspierania Społeczności Energetycznych (zwanego dalej „Regulaminem”), ogłasza nabór wniosków o przyznanie dofinansowania w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wspierania Społeczności Energetycznych (zwanego dalej Instrumentem).

Szczegółowe warunki dotyczące możliwości pozyskania dofinansowania w ramach Instrumentu zostały określone w Regulaminie. Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest na stronie www.mazovia.pl oraz poniżej - w plikach do pobrania.

I. Sposób i termin składania wniosków

W ramach naboru Wniosków gmina może zgłosić w ramach Instrumentu jeden wniosek o dofinansowanie w zakresie obszarów, o których mowa w § 4 Regulaminu. Wzór Wniosku stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu.

Wnioski mogą być składane na realizację Zadań jednorocznych, których zakończenie nastąpi nie później niż 28 listopada 2025 r., bez możliwości przesunięcia terminu realizacji Zadania na dłuższy termin.

Wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Instrumentu należy sporządzić na wzorze Wniosku, w jednym egzemplarzu (wypełnionym elektronicznie).

Wniosek powinien być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę uprawnioną do składania oświadczeń woli w imieniu Wnioskodawcy (Wójt/Burmistrz/Prezydent albo osoba zastępująca/upoważniona) oraz opatrzony kontrasygnatą Skarbnika Gminy. Należy pamiętać, aby dołączyć do wniosku wszystkie wymagane załączniki.

Prawidłowo wypełniony wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Instrumentu, można składać do 26 maja 2025 r., wyłącznie za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /umwm/SkrytkaESP z dopiskiem „Mazowiecki Instrument Wspierania Społeczności Energetycznych”. Liczy się data doręczenia przez Wnioskodawcę do Urzędu wniosku o przyznanie pomocy finansowej wynikająca z UPP – Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia. W przypadku awarii systemu ePUAP dopuszcza się możliwość złożenia Wniosku na adres e-mail Kancelarii: sekretariatKM@mazovia.pl, przy czym nie zwalnia to Wnioskodawcy z konieczności zapewnienia integralności złożonego Wniosku i zapewnienia prawidłowości podpisów. Ponadto, w takim przypadku należy w treści wiadomości e-mail podać informację o awarii systemu ePUAP.

Wnioski złożone w innym trybie niż sposoby wskazane powyżej, na inne adresy lub po określonym terminie nie będą rozpatrywane. Termin uważa się za zachowany, jeśli wniosek wpłynie do Urzędu najpóźniej 26 maja 2025 r.

II. Uprawnieni Wnioskodawcy

Do składania wniosków w ramach Instrumentu uprawnione są gminy z terenu województwa mazowieckiego.

III. Rodzaje zadań

Pomocą finansową ze środków budżetu Województwa w formie dotacji celowej na realizację Zadania może być objęta część Kosztów kwalifikowalnych związanych z działaniem gminy mającym na celu zbadanie możliwości utworzenia lub utworzenia lub rozwoju Spółdzielni energetycznej bądź Klastra energii (z udziałem tejże gminy) w szczególności w zakresie:

  1. opracowania przez Beneficjenta analizy sytuacji gospodarczo-energetycznej gminy pod kątem utworzenia lub rozwoju Społeczności energetycznej, tj. Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, skonsolidowanej w formie Raportu o którym mowa w § 1 pkt 17 Regulaminu;
  2. opracowania przez Beneficjenta szczegółowych analiz ukierunkowanych na rozwiązanie kluczowych technicznych problemów zidentyfikowanych na obszarze gminy, związanych z zaopatrzeniem w energię i jej transferem w kontekście planowanej lub funkcjonującej Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
  3. opracowania przez Beneficjenta dokumentacji niezbędnej do pozyskania finansowania lub współfinansowania działań inwestycyjnych w zakresie tworzenia nowych lub dostosowania istniejących źródeł OZE (w tym ich bilansowania) w ramach Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
  4. opracowania przez Beneficjenta dokumentacji, w tym wykonanie analiz niezbędnych do uruchomienia działań inwestycyjnych mających na celu tworzenie nowych lub dostosowanie istniejących źródeł OZE, w tym w celu ich bilansowania, w ramach Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii;
  5. opracowania przez Beneficjenta dokumentacji, w tym wykonanie analiz umożliwiających przygotowanie i wdrożenie rozwiązań niezbędnych do poprawy funkcjonowania istniejącej na terenie gminy Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, w tym związanych z dostosowaniem jej struktury organizacyjnej i narzędzi funkcjonalnych do zmieniającego się otoczenia prawnego i gospodarczego;
  6. pokrycia przez Beneficjenta kosztów usługi wsparcia doradczo-organizacyjnego w zakresie tworzenia lub rozwoju Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii - w okresie realizacji Umowy dotacji.

Szczegółowy zakres oraz warunki udzielania pomocy finansowej, w tym katalog wydatków kwalifikowalnych  określone są w Regulaminie.

IV. Zasady udzielania pomocy finansowej

  1. Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu, może wynieść do 80% Kosztów kwalifikowalnych Zadania i nie może przekroczyć kwoty 425 000 zł z zastrzeżeniem § 5. ust. 3, 4 i 7 Regulaminu.
  2. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy wynosi co najmniej 20 % Kosztów kwalifikowalnych - wartości wnioskowanego Zadania.
  3. Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu z obszaru wskazanego w § 4 pkt 1 Regulaminu – może maksymalnie wynieść 20 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych Zadania.
  4. Pomoc finansowa dla jednego Wnioskodawcy na realizację Zadania w ramach Instrumentu z obszaru wskazanego w § 4 pkt 2 – 6 Regulaminu może maksymalnie wynieść 425 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych Zadania.
  5. W przypadku kilku gmin ubiegających się o wsparcie Zadań odnoszących się do wspólnie tworzonej bądź rozwijanej Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, łączna Pomoc finansowa dla tych gmin nie może przekroczyć kwoty 425 000 zł oraz nie może przekroczyć 80 % Kosztów kwalifikowalnych tych Zadań. W tym przypadku, Pomoc finansowa na realizację Zadania przez gminę może dotyczyć wyłącznie odrębnych elementów tworzenia lub rozwijania Spółdzielni energetycznej lub Klastra energii, co należy wyraźnie wskazać we Wniosku.
  6. W przypadku Wnioskodawcy składającego Wniosek o dofinansowanie Zadania wyłącznie w zakresie obszaru wskazanego w § 4 pkt 1 Regulaminu, Wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć do Wniosku Zestawienie liczbowo-jakościowe pod kątem gospodarki energetycznej gminy - zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu.
  7. W przypadku Wnioskodawcy składającego Wniosek o dofinansowanie Zadania w zakresie obszaru  wskazanego w § 4 pkt 2 – 6 Regulaminu, Wnioskodawca dołącza do Wniosku Raport z analizy sytuacji gospodarczo-energetycznej gminy pod kątem utworzenia lub rozwoju społeczności energetycznej.

Ważne! Samorząd Województwa Mazowieckiego przewidział przyznawanie pomocy finansowej w formie dotacji wypłacanej „z góry”, tj. w ciągu 15 dni roboczych od podpisania Umowy dotacji.

V. Sposób rozpatrywania wniosków

Wnioski złożone w ramach programu MDCP podlegają ocenie formalnej, której dokonuje Kancelaria Marszałka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie (zwana dalej: Kancelarią). Ocena formalna polega na sprawdzeniu zgodności Wniosku z wymogami formalnymi określonymi w Regulaminie. Wniosek niespełniający wymogów formalnych, po wezwaniu przez Kancelarię, może zostać uzupełniony w wyznaczonym terminie.

Wnioski prawidłowe formalnie poddaje się merytorycznej ocenie Komisji oceny merytorycznej, którą w drodze zarządzenia powołuje  Marszałek Województwa Mazowieckiego. Kryteria oceny merytorycznej zostały wyszczególnione w § 7. ust. 9 Regulaminu, w tym w karcie Wytycznych oceny merytorycznej Wniosków, która stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.

Od wyniku oceny merytorycznej Zadania nie przysługują środki odwoławcze. Informację o odrzuceniu danego Wniosku ze względów merytorycznych Kancelaria przekazuje Wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zarząd Województwa Mazowieckiego, po zapoznaniu się z oceną  Komisji oceniającej, rekomenduje Sejmikowi Województwa Mazowieckiego wybrane Zadania do przyznania Pomocy finansowej. Ostateczną decyzję w sprawie Listy Beneficjentów Mazowieckiego Instrumentu i wysokości przyznanej Pomocy finansowej podejmuje Sejmik Województwa Mazowieckiego, w drodze uchwały podejmowanej na wniosek Zarządu Województwa Mazowieckiego. Uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego stanowi podstawę do zawarcia Umowy dotacji. 

Lista Beneficjentów Mazowieckiego Instrumentu  publikowana jest na stronie internetowej mazovia.pl. O przyznaniu Pomocy finansowej Beneficjenci informowani są przez Kancelarię za pomocą środków komunikacji elektronicznej na podany przez Wnioskodawcę we Wniosku adres e-mail.

VI. Dane kontaktowe

Informacji w sprawie Instrumentu udzielają pracownicy Kancelarii Marszałka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie:

Pliki do pobrania:

  • Regulamin.pdf
    Rozmiar: 313.71 KB, PDF
  • 1 - Załacznik_nr_1_Zestawienie liczbowo-jakościowe.docx
    Rozmiar: 120.52 KB, DOCX
  • 2 - Załacznik_nr_2_Wzór wniosku.docx
    Rozmiar: 131.5 KB, DOCX
  • 3 - Załącznik_nr_3_Wytyczne oceny.docx
    Rozmiar: 49.07 KB, DOCX
  • 4 - Załacznik_nr_4_Karta oceny wniosku.docx
    Rozmiar: 127.62 KB, DOCX
  • 5 - Załacznik_nr_5_Wzór Sprawozdania.docx
    Rozmiar: 124.13 KB, DOCX

Podmiot udostępniający: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

Wytworzył: Mariusz Rukat (KM)

Data wytworzenia: 23.04.2025

Opublikował w BIP: Tomasz Targoński

Data opublikowania: 23.04.2025 14:52

Ostatnio zaktualizował: Tomasz Targoński

Data ostatniej aktualizacji: 24.04.2025 10:22

Liczba wyświetleń: 740

Data opublikowania: 23.04.2025 14:52


UWAGA
Informacje opublikowane przed 1 stycznia 2021 r. dostępne są na stronie archiwum.mazovia.pl

Powrót na początek strony